4035
Sök

För många i bilen.

7 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
Såg i sommras en buss bli stoppad med för många i den, skulle tro det iaf. Nån som har erfarenheter av böter osv om man skjutsar för många? vad blir följderna?

1 948 Inlägg
2 november 2008
från nyår så e det nya regler. innan 1 januari 2008 var det tillåtet att åka upp till 9 personer i en bil så länge dom som satt på bältesplats hade bälte på sig och det inte störde föraren.

sen förra årsskiftet så gäller därimot att du får INTE åka mer än vad bilen är registrerad för i 99% av fallen så många bälten det finns i bilen.

Påföljderna kan bero på polisman vill dom så kan dom sätta dit dig för olovligkörning. Men vid crusingar och andra sammanhang brukar dom skita fullständigt i det polisen då dom inte vill få några 100 raggare imot sig big_smile

27 Inlägg
2 november 2008
Den som kör händer det inget för.
dom som är dom överflödiga åker på böter för dom inte har bälten.
gäller även dom som ligger i skuffen ^^

Laddtryck är beroende framkallande!

730 Inlägg
2 november 2008
Saab_Dahlberg skrev:

Fel

I sommras så åkte vi 7 pers i en 240.. Föraren fick 500 i böter för att de va för många i bilen.
Och jag fick 1500kr för bältet. jag satt i knä på en annan.

Ingen annan fick böter men hmm

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

7 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
så de blir inga varningar på kortet då?
Senast redigerat av sniffe (2 november 2008)

730 Inlägg
2 november 2008
är säkerligen som övervarande säger men dock har föraren endast ansvar för dem som är under 15 över 15 så får de ta sina egna koncekvencer och få böter.. sen om det är såppas alvarligt så det kan räknas som olovlig körning eller fara för andra eller vad de kan vara så kan nog föraren åka på något wink

Fölkesberg Racing =)

865 Inlägg
2 november 2008
Jag har inte fått böter när vi varit för många bara dom som vart överflödiga pga av att dom inte hade bälte... föraren får endast böter om personerna e under 15 år

369 Inlägg
2 november 2008
YeahBitch skrev:
Saab_Dahlberg skrev:

Fel

I sommras så åkte vi 7 pers i en 240.. Föraren fick 500 i böter för att de va för många i bilen.
Och jag fick 1500kr för bältet. jag satt i knä på en annan.

Ingen annan fick böter men hmm

Haha illa tongue

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
2 november 2008
Vad är "varningar på kortet"? antingen så får man böter eller så säger de bara fy fy gör inte om det.

Varningar kan väll bara vara muntliga?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

3 059 Inlägg
2 november 2008
Ubbe83 skrev:
Vad är "varningar på kortet"? antingen så får man böter eller så säger de bara fy fy gör inte om det.

Varningar kan väll bara vara muntliga?

Nä, du kan få varningar på kortet också.
Men SÖK så hittar du info.. har vatt uppe i ganska många trådar.. så slipper denna bli full av offtopic.
Senast redigerat av Smajly (2 november 2008)

1 948 Inlägg
2 november 2008
vad förstår inte några av er? från förra årsskiftet så får du ej åka mer personer i bilen än vad den är reggad för därför är det föraren som åker på om man åker för många. samma sak som om du åker omkring med någon på taket... det e du som förare som åker på det inte personen på taket big_smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 november 2008
Reggad för? Flesta bilarna är "reggade" för 4 pers men har 5 sittplatser tongue Kör så många de finns bälten för hehe...
Senast redigerat av Mortalis (2 november 2008)

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
2 november 2008
Mortalis skrev:
Reggad för? Flesta bilarna är "reggade" för 4 pers men har 5 sittplatser tongue Kör så många de finns bälten för hehe...

4 passagerare kanske?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 november 2008
Ja de stod de ju haha smile

Dr Snuggles
956 Inlägg
2 november 2008
Jag och en polare fick böter för att vi åkte runt och drack öl i bagaget på en lb-reggad bil. Även föraren fick böter skall tilläggas.
500:- per person .

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Sök