2828
Sök

Bilar och politik!

blacken
15 november 2008
Det är ganska så orealistiskt att tro på batteridrift i detta land och på dessa breddgrader. Ett batteri är ett batteri oavsett, och dom tål kyla väldans taskigt. och ytterligare så går det åt mer energi att ladda ett batteri än vad det ger och vad ska den energin komma ifrån?. Det enda "logiska" skulle vara en sorts "energicell" som inte ger en massa "miljöfarliga" restprodukter, och som kan omvandla sin energi till elektricitet på något sätt.  Typ sätta sprätt på en generator som i sin tur driver en elmotor eller dylikt..

blacken
15 november 2008
FireTraXX skrev:
LordLife skrev:
Jojo elbilar kanske är bra.. men då får dom nog komma på ett bättre sätt att ladda dom, 10 timmar är lite långt sen så måste dom kunna åka längre. Men det kommer nog smile

Tekniken är ju fortfarande relativt ny (Inte speciellt ung egentligen) och om 20 år är den garanterat enormt mycket bättre utvecklad.
Kommer säkert gå snabbare att ladda batterierna samtidigt som de kommer hålla för längre körning.

Elbilar är gammalt, dom fanns långt innan Ottomotorn dök upp på scenen..

Administratör
11 930 Inlägg
15 november 2008
Jag tror ni missar poängen med att utvecklingen faktiskt går framåt. Vem säger att vi om 10 år inte har något unikt sätt att lagra energi på som inte ens går att jämföra med dagens batteriet? Vem säger att det inte finns alternativ som gör att man kommer 250 mil på en laddning? Bara för några dagar sen läste jag om nån forskare i Kina som hittat ett sätt att förbättra vanliga litiumbatterier så de i teorin får 8 gånger så stor kapacitet. Säg att 8 ggr mer kapacitet är "för bra för att vara sant", men även om det skulle ge 2-3 gånger bättre så skulle det räcka långt.

Dell har nyligen börjat släppa datorer med en ny typ batteri som gör att du får nära 24 timmar batteritid. Det kallas utveckling. Fan vet hur vi har det om 10-15 år, vi kanske aldrig ens behöver ladda mobiltelefonerna längre smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

blacken
15 november 2008
chrizz skrev:
Jag tror ni missar poängen med att utvecklingen faktiskt går framåt. Vem säger att vi om 10 år inte har något unikt sätt att lagra energi på som inte ens går att jämföra med dagens batteriet? Vem säger att det inte finns alternativ som gör att man kommer 250 mil på en laddning? Bara för några dagar sen läste jag om nån forskare i Kina som hittat ett sätt att förbättra vanliga litiumbatterier så de i teorin får 8 gånger så stor kapacitet. Säg att 8 ggr mer kapacitet är "för bra för att vara sant", men även om det skulle ge 2-3 gånger bättre så skulle det räcka långt.

Dell har nyligen börjat släppa datorer med en ny typ batteri som gör att du får nära 24 timmar batteritid. Det kallas utveckling. Fan vet hur vi har det om 10-15 år, vi kanske aldrig ens behöver ladda mobiltelefonerna längre smile

Det spelar ingen roll hur mycket batteritekniken "utvecklas", för fysiken vill ha ett ord med i det hela. Förvisso så har batteritekniken gjort stora framsterg på sistone, men "det som vinns i kraft, förloras i väg" samt  "man kan inte ha kakan och samtidigt äta den", kan tekniken och utvecklingen aldrig komma runt..
Senast redigerat av blacken (15 november 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
15 november 2008
blacken skrev:
Det spelar ingen roll hur mycket batteritekniken "utvecklas", för fysiken vill ha ett ord med i det hela. Förvisso så har batteritekniken gjort stora framsterg på sistone, men "det som vinns i kraft, förloras i väg" samt  "man kan inte ha kakan och samtidigt äta den", kan tekniken och utvecklingen aldrig komma runt..

