4425
Sök

Bmw m3 E36 - Krångligt med turbo? (Beslutsångerst)

vinnarskalle!
907 Inlägg
17 november 2008
#61
Konbanan skrev:
Casy skrev:
Dawe_A skrev:
Och ja, jag anser mig själv köra bra..

Bra i jämförelse med vad? 99% av alla ungdommar tycker att dom är duktiga förare. I lördags tidigt på morgonen var det 3st ungdommar som körde ihjäl sig 2km från där jag bor. Jag är inte säker, men jag tror bilen var en Saab 9-3 eller liknande. Bilen voltade och blev helt demolerad. Olyckan kan vara framme snabbare än du tror. Själv är jag snart 22 år och köpte mig nyss min M3a. Effekten rakt fram vänjer man sig ganska fort vid, men när det är kurvigt eller liiite blött på vägen så kan det bli livsfarligt om man inte har full fokus! Mitt tips är att du LÄR dig köra först innan du köper en bil med över 300hk, eller ännu värre 600hk!!

Tänk inte till 1 gång, utan 3 gånger innan du fattar ditt beslut.. väl menat.

Med andra ord anser du dig också vara en bra förare?

Nej, jag vet att det finns många som är mycket bättre förare än vad jag är. Och vad är det egentligen som ut ser en bra förare? Ålder, antal mil på mätaren, inga avkörningar, ej krockat med djur?
När det handlar om sportbilar så måste man veta sina begränsningar helt enkelt. Det går så otroligt fort att komma upp i 200km/h i jämförelse med andra trötta vardagsbilar. Ni måste väl förstå att det jag skriver är en del av mina egna erfarenheter. Jag kan ge tips och råd, men trådskaparen bestämmer givetvis vilken bil han vill köpa, eller hur?

Ang. 3,0 eller 3,2 så är det hugget som stucket. 3,2an är ca 1 sek snabbare 0-200km/h. Köp den bilen som är i finast skick helt enkelt. Och läs på autopower.se om div. fel på modellerna.


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#62
Tack för alla svar, ni är flitiga smile


Hur tror ni det kommer att se ut i vår? Kommer bilarna skjuta i pris då, eller ligga där dem ligger idag? (Svårt att säga, självklart! Men en del erfarna gissningar skulle vara på sin plats smile)

Farsan gnäller över bilköpet just nu, medans jag försöker förklara för honom att bilarna faktiskt kommer bli dyrare i vår! - Har jag fel?


MVH!

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

gött med mos pajjka
181 Inlägg
17 november 2008
#63
har haft mycket olika bilar  samt effekter mellan 45-600++hk  , även haft m3,mkiv,escort cossie,porsche,volvo mm mm , skall du satsa på effekt så kör på 4x4 s2/rs2/escort cosworth/

dock så behövs lådan bytas på en cossie innan 500hk kan utnyttjas, men finns mycket godis till dom samt dom är bland det porrigaste i "svensson bil"  och den trevligaste och roligaste bil jag haft/man kan få  "finns min gamla du kan kika på i mitt galleri.

rwd/fwd är skitkul upp till 350-400hk sedan är det helt onödigt på vanliga vägar om du inte gillar att åka bara rakt fram, 4x4 är skit kul JÄMT fäste som biter i kurvor även då man ger på duktigt, fäste som får vilken rwd bil som helst med samma effekt att grina av avundsjuka i starter samt bana,

så av dina val så är s2 enda riktiga för rwd och massa effekt kommer du tröttna på samt det verkligen kräver sin förare då det kan bjuda upp till snabba danser för både ovana och vana förare.

ang priser så är det bara supran som kommer rasa ned mer i pris,m3 kommer ligga stadigt på samma priser dom gör i dag samma med s2/rs2.

