2982
Sök

lämplig turbo på en b230??

242 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#1
tjena tänkte bygga en snick turbo motor av en gammal 230a motor som jag har ståendes så jag undrar vad för turbo som kan vara lämplig till detta ? skriv gärna tips och tricks angående hela motorn om du har någe tacksam för svar big_smile
Senast redigerat av timpa_ (13 november 2008)

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
13 november 2008
#2
de bästa är väl att hänga i en färdig turbomotor, men annars äre la bäst att ta ett originalagg från en tic? lättast iaf...

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE

128 Inlägg
13 november 2008
#3
Som DP_RACING säger, så är det nog det smidigaste!


Men man brukar ju tala om hur många hästkrafter och effekt du tänkt dig, så man kan utgå därifrån sen.


Mvh, Jens


242 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#4
DP_RACING skrev:
de bästa är väl att hänga i en färdig turbomotor, men annars äre la bäst att ta ett originalagg från en tic? lättast iaf...

okej. är så att jag har en sån motor ståendes som jag inte vet vad jag ska göra med så jag tänkte sätta en turbo på den bara för skojs skull smile

242 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#5
Jens_940 skrev:
Som DP_RACING säger, så är det nog det smidigaste!


Men man brukar ju tala om hur många hästkrafter och effekt du tänkt dig, så man kan utgå därifrån sen.


Mvh, Jens

ja du jag har itne en anning motor kommer typ vara orginal annars så det är mest för en kul grej sen om den håller i en vecka spelar ingen roll tongue

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
13 november 2008
#6
då behöver du även en "turboförgasare" (kommer inte ihåg exakt namn) för att kunna köra med turbo. går säkert utan, bara en fråga om hur bra/länge den går... ska de vara seriöst bygge eller bara en ren fraggbil?

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE

242 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#7
DP_RACING skrev:
då behöver du även en "turboförgasare" (kommer inte ihåg exakt namn) för att kunna köra med turbo. går säkert utan, bara en fråga om hur bra/länge den går... ska de vara seriöst bygge eller bara en ren fraggbil?

//Martin M

nä blir inget seriöst alls då skulle jag heller inte byggt på denna motor tongue
ska testa med vanliga knasarn tänkte jag och om de inte funkar så får man se vad man gör då smile

KTM 660
537 Inlägg
14 november 2008
#8
Överladdar du din orginal förgasare så kommer du att trycka ut hela chokreglaget och där då få ett läckage.
Tips till dig är att ta bort choken och täta hela den sidan som den sitter på.
Ta ur nålen och korta den  nån mm samt gör den spetsig efter att du kortat den.
Då funkar det med din förgasare som sitter i nu.
Men tvivlar på att du kan ladda så mycket mer än 0.3 då du har mekanisk soppa pump och den inte följer laddet. Alltså kommer soppan ta slut vid för mycket laddtryck och bilen dö.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Nismo
758 Inlägg
14 november 2008
#9
DP_RACING skrev:
då behöver du även en "turboförgasare" (kommer inte ihåg exakt namn) för att kunna köra med turbo. går säkert utan, bara en fråga om hur bra/länge den går... ska de vara seriöst bygge eller bara en ren fraggbil?

//Martin M

Solex 175CD förgasaren är de du menar antar jag

242 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#10
JockeRX7 skrev:
Överladdar du din orginal förgasare så kommer du att trycka ut hela chokreglaget och där då få ett läckage.
Tips till dig är att ta bort choken och täta hela den sidan som den sitter på.
Ta ur nålen och korta den  nån mm samt gör den spetsig efter att du kortat den.
Då funkar det med din förgasare som sitter i nu.
Men tvivlar på att du kan ladda så mycket mer än 0.3 då du har mekanisk soppa pump och den inte följer laddet. Alltså kommer soppan ta slut vid för mycket laddtryck och bilen dö.

okej bra tips tackar så mycket för de big_smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 november 2008
#11
en b230a motor e inte värd å trimma...klena vevstakar å räkna med lite spik så är de tom på innehåll..bättre du köpt en b23a för några hundralappar å slängt på en stor turbo direkt tongue

ska du ändå byta motor så är b23an bättre på alla synpunkter...tål i alla fall dubbla motor effekten jämnfört med en b230a motor å de kan vara värt å tänka på..inte kul å byta motor å hålla på sen dagen efter tittar något ut genom blocket...


242 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#12
Xuri skrev:
en b230a motor e inte värd å trimma...klena vevstakar å räkna med lite spik så är de tom på innehåll..bättre du köpt en b23a för några hundralappar å slängt på en stor turbo direkt tongue

ska du ändå byta motor så är b23an bättre på alla synpunkter...tål i alla fall dubbla motor effekten jämnfört med en b230a motor å de kan vara värt å tänka på..inte kul å byta motor å hålla på sen dagen efter tittar något ut genom blocket...

okej förstår vad de menar men har en b230a ståendes som jag inte har någon nytta av så tänkte ta den gör det bara för en kul grej håller så länge de håller tongue

39 Inlägg
17 november 2008
#13
timpa_ skrev:
tjena tänkte bygga en snick turbo motor av en gammal 230a motor som jag har ståendes så jag undrar vad för turbo som kan vara lämplig till detta ? skriv gärna tips och tricks angående hela motorn om du har någe tacksam för svar big_smile

holset hx 60:D


TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
12 januari 2009
#14
Grundstrom skrev:
DP_RACING skrev:
då behöver du även en "turboförgasare" (kommer inte ihåg exakt namn) för att kunna köra med turbo. går säkert utan, bara en fråga om hur bra/länge den går... ska de vara seriöst bygge eller bara en ren fraggbil?

//Martin M

Solex 175CD förgasaren är de du menar antar jag

precis:)

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE


Sök