På ångmaskinens tid så trodde man att allt som gick att uppfinna redan var uppfunnet.
IBM förutsåg att världen skulle ha behov av högst tre datorer.

Visserligen är jag ingen kvantfysiker, men jag tror nog ändå att elbilens framtid ser ljus ut.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Mästare
2 947 Inlägg
15 november 2008
LordLife skrev:
Jo tekniken är ganska ny, har funnits el bilar i över 10år. Först nu som dom börjar utveckla dom.

Varför inte göra så att bilen laddas medans man kör? kommer alltid att vara något som rör sig, typ däcken.
Sen så måste dom bygga el bilar som ser ut som en vanlig bil, finns vissa men varför ska dom vara så små och så fula.

Du missade en  0 där va?

blacken skrev:
Det är ganska så orealistiskt att tro på batteridrift i detta land och på dessa breddgrader. Ett batteri är ett batteri oavsett, och dom tål kyla väldans taskigt. och ytterligare så går det åt mer energi att ladda ett batteri än vad det ger och vad ska den energin komma ifrån?. Det enda "logiska" skulle vara en sorts "energicell" som inte ger en massa "miljöfarliga" restprodukter, och som kan omvandla sin energi till elektricitet på något sätt.  Typ sätta sprätt på en generator som i sin tur driver en elmotor eller dylikt..

Vågkraftverk, vindkraftverk osv...
Senast redigerat av KimVsWorld (15 november 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Delta_Rebel
15 november 2008
Ja, det är möjligt att elbilar e framtidens melodi,men oljebolagen kommer nog att sätta stopp för den utvecklingen. Alldeles för stora ekonomiska intressen står på spel. Olja kommer man alltid att borra efter, görs ju nya oljefynd hela tiden. Sorry Maud...

Delta_Rebel
15 november 2008
jonnielahti skrev:
och vad fan tänker den dumma jävleln med?
en skam för sverige!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hi hi jag eller Maud?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
15 november 2008
Förbjud Maud Olofsson istället..

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Delta_Rebel
15 november 2008
IceEyes skrev:
Förbjud Maud Olofsson istället..

Hahahaha, bäst!

Mästare
2 947 Inlägg
15 november 2008
Pettan8 skrev:
Ja, det är möjligt att elbilar e framtidens melodi,men oljebolagen kommer nog att sätta stopp för den utvecklingen. Alldeles för stora ekonomiska intressen står på spel. Olja kommer man alltid att borra efter, görs ju nya oljefynd hela tiden. Sorry Maud...

Oljebolagen kan nog köpa ett elbilsföretag så att dem kan fortsätta tjäna pengar.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Delta_Rebel
15 november 2008
KimVsWorld skrev:
Pettan8 skrev:

Oljebolagen kan nog köpa ett elbilsföretag så att dem kan fortsätta tjäna pengar.

Ja, antagligen..

- De är jag de.
354 Inlägg
15 november 2008
Problemen är att batterierna är för tunga och att motorerna drar för mycket ström (finns ju annat som väger in, men dessa är de största enligt mej). Det blir en dålig ratio såattsäga. hmm

Men lättare batterier som man kan få ut mer Ah ur är en stor bit på vägen, det tillsammans med en snabbladdning av batterierna skulle få försäljningen att skjuta i höjden.

Men sen kommer ju frågan: Hur mycket förpestar vi miljön med att få fram strömmen? wink

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

864 Inlägg
15 november 2008
Oljan kommer att ta slut, så är det bara. Några forskare hävdar att vi har oljetillgångar somkan förse oss i 40år, Förenta Arabemiraten hävdar att oljan räcker minst 140 år(hmm). Men faktum kvarstår att vi måste göra oss av med oljeberoendet innan vi gör oss av med all olja. Visst har oljebolagen inflytande men i takt med att oljeberoendet minskar så minskar även detta. Och som sagt, oljan var bara en engångsgåva. När den tar slut så kommer det ta ohyggligt många miljoner år innan samma mängd har bildats igen, något som alltså inte går att räkna med. Vi måste hitta andra alternativ och det börjar bli bråttom.