Men köp vad du tycker om kostar gör alla bilar och hur du kör är upp till dig, finns många premie höjjare där ute redan får hoppas du inte tillhör dom i början. Lycka till med köpet

ps har en film på min aero 600+ på min sida 100-215 på ca 6.5 sek , innan man trampar fullt på den krävs lika mycket fokus som att flyga, har du inte båda händerna på ratten så far du i diket när laddet kommer lika säkert som ett knytnävslag i trynet på en stökig raggar träff ändå är den skit tråkigt att köra då den bara funkar rakt fram om man vill gasa lite, 4x4 därimot är kontrollerat njutbart
bilälskande //M
Senast redigerat av supraturbo (17 november 2008)


165 Inlägg
17 november 2008
#64
Som det ser ut nu är det inte säkert det blir dyrare i sommar...Beror på om den här finansiekrisen fortsätter..Men just nu går priserna ner på blocket...Kanske inte super stor skillnad på sport bilar..


Jag tror personligen att du kommer ha problem att lätta på gasfoten när du sitter där med dina 300hk...
Folk som har 740 som första bil klarar ju knappt hålla sig på vägen..

Men lycka till


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#65
supraturbo skrev:
har haft mycket olika bilar  samt effekter mellan 45-600++hk  , även haft m3,mkiv,escort cossie,porsche,volvo mm mm , skall du satsa på effekt så kör på 4x4 s2/rs2/escort cosworth/

dock så behövs lådan bytas på en cossie innan 500hk kan utnyttjas, men finns mycket godis till dom samt dom är bland det porrigaste i "svensson bil"  och den trevligaste och roligaste bil jag haft/man kan få  "finns min gamla du kan kika på i mitt galleri.

rwd/fwd är skitkul upp till 350-400hk sedan är det helt onödigt på vanliga vägar om du inte gillar att åka bara rakt fram, 4x4 är skit kul JÄMT fäste som biter i kurvor även då man ger på duktigt, fäste som får vilken rwd bil som helst med samma effekt att grina av avundsjuka i starter samt bana,

så av dina val så är s2 enda riktiga för rwd och massa effekt kommer du tröttna på samt det verkligen kräver sin förare då det kan bjuda upp till snabba danser för både ovana och vana förare.

ang priser så är det bara supran som kommer rasa ned mer i pris,m3 kommer ligga stadigt på samma priser dom gör i dag samma med s2/rs2.

Men köp vad du tycker om kostar gör alla bilar och hur du kör är upp till dig, finns många premie höjjare där ute redan får hoppas du inte tillhör dom i början. Lycka till med köpet

ps har en film på min aero 600+ på min sida 100-215 på ca 6.5 sek , innan man trampar fullt på den krävs lika mycket fokus som att flyga, har du inte båda händerna på ratten så far du i diket när laddet kommer lika säkert som ett knytnävslag i trynet på en stökig raggar träff ändå är den skit tråkigt att köra då den bara funkar rakt fram om man vill gasa lite, 4x4 därimot är kontrollerat njutbart
bilälskande //M

Tack för ett riktigt bra inlägg!

Vore självklart roligt att ha en bil med turbo i orignal.. En s2a hade ju varit det optimala (Alt rs2), får nog hejda mig lite och vänta någon månad med mitt köp och se vad som kommer & går på blocket.. för just nu finns det inga intressanta s2or ute (söker endast med ABY motorn). För det du säger med många hästar och 4x4 är ju helt klart sant, måste vara mycket mer körglädje i det!


Väntar nog med bilköp tills det dyker upp lite fler bilar, skulle ju vara tråkigt att göra ett impuls köp "bara för att" det är vinter och bilarna är billigare .

Din Saab gick riktigt riktigt bra! *snopen*


amby skrev:
Maxxa text

Mjo men de där 740 folket är ett onekligen speciellt folk... wink
Senast redigerat av Dawe_A (17 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#66
Istället för att starta en ny tråd så skriver jag i denna smile

Farsan gav mig ett bra erbjudande ang hans Volvo v70 2,5t -99  ca 13000mil på mätaren..  näst intill oemotståndligt!


Hur är det med V70 2,5t -99 ´s motorer?  Alu/gjutjärn?  Trimvänliga?

Mvh!

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
20 november 2008
#67
Wiic skrev:
mickius skrev:
Ska du verkligen köpa en sådan bil som första bil? såg att du övningskört i en v70 eller nått med 200 kusar?
Kan lova att det inte är en i närheten av samma sak som en bakhjulsdriven O sen med överladdning?

Du ska veta att dessa bilar m3 supra m.m är inte allt för lätthanterliga när effekterna kommer upp.

