2512
Sök

Volvo v40 med slut turbo och wastegate, hjälp..

Avstängd
72 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#1
Tja igen, fan jag skrev en hel bok och så tröck jag på Skicka så försvann allt jag hade skrivit sad får försöka igen då haha...

Volvo v40 2.0t -99   gått 30000mil nu och på servicen fick jag reda på att turbo och wastegate var i stort sätt helt slut.... sad

Var in och kollade på nybeg. kostade MASSOR.. har sett "Trim" turbo paket eller något för samma pris så tänkte man kanske kunde stoppa i något som är lite flådigare? big_smile

Då skulle jag vilja veta om jag kan ha några andra märken som passar? som jag kan stoppa in i orginal anslutningar osv. eller jag mindre operationer är väl okej men inte så ja måste skruva ner hela bilen...

Behöver inte vara några monster turbos som klarar 800häst utan något i stil med 2.0t ans turbo eller T4an eller kanske lite mer roll cool hade ju inte vart helt fel, men jag orkar inte meka ner hela bilen xD så frågan då kan jag ens ha något annat än Volvo orginal? utan jätte operationer?  vad behövs? vilka märken kan jag ha som inte kräver massa ändring?  de är Wastegate och Turbo som jag behöver...

Skulle vara jätte tacksam om någon hade några förslag eller vad fan som helst big_smile

Tack på förhand.. MVH / Calabria smile

Gasglad
295 Inlägg
9 november 2008
#2
3" downpipe, 2,5" eller 3" avgas, sportfilter, turbo från T4an och chip hos autotech så har du 250 häst. Om du kan fixa allt själv så blir det billigare. kolla lite på www.x40nordic.com finns ofta trimdelar till salu där.


Avstängd
72 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#3
OKej tack ska kolla upp den sidan, de låter så jävla illa i bilen med 3" bara sad tycker jag, men jag kan alltså ha T4ans turbo på 2.0t motorn utan några problem egenligen? 

tackar


kostar pengar att regga sig? -.-  är medlem men hittar inget beg. delar? xD
Senast redigerat av Calabria (9 november 2008)

Gasglad
295 Inlägg
9 november 2008
#4
Vill minnas att -99or och -00or har tåligast motor när det gäller 2.0T. Finns flera som kör med steg4 i sin 2.0T i klubben och det funkar bra. Du måste inte ha 3" hela vägen. Ta 2.5" efter katt med två ljuddämpare så blir det nog lagom lågt ljud om du hellre vill ha d.

Tror att du kan vara "ej medlem" och se de flesta trådar. Men du måste nog regga dig.
Senast redigerat av Weermets (9 november 2008)


Avstängd
72 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#5
Weermets skrev:
Vill minnas att -99or och -00or har tåligast motor när det gäller 2.0T. Finns flera som kör med steg4 i sin 2.0T i klubben och det funkar bra. Du måste inte ha 3" hela vägen. Ta 2.5" efter katt med två ljuddämpare så blir det nog lagom lågt ljud om du hellre vill ha d.

Tror att du kan vara "ej medlem" och se de flesta trådar. Men du måste nog regga dig.

OKej, jo men de är precis vad jag hade tänkte, köra 2.5 efter kat eller något, men de får bli ett senare projekt tror jag, vill bara få till det med turbo och wastegate nu så den blir lite roligare xD, men kan jag ha t4ans turbo på 2.0t motorn utan att ändra något? eller behövs de något litet? har ju hällre t4ans turbo den är ju lite roligare,

tack så mkt x)

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2008
#6
Dra ett PM om du är intresserad av "T4 steg 3" till din bil smile  typ 260hk

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Gasglad
295 Inlägg
9 november 2008
#7
T4a turbon utan att ändra något annat är inte att rekomendera.


Snål gnällspik
402 Inlägg
9 november 2008
#8
Hur visar det sig att turbon är slut? Oljeförbrukning?  Kan du inte bara byta wastegate, blir ju lite billigare menar jag, bilen har ju gått ganska långt.

Volvo S80 2,9.

Avstängd
72 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#9
perzy skrev:
Hur visar det sig att turbon är slut? Oljeförbrukning?  Kan du inte bara byta wastegate, blir ju lite billigare menar jag, bilen har ju gått ganska långt.

