2550
Sök

D24 Tic BlÅryker/vitryker

6 Inlägg
14 november
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har precis köpte mig en d24tic (min första), ägaren innan menade att turbon var dålig därav så drog bilen olja (kollade inte turbon innan jag köpte...)
Men nu har jag bytt turbon, den gamla var inte nå mycket mer glapp än den jag köpte.
Men den ryker fortfarande blått/vitt, den vevhusar inte alls mycket för att vara en d24 nästintill inget. (då vill jag nästan mena att kolvringarna inte är slut?)
Den bygger dock lite tryck i expansionkärlet och den ryker även vitt/blått när man startar den å lite när man kör men inte nå värst mycket.
Vad kan man tänka sig att det kan vara? Kolvringar, Ventiltätningar, topplockspackning? Vad finns det mer? ?


Svetsare
1 182 Inlägg
28 november
#2
spyras skrev:
Tjenare!

Jag har precis köpte mig en d24tic (min första), ägaren innan menade att turbon var dålig därav så drog bilen olja (kollade inte turbon innan jag köpte...)
Men nu har jag bytt turbon, den gamla var inte nå mycket mer glapp än den jag köpte.
Men den ryker fortfarande blått/vitt, den vevhusar inte alls mycket för att vara en d24 nästintill inget. (då vill jag nästan mena att kolvringarna inte är slut?)
Den bygger dock lite tryck i expansionkärlet och den ryker även vitt/blått när man startar den å lite när man kör men inte nå värst mycket.
Vad kan man tänka sig att det kan vara? Kolvringar, Ventiltätningar, topplockspackning? Vad finns det mer? ?

Tjo. Tyvärr ingen hjälp men ryker din som min ? https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=349414

Ser vitt ut på bild men de e blå ton å stinker olja

(Bara fantasin sätter gränserna)

6 Inlägg
3 december
Trådstartare
#3
Tyfors skrev:
spyras skrev:
Tjenare!

Jag har precis köpte mig en d24tic (min första), ägaren innan menade att turbon var dålig därav så drog bilen olja (kollade inte turbon innan jag köpte...)
Men nu har jag bytt turbon, den gamla var inte nå mycket mer glapp än den jag köpte.
Men den ryker fortfarande blått/vitt, den vevhusar inte alls mycket för att vara en d24 nästintill inget. (då vill jag nästan mena att kolvringarna inte är slut?)
Den bygger dock lite tryck i expansionkärlet och den ryker även vitt/blått när man startar den å lite när man kör men inte nå värst mycket.
Vad kan man tänka sig att det kan vara? Kolvringar, Ventiltätningar, topplockspackning? Vad finns det mer? ?

Tjo. Tyvärr ingen hjälp men ryker din som min ? https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=349414

Ser vitt ut på bild men de e blå ton å stinker olja

hmm, så mycket ryker den ej
Den ryker lite vitt/blått när man startar den samt så luktar det bränd olja, ryker inte så värst mycket vitt/blått när man gasar på då pumpen är ganska så påställd
Men jag ska snart ställa in 24an på vinterförvaring så blir att komptesta och riva isär toppen och kika vad som kan vara fel


* Voff voff *
10 623 Inlägg
3 december
#4
D24 håller ju inte ens bra utan turbo och utan påställd pump. Så med påställd pump och turbo kommer raset som ett brev på posten.

Komptesta så får du iaf en indikation på var du ska börja leta, men högst troligt finns nog felet i toppen på ett eller annat sätt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
4 december
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
D24 håller ju inte ens bra utan turbo och utan påställd pump. Så med påställd pump och turbo kommer raset som ett brev på posten.

Komptesta så får du iaf en indikation på var du ska börja leta, men högst troligt finns nog felet i toppen på ett eller annat sätt.

Ja jag ska göra ett komptest och börja där, men så fruktansvärt påställd är den inte, skulle säga att den är normalt påställd
Men får göra ett komptest å håller den sig inom ramarna så får jag väl bara ta en kik i toppen!


Forummoderator
26 359 Inlägg
4 december
#6
spyras skrev:
Brådhis skrev:
D24 håller ju inte ens bra utan turbo och utan påställd pump. Så med påställd pump och turbo kommer raset som ett brev på posten.

Komptesta så får du iaf en indikation på var du ska börja leta, men högst troligt finns nog felet i toppen på ett eller annat sätt.

Ja jag ska göra ett komptest och börja där, men så fruktansvärt påställd är den inte, skulle säga att den är normalt påställd
Men får göra ett komptest å håller den sig inom ramarna så får jag väl bara ta en kik i toppen!

Vad innebär "normalt påställd"?
Vad är det som inte säger att tidigare ägare hade den extremt påställd ända tills bilen blev såld?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 Inlägg
för 17 timmar sedan
#7
Kolla spridarna och pumpinställning. Dåliga spridare kan orsaka vit rök och stinker diesel olja kan svida i ögonen av den röken

Forummoderator
18 026 Inlägg
för 2 timmar sedan
#8
Givetvis har den någon/några gånger varit tokpåställd. Hur startar den i kyla?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#9
Hybrid_ skrev:
Givetvis har den någon/några gånger varit tokpåställd. Hur startar den i kyla?

-17 var då inga stora problem, den starta direkt sen dog den åså på andra försöket så starta den å gick utan några som helst problem
Å ja den är väl påställd, när den är kall och "båtar" så sotar den ju en del på tomgång annars så sotar den inget på tomgång men det blir väl rätt mycket rök när man ger på lite gas


6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#10
Mack skrev:
spyras skrev:
Brådhis skrev:
D24 håller ju inte ens bra utan turbo och utan påställd pump. Så med påställd pump och turbo kommer raset som ett brev på posten.

Komptesta så får du iaf en indikation på var du ska börja leta, men högst troligt finns nog felet i toppen på ett eller annat sätt.

Ja jag ska göra ett komptest och börja där, men så fruktansvärt påställd är den inte, skulle säga att den är normalt påställd
Men får göra ett komptest å håller den sig inom ramarna så får jag väl bara ta en kik i toppen!

Vad innebär "normalt påställd"?
Vad är det som inte säger att tidigare ägare hade den extremt påställd ända tills bilen blev såld?

Extremt å extremt påställd, jag vet inte hur man ska förklara på nått bra vis
men du kan inte ställa på den så värst mycket för reglaget tar i en mutter så du lär modifiera för att ställa på den extremt



Sök