Kan du häva sladd i bortåt 140 o uppåt? polaren har haft körtkort i många år o rätt rätt friska motorer

Men hade en 200sx med ca 450-500 kusar o fick sladd på 5:ans växel med denna o då har han tävlat i drifting o satte bilen i diket! det går fruktansvärt snabbt när de väl släpper!

Så ett råd tänkt dig för riktigt mycket vad du skaffar för första bil! o vad du tänkt göra med den

litet klipp på en m3 med ca 700hk

http://se.youtube.com/watch?v=Zm3uG6qEP … re=related Klarar du denna effekt? ja skulle nog fan inte göra de utan skulle nog få köra bana rätt många timmar tills man kan handera denna på allmäna vägar

Vem har sagt att han ska köra överjävligt snabbt? Bara för att man har 600 häst så behöver det inte betyda att man ger plattan i mattan. Men visst, det är en stor skillnad o hantera 600 häst mot 300a. Det krävs definitivt mognad och trafikvett att köra en sådan.
MVH smile

Inte riktat speciellt till dig nu, men eftersom det var du senast som skrev om det så undrar jag om dem flesta här inne kommer ihåg hur det var när man var 18 år och färsk med körkortet? Verkar iaf inte som så.
Dem killar som skulle köra lugnt vid 18 års ålder och inneha en M3, Supra TT, S2 vågar jag påstå inte finns, inte en chans!
Oavsett vad så kommer det alltid komma ett tillfälle då man vill imponera på kompisarna eller bara testa gränserna, kanske det går bra, oftast inte.

Jag skriver inte av avundsjuka, en M3:a, Supra TT eller S2 är inte direkt någon Ferrari. Dock ställer jag mig frågande till försäkringsfrågan, jag tar för givet att den kommer försäkras på pappa, mest för att jag vet hur mycket det kostar att försäkra en M3 som det har varit mest tal om.
Men jag kanske har fel, studiebidraget kanske har chockhöjts sen jag sluta plugga för 4 år sen och trådskaparen extraknäcker som astronaut och har råd att betala en försäkring på mer än bilens värde per år.

Dessutom tycker jag folk glömmer hur mkt effekt 286hk resp 321hk är, om man slutar stirra sig blind på internets flora av alla "1000+++ hk bilar" och tar en direktbiljett tillbaka till verkligheten så inser man snart att det är betydligt mer effekt än majoriteten på gorg har (och jag skiter fullständigt i alla fantasisiffror folk skrivit i sina faktarutor!).

Nej, den som föreslog en 325a var en klok person, börja där och kör det i nått år. Jag garanterar dig massor av nöje samtidigt som du lär dig hantera RWD.
En V70 2,5t är inte direkt någon höjd av knuff då effekten är jämnt fördelat tack vare lågtrycksturbo, dessutom är det väl ingen som kör skiten ur sina föräldrars bil - när dem sitter bredvid!

Nog med snack, valet är ju fritt, vill bara använda min frihet att uttrycka min åsikt.

Lycka till med körkortet och det framtida bilköpet.

79 Inlägg
20 november 2008
#68
Mig veterligen så kan man få ett helt ok turbo-kit för typ 50k om man gör det mesta själv.

Lycklig man hade varit om man kunde tjacka en M3a eller Supra smile

vinnarskalle!
907 Inlägg
20 november 2008
#69
J-P-R skrev:
Inte riktat speciellt till dig nu, men eftersom det var du senast som skrev om det så undrar jag om dem flesta här inne kommer ihåg hur det var när man var 18 år och färsk med körkortet? Verkar iaf inte som så.
Dem killar som skulle köra lugnt vid 18 års ålder och inneha en M3, Supra TT, S2 vågar jag påstå inte finns, inte en chans!
Oavsett vad så kommer det alltid komma ett tillfälle då man vill imponera på kompisarna eller bara testa gränserna, kanske det går bra, oftast inte.

Dessutom tycker jag folk glömmer hur mkt effekt 286hk resp 321hk är, om man slutar stirra sig blind på internets flora av alla "1000+++ hk bilar" och tar en direktbiljett tillbaka till verkligheten så inser man snart att det är betydligt mer effekt än majoriteten på gorg har (och jag skiter fullständigt i alla fantasisiffror folk skrivit i sina faktarutor!).

Nej, den som föreslog en 325a var en klok person, börja där och kör det i nått år. Jag garanterar dig massor av nöje samtidigt som du lär dig hantera RWD.

Det är precis detta jag menar. Det krävs en viss mognad att köra bilar med mycket effekt. Jag hade själv en 325 E36 innan jag köpte M3an, och jag kan säga att jag körde 325an mycket hårdare än vad jag har gjort med M3an hitentills. Varför? Jo, för jag törs inte utnyttja all dess potential ännu. Det tar tid att lära sig köra, och även jag har mycket kvar att lära.
Min första bil var en Opel ascona, en riktig rishög. Därefter 525 E34 och sist 325 E36.

Lycka till med bilköpet iaf!


321 Inlägg
20 november 2008
#70
Dawe_A skrev:
Istället för att starta en ny tråd så skriver jag i denna smile

Farsan gav mig ett bra erbjudande ang hans Volvo v70 2,5t -99  ca 13000mil på mätaren..  näst intill oemotståndligt!


Hur är det med V70 2,5t -99 ´s motorer?  Alu/gjutjärn?  Trimvänliga?

Mvh!

Det är lite skillnad på en V70 och Supra/M3......
Helt olika bilar.
Chippa familje bussen så får du en snabb/bra första bil.smile


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#71
Superman skrev:
Dawe_A skrev:
Istället för att starta en ny tråd så skriver jag i denna smile

Farsan gav mig ett bra erbjudande ang hans Volvo v70 2,5t -99  ca 13000mil på mätaren..  näst intill oemotståndligt!


Hur är det med V70 2,5t -99 ´s motorer?  Alu/gjutjärn?  Trimvänliga?

Mvh!

Det är lite skillnad på en V70 och Supra/M3......
Helt olika bilar.
Chippa familje bussen så får du en snabb/bra första bil.smile

kan ju chippa den ja och byta rör efter cat så bör jag få ut en  250hk iaf...   är 197orginal, Fast till sommaren köper jag mig en egen kärra smile..   

antar att suprorna inte kommer gå upp i pris tills dess, i dessa lågkonjunkturs  tider!

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#72
Åter till BMW m3 Coupé..     i coupén,  är det fritt mellan hatthylla och bagage då? eller är det plåt där som på vanliga 4 dörras? (antar att det är det)   eller är det så man kan ta bort hatthyllan över bagaget så är det fritt ner i bagaget ?


MVH

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Dann3
21 november 2008
#73
Dawe_A skrev:
Åter till BMW m3 Coupé..     i coupén,  är det fritt mellan hatthylla och bagage då? eller är det plåt där som på vanliga 4 dörras? (antar att det är det)   eller är det så man kan ta bort hatthyllan över bagaget så är det fritt ner i bagaget ?


MVH

Det är hatthylla

fälg fantast
1 086 Inlägg
21 november 2008
#74
600 hk bil som första bil fan va bradu har det, ja själv fick nöja mej med en golf 1.6 diesel som första bil

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#75
alltså snälla... ni som kommenterar kan ni läsa genom hela tråden innan ni kommenterar? jag vet inte HUR många gånger jag har skrivit att jag VILL kunna trimma bilen till runt 600hk om något / några år!


Skall åka och kolla på den "skumma" toyota supra mkiv´n i helgen kanske.. han hade visst sålt några till några personer här på garaget utan problem..

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Pedant med passion för bankörning
113 Inlägg
21 november 2008
#76
Tycker absolut du ska satsa på 600hk eller i den stilen. Dock rekomenderar jag som så många andra att du först lär dig köra bilen i dess "originalutförande". Jag har själv flertalet haft tanken på att turbo eller kompressorkonvertera min, men jag hade förut en 328 med kompressor. De va just den bilen som fick mig att köpa den nuvarande M3án. Jag tröttnade helt enkelt på att åka olagligt till så stor del och att behöva skruva bort skiten inför var år och sen dit igen. Detta va hur jag själv upplevde de med den bilen och vi är inte lika allihop så GO FