2766
Sök

Vinterdäck. Vilka ska man ha?

Konstruktör
1 053 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Nu i vintertid så är det ju självklart att man inte vill åka på dåliga sulor.

Söker därför efter ett par nya vinterdäck.
Helst med dubbar

De jag har nu är 195/65-15"
Så det är väl något runt den storleken som gäller då.


Maxpris: runt 3500:-  gärna lägre big_smile
Näe, men priset är inte så relevant. Huvudsaken är att jag får ett par riktigt bra däck.

Ös på med svar!


1 079 Inlägg
1 november 2008
#2
Nokian Hakkapelitta 5. Testvinnare år efter år, kör de på V70:n å funkar kalasbra. Otroligt låg ljudnivå från dubbarna men samtidigt riktigt bra drag på snö och is!

Läs alla däcktester du kan!
Senast redigerat av Syst3m (1 november 2008)

OEM <3
194 Inlägg
1 november 2008
#3
Kör man mycket bör man ju satsa på antingen nokian,goodyear eller michelin vinterdäck! de är väl de som är bland de bästa, själv kör jag på hankook tycker de fungerar kalas till de lilla jag själv kör! MVH Jonas

These days &#9834;&#9835;

Konstruktör
1 053 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
#4
Tack för svaret. Ska kolla upp dem smile


7 100 Inlägg
1 november 2008
#5
kolla på dackonline.se
grymt bra och billiga

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 079 Inlägg
1 november 2008
#6
bmx skrev:
kolla på dackonline.se
grymt bra och billiga
Har dock inte Hakkapelitta 5 och andra märken... bythjul.com är billiga de också samt att de har större vinterdäcksutbud. Men din lokale däckhandlare kan ha erbjudanden som slår det mesta, köpte våra hos en nisse i Lidköping för 1500 kr/st inklusive montering (brukar kosta 500kr med balansering), det är billigare än nätet.
Senast redigerat av Syst3m (1 november 2008)

Konstruktör
1 053 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
#7
Montering och balansering kan jag fixa själv så det är inga problem.

Kom på också att jag bor granne med en kille från Svenska fälg.
Ska kolla ifall inte han kan fixa bra vinterdäck.

Men jag ska läsa lite tester m.m så får vi se var det här slutar smile


Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
1 november 2008
#8
Jag kör på Sprillans nya Mac Ripper MAC4:or. Klockrena däck som inte kostar en halv förmögenhet. HAr kört på dom förut och dom flesta jag känner kör på dom. Vet inte storleken på mina (beställningsjobb, jag sa bara "Vinterdäck, nya, hämtar dom sen.") men 15" är det iaf.

Ont om hästkrafter är det gott om.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 november 2008
#9
Gislaved Nordfrost eller Nokiak hakkapelitta

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
1 november 2008
#10
Syst3m skrev:
bmx skrev:
kolla på dackonline.se
grymt bra och billiga
Har dock inte Hakkapelitta 5 och andra märken... bythjul.com är billiga de också samt att de har större vinterdäcksutbud. Men din lokale däckhandlare kan ha erbjudanden som slår det mesta, köpte våra hos en nisse i Lidköping för 1500 kr/st inklusive montering (brukar kosta 500kr med balansering), det är billigare än nätet.
På nätet kostar 195/65/15 Hakka 5 1170kr inklusive balansering och montering..... roll
Senast redigerat av golfarn_nr1 (1 november 2008)

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
1 november 2008
#11
golfarn_nr1 skrev:
Syst3m skrev:
bmx skrev:
kolla på dackonline.se
grymt bra och billiga
Har dock inte Hakkapelitta 5 och andra märken... bythjul.com är billiga de också samt att de har större vinterdäcksutbud. Men din lokale däckhandlare kan ha erbjudanden som slår det mesta, köpte våra hos en nisse i Lidköping för 1500 kr/st inklusive montering (brukar kosta 500kr med balansering), det är billigare än nätet.
På nätet kostar 195/65/15 Hakka 5 1170kr inklusive balansering och montering..... roll
Jag betalade förresten 4450kr för Gislaved Nordfrost 5 inklusive montering och balansering. De var 205/55/16

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

796 Inlägg
2 november 2008
#12
bmx skrev:
kolla på dackonline.se
grymt bra och billiga
Grymt bra och billiga däck där. köpte sommardäck till golfen där, 4-stjärniga och gick på 2500 runt om (17tum/ 205/ 40).

Hur bra som helst därifrån, men bara om du känner nån som kan kränga på dom.
Däckfirmorna gillar inte internet-däck och tar sjuka priser för att kränga dom..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 november 2008
#13
Nordiska däck är de enda som duger om man vill ha riktigt bra vinterdäck, senaste Nokian Hakkapelitta eller Gislaved Nordfrost dvs. Teknikens Värld och Vi Bilägare brukar ha riktigt bra och detaljerade däckstest, kolla de innan du köper om du verkligen vill ha de bästa.

Rock'n Roll

Däckmontör
112 Inlägg
2 november 2008
#14
Det du ska köra på är antingen märkesdäck såsom: Nokian eller goodyear eller svensk regummerat (AGI)Mycket billigare . INGA kinadäck, dom är onte gjorda för nordens klimat på vintern.
Senast redigerat av Astaroth (2 november 2008)


fartgalen
37 Inlägg
1 079 Inlägg
3 november 2008
#16
golfarn_nr1 skrev:
Syst3m skrev:
bmx skrev:
kolla på dackonline.se
grymt bra och billiga
Har dock inte Hakkapelitta 5 och andra märken... bythjul.com är billiga de också samt att de har större vinterdäcksutbud. Men din lokale däckhandlare kan ha erbjudanden som slår det mesta, köpte våra hos en nisse i Lidköping för 1500 kr/st inklusive montering (brukar kosta 500kr med balansering), det är billigare än nätet.
På nätet kostar 195/65/15 Hakka 5 1170kr inklusive balansering och montering..... roll
Jag snackar om 16 tums 205/55.

3 182 Inlägg
3 november 2008
#17
www.blocket.se

en polare köpte 195/65/15 Hakka i går södag i stort sätt nya för 1200kr med plåtisar i bra skik.

231 Inlägg
3 november 2008
#18
Jag skulle välja Hakka 5or framför GoodYears Extreme däck. Kört på bägge två och nokian däcket var både tystare och hade bättre grepp på is. Regummerat är bara dumsnålt då det finns bättre nydäck för samma pris. Att köpa kinadäck är lika med att riskera livet, sämre skit får man leta efter.

Däckonline är lotteri när det gäller vilka däck du får, såsom när dom är tillverkade och vilken modell du får plus att det är ett jävla krångel att reklamera om det inträffar nått fel. Sen brukar 99% av däckverkstäderna ta en extrasumma för att montera dessa. Är bättre att köpa av sina lokala gummiverkstäder, ju mer dom säljer desto lägre priser kan dom ta. Mycket bättre service och ifall något skulle krångla brukar det aldrig vara några problem.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
3 november 2008
#19
Jag kör bridgestone blizzak nordic, det är dubbfria däck och kan verkligen rekommendera dessa. De går tyst billigt och har bra grepp

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Toker
491 Inlägg
3 november 2008
#20
Nokian - WR Friktion, grymt bra och fått bra kritik i tester!

Toker Jr 081102


Sök