Ja du... De är nog oljeförb. för service snubben sa aatt den läckte olja sen är de något som inte står rätt till för den skramlar uta fan xD fast de va tydigen något på wastegaten, men jag ska ta en närmare titt på grejjerna innan jag köper något så jag vet smile jo den har gått långt, o dum som man e så köpte ja den av en kvinna/tjej som sa att hennes kille jobbade på volvo o så hon har servat "svart" om man säger så, hur ofta e de sant... men ja fick den för ett jäkla bra pris så de kan vara värt o köpa lite nytt, den e fräsch som fan utvändigt och invändigt, även under wink

55 Inlägg
9 november 2008
#10
Att göra själva turbobytet (om du byter till en liknande (12T/14T) är riktigt simpelt. Har du otur som jag hade så har turbo och grenrör "svetsats" samman och jag fick ta bort grenröret också, dock inga större problem, är ganska lätt åtkomligt.

Själva bytet går nog på en dag om du aldrig gjort det innan och kräver absolut inga större kunskaper än att montera IKEA bokhyllor. smile


Avstängd
72 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#11
Pips skrev:
Att göra själva turbobytet (om du byter till en liknande (12T/14T) är riktigt simpelt. Har du otur som jag hade så har turbo och grenrör "svetsats" samman och jag fick ta bort grenröret också, dock inga större problem, är ganska lätt åtkomligt.

Själva bytet går nog på en dag om du aldrig gjort det innan och kräver absolut inga större kunskaper än att montera IKEA bokhyllor. smile

HAha big_smile okej, men de låter ju relativt bra. Men så 12T och 14T är de dom som sitter orginal? Wastegaten då hänger den med på turbon? xD

Tack för svar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2008
#12
Calabria skrev:
Pips skrev:
Att göra själva turbobytet (om du byter till en liknande (12T/14T) är riktigt simpelt. Har du otur som jag hade så har turbo och grenrör "svetsats" samman och jag fick ta bort grenröret också, dock inga större problem, är ganska lätt åtkomligt.

Själva bytet går nog på en dag om du aldrig gjort det innan och kräver absolut inga större kunskaper än att montera IKEA bokhyllor. smile

HAha big_smile okej, men de låter ju relativt bra. Men så 12T och 14T är de dom som sitter orginal? Wastegaten då hänger den med på turbon? xD

Tack för svar.

WG är inbyggt i turbon, det är tryckklockan som sitter utanpå och i folkmun kallas WG.

Byta turbo är som skrivet enkelt tills det börjar jävlas. det är i regionen 16 bultar som skall lossna utan att ha rostat fast eller gå av, sen skall man montera packning till returröret korrekt, även avgaspackningar kan hamna fel...  kort sagt det är lätt att det blir fel första gången man gör det :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Snål gnällspik
402 Inlägg
11 november 2008
#13
Jag aktar mig noga för tjejkörda bilar och att köpa bilar som körts av tjejer. Faktiskt, inget skämt. Jag har sett hur tjejer växlar och hur de tokvarvar med kall motor mm. Glömmer/skiter i att kolla oljan gör de ju också och en motor tar snabbt extremt mycket stryk om den går på min-nivån på stickan.

Min turbo är nog lika dålig den, tyvärr visste jag inte vem som kört bilen innan men allt tyder på att den är kärringkörd..

Volvo S80 2,9.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
11 november 2008
#14
Jag kör med autotech steg 4, dvs en turbo från en t4+ 3"hela vägen och har inte haft några problem med detta alls. Men du måste chippa om bilen när du byter turbon. Är bilen inte chippad hos atm sedan tidigare så kostar de runt 6000:-, är den redan chippad där så runt 1800:- för en uppgradering. Finns även ett annat chip om du väljer att bara byta turbon och ha kvar orginalavgas.
Sen vet jag inte om jag hade lagt de pengarna på en motor som gått 30 000 mil, hade nog letat reda på en beg 12T turbo som sitter orginal på 2,0T och bara bytt den istället, sådana ges i stort sett bort...
Senast redigerat av R_fused (11 november 2008)



Sök