3209
Sök

Växellådsras på gång? (Volvo 850 Gle)

33 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Tjenare!
Jag har en Volvo 850 Gle som tvåans växel börjat hoppa ur på ibland. det händer inte under konstant gaspådrag utan när man växlat ner till tvån och släpper upp kopplingen. svårt att förklara men hoppas ni fattar nåt sån där. sen idag när jag var ute och körde och växlade upp till tvåan så rasslade det till typ som när man backar och lägger i ettan utan att stanna helt. Detta gäller bara tvåans växel, alla andra funkar hur bra som helst.

Till min fråga: är det växellådsras på gång eller kan det vara sync ringar (stavning?) eller nåt liknande? är inte så kunnig när det gäller växellådor och sånt så hjälp vore tacksamt..

MVH Robin!

33 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Ingen som har tips eller vet vad det kan va? MVH

310 Inlägg
7 november 2008
Var likadant på en kompis fd bil... iofs en audi 100 quattro.. men på den så blev de en ny låda..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

33 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
_IsakssoN_ skrev:
Var likadant på en kompis fd bil... iofs en audi 100 quattro.. men på den så blev de en ny låda..

Okay:( rasade den helt till slut eller bytte han innan det gick så långt?

33 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Ingen anna som vet vad det kan va?:S

33 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Nehe:S

41 Inlägg
7 november 2008
troligen är det sync ringen på 2:ans växel som har gått

----------------------------------------------------------------------------------------------------
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan, kort och gott en Göteborgare

243 Inlägg
7 november 2008
min SE var likadan på 3:an, det höll ett bra tag till (säkert 500 mil) men till slut så fanns det ingen växel:( efter några minuter hade jag lyckats få i 4:an men fick inte ur den nå mer.
   det är ju upp till dig hur länge du vill köra med en låda i de skicket, men jag råder dig att byta innan du blir ståendes...

33 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
fidde_p skrev:
troligen är det sync ringen på 2:ans växel som har gått

okay får väl hoppas på det.. tack för svaret.

33 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
Mr_V skrev:
min SE var likadan på 3:an, det höll ett bra tag till (säkert 500 mil) men till slut så fanns det ingen växel:( efter några minuter hade jag lyckats få i 4:an men fick inte ur den nå mer.
   det är ju upp till dig hur länge du vill köra med en låda i de skicket, men jag råder dig att byta innan du blir ståendes...

okay:( tack för svaret iaf.

76 Inlägg
8 november 2008
hade nästa samma sak på min saab, ettans växelhoppade ur vid när den kände för det, vid lättt gaspådrag och vid kraftigt, och ibland aldrig, men de slutade med att jag körde sönder lådan. Men som svar på din fråga; Ja, du har ett växellådsras på G förmodligen. Men som ovan, det kan också va sync ringen på 2:ans växel som har gått.

33 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
glnrt skrev:
hade nästa samma sak på min saab, ettans växelhoppade ur vid när den kände för det, vid lättt gaspådrag och vid kraftigt, och ibland aldrig, men de slutade med att jag körde sönder lådan. Men som svar på din fråga; Ja, du har ett växellådsras på G förmodligen. Men som ovan, det kan också va sync ringen på 2:ans växel som har gått.

okej den hoppar aldrig ut vi kraftigt gaspådrag utan när kopplingen varit nertrampad och man släpper upp den:S jaja jag får väl se om det är sync ringarna. tack för svaren:) MVH

Sök