4591
Sök

tankade fel bränsle.. bilen går ej bra..!?

2 072 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
tja.. tänkte inte på "nått" när jag tankade så fick jag tag i blå handtag.."Etanol" fick i ca 20l innan jag såg detta.. så jag tog och tankade i resten med 95a.. ca 70l i tanken..varav 20l Etanol

nu så börjar bilen "hacka" "hosta" lite vid turbons drag.. vid ca 3000varv känns det som om turbon lägger av lite.. lättar på gasen och gasar till då får jag tillbax samma tyck i turbon..

sen hände det samma sak vid ca 4000v+ om måste då lätta på gasen o trycka åter igen.. :S
vid normal körning känns ingen.. inget hack heller..
samma sak vid tomgång ingen.. bara vid mer gaspådrag..

kan detta bero på Etanol tankningen..?

detta gäller saab 9-5 sedan 98a 2.3t (170hk)

turbon e nybytt så de kan ej vara felet..
har ej turbomätare så jag kan se hur trucket varierar...

tack på föhand..

Sandzoo i da house

1 217 Inlägg
3 november 2008
Den borde inte ens reagera om du har 20l e85 blandat med 50l vanlig soppa..
Den borde gå som vanligt med andra ord.

7 274 Inlägg
3 november 2008
sandzoo skrev:

Ja.
Senast redigerat av Brains (3 november 2008)

Körv
3 535 Inlägg
3 november 2008
herregud, oroa dig inte.. Det släpper när du tankar bensin igen.

Truckdriving Man

2 072 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
okej tackar grabbar va lite orolig faktiskt..
har ej hänt innan.. så ska köra slut sen blir de förmodligen 95a

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Brains skrev:
sandzoo skrev:

Ja.

så de beror på etanolet som jag har i bilen? skönt isf

Sandzoo i da house

Solfilmsmontör
947 Inlägg
3 november 2008
Ska du vara riktigt säker så slanga ur alla soppa och tanka 95 igen. Risken finns att den spikar annars.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

551 Inlägg
3 november 2008
anledningen till att den hostar och hackar e att den inte får tillräckligt med soppa, ska man köra etanol måste man höja soppan också.. och iom att den inte får tillräckligt med soppa så kan den spika som nån redan skrev o det är INTE bra
Senast redigerat av marven (3 november 2008)

You can't B serious, oh K

375 Inlägg
3 november 2008
Eftersom den hackar när turbon går igång så är det pga etanolen.
Etanolen innehåller mer än 30% syre vilket gör att motorn får för mager blandning och "datorn" kan inte fetta upp när turbon arbetar.

Men inget du behöver oroa dig för.
Tanka vanligt nästa gång.
Handelsbensin innehåller redan minst 5% etanol iaf, och det dröjer nog inte länge tills det är ca 10% inblandning

2 072 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
marven skrev:
anledningen till att den hostar och hackar e att den inte får tillräckligt med soppa, ska man köra etanol måste man höja soppan också.. och iom att den inte får tillräckligt med soppa så kan den spika som nån redan skrev o det är INTE bra

ska ej köra på etanol.. "råkade" tanka fel.. ca 20l..
vad menar du med att höja soppan?
har kört ca 10mil nu e ca 60l kvar.. bör jag slanga soppan.. eller tanka till 95a så de blandas lite.. i tanken..?

Sandzoo i da house

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 november 2008
sandzoo skrev:
marven skrev:

har kört ca 10mil nu e ca 60l kvar.. bör jag slanga soppan.. eller tanka till 95a så de blandas lite.. i tanken..?

Tanka i mer bensin eftersom bara, du behöver inte slanga ur något.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 072 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Andreas_ace skrev:
Eftersom den hackar när turbon går igång så är det pga etanolen.
Etanolen innehåller mer än 30% syre vilket gör att motorn får för mager blandning och "datorn" kan inte fetta upp när turbon arbetar.

Men inget du behöver oroa dig för.
Tanka vanligt nästa gång.
Handelsbensin innehåller redan minst 5% etanol iaf, och det dröjer nog inte länge tills det är ca 10% inblandning

den hackar inte riktigt.. vet ej hur jag ska förklara.. men ex om den laddar 0,5 efter 3000v laddar han kanske 0,3 blir inte riktigt drag i den.. om jag släpper gasen o trycket till då laddar han som vanligt..
kanske det beror på etanol?

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
discokapten skrev:
sandzoo skrev:
marven skrev:

Tanka i mer bensin eftersom bara, du behöver inte slanga ur något.

japp ska nog göra detta

Sandzoo i da house

371 Inlägg
4 november 2008
Beror nog på etanolen ja. Saabar brukar vara kinkiga när det gäller blandtankning. Du kan ju alltid göra ett försök med att nollställa styrboxen och göra en ny adaption. Tror inte det hjälper, men fyll på bensin så att etanolhalten sjunker så löser det sig smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

2 072 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
NiV3Rt skrev:
Beror nog på etanolen ja. Saabar brukar vara kinkiga när det gäller blandtankning. Du kan ju alltid göra ett försök med att nollställa styrboxen och göra en ny adaption. Tror inte det hjälper, men fyll på bensin så att etanolhalten sjunker så löser det sig smile

varför nollställa styrboxen?
har kört ca 10mil nu.. o ska tankta till eller ska jag köra upp lite mer..?

Sandzoo i da house

Trätekniker
387 Inlägg
4 november 2008
Skit i allt dom skriver om att ändra/nollställa styrboxen.
Kör slut på soppan som är i tanken, tanka 95 oktan sedan går allt som det ska!
(kör lungt tills du tankar igen, spikar motorn för mycket tar den skada!)

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 november 2008
Ksj skrev:
Den borde inte ens reagera om du har 20l e85 blandat med 50l vanlig soppa..
Den borde gå som vanligt med andra ord.

9-5:orna spikar redan med original mapp och 98oktan, allt för att optimera motorn bränsleåtgång. Man väljer att lägga tändningen på gränsen och litar på knacksensorn.

Vad händer om man tankar i 20l E85 som trollar bort spikningarna så inte knacksensorn kan höra dem?

Etanolsöpket kommer och tar kolvarna!   Det är liksom inget skämt utan så det är!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 november 2008
oleg skrev:
Skit i allt dom skriver om att ändra/nollställa styrboxen.
Kör slut på soppan som är i tanken, tanka 95 oktan sedan går allt som det ska!
(kör lungt tills du tankar igen, spikar motorn för mycket tar den skada!)

Exakt, bortsett från att E85 trollar bort spikningarna...  Kolvarna kommer se ut som dendär T3000 i Terminator och rinna iväg om det blir vamrt nog.

http://www.themotorreport.com.au/wp-content/uploads/2008/08/melted-piston.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 004 Inlägg
4 november 2008
otroligt hur många så kallade "motormänn" kan säga att det bara är att köra på? har en uppsättning sönderspikade kolvar om någon vill se vad som "bara" händer smile smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

2 982 Inlägg
4 november 2008
alternativ 1 )

soppa = bensin (95okt/98 okt)
etanol är inte soppa i ditt fall.
försök späda ut etanolen med mer soppa. har du bränt 10liter så tanka 10liter 95oktan....
kör du slut på 20 till så tanka i mer...- skulle inte jag gjort

alternativ 2) kör slut på skiten men undvik rödljusrace och blyfot...
därefter tankar du 100% 95 oktan... - skulle inte jag gjort

alternativ 3) slanga ur allt och tanka 95oktan endast! - men då har du blivit 750kr fattigare.. och riskerar inte fucka ngt alls.- skulle jag gjort

du väljer själv.
jag ser alla 3 sätten som korrekta, det beror endast på hur mkt fritid man kan avsätta för varje samt hur mycket tålamod och hur skrämd man kan bli om man tänker på konstnaderna i värsta fallet..
Senast redigerat av Residence (4 november 2008)

Sök