Visst är Olofsson lite väl tidsoptimistisk men utvecklinge pågår i rasande takt och hennes beslut kan mycket väl ha en possitiv inverkan på den fronten.

Elbilar kommer med största sannolokhet att ta över det är bara en fråga om när, personligen föredrar jag att världen vänjer sig in i det innan oljan tar slut snarare än efter. Även produktionen av el förbättras med utveckling av både sol-,vind- och vattenkraft.

Delta_Rebel
15 november 2008
Tuffhaggman skrev:
Oljan kommer att ta slut, så är det bara. Några forskare hävdar att vi har oljetillgångar somkan förse oss i 40år, Förenta Arabemiraten hävdar att oljan räcker minst 140 år(hmm). Men faktum kvarstår att vi måste göra oss av med oljeberoendet innan vi gör oss av med all olja. Visst har oljebolagen inflytande men i takt med att oljeberoendet minskar så minskar även detta. Och som sagt, oljan var bara en engångsgåva. När den tar slut så kommer det ta ohyggligt många miljoner år innan samma mängd har bildats igen, något som alltså inte går att räkna med. Vi måste hitta andra alternativ och det börjar bli bråttom.

Visst är Olofsson lite väl tidsoptimistisk men utvecklinge pågår i rasande takt och hennes beslut kan mycket väl ha en possitiv inverkan på den fronten.

Elbilar kommer med största sannolokhet att ta över det är bara en fråga om när, personligen föredrar jag att världen vänjer sig in i det innan oljan tar slut snarare än efter. Även produktionen av el förbättras med utveckling av både sol-,vind- och vattenkraft.

Elbilar har man ju försökt utveckla tidigare utan nån större framgång,aktionsradien verkar vara akilleshälen så att säga. Byggde inte ett amerikanskt företag nån elbil som dom senare va tvungna o köpa tillbaka o skrota?

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
15 november 2008
jag misstänker att inget av det skit dom säger kommer att hända..jag skiter i om dom tar bort bensin/diesel bilar, ja kommer ändå bygga en som går på bensin hahaha...

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Delta_Rebel
15 november 2008
zijaa skrev:
jag misstänker att inget av det skit dom säger kommer att hända..jag skiter i om dom tar bort bensin/diesel bilar, ja kommer ändå bygga en som går på bensin hahaha...

Bygg en åt mej med då;)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
15 november 2008
vi vet hur vi måste rösta nu  wink .   Nej jag tycker det är tråkigt att bensin bilar är påväg bort.. Men den dagen bensin/diesel  blir olagligt i Sverige har jag flyttat till Los Angeles och betalar 1,5 Dollar / gallon wink (~3,5L ?)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 november 2008
Pettan8 skrev:
jonnielahti skrev:
och vad fan tänker den dumma jävleln med?
en skam för sverige!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hi hi jag eller Maud?

+1 lol

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Meister
6 763 Inlägg
15 november 2008
Dawe_A skrev:
vi vet hur vi måste rösta nu  wink .   Nej jag tycker det är tråkigt att bensin bilar är påväg bort.. Men den dagen bensin/diesel  blir olagligt i Sverige har jag flyttat till Los Angeles och betalar 1,5 Dollar / gallon wink (~3,5L ?)

Om du vill undvika miljökrav så är ju Californien fel ställe att åka till. Där har de haft lag på katalysator sen 70-talet och är än idag hårdast på miljölagar.

Men som sagt tidigre är ju hur fan vi ska kunna producera el så att de räcker. Starta upp barsebäck är ju en ide men kärnkraft är ju inte bra heller. Sen ska man ju inte tro att de kommer att vara billigt att åka på el. Jag har ingen anning om vad de i teorin kostar att åka på el nu men om folk börjar göra de på allvar så kommer givetvis drivmedels-elen att beskattas hårt den med.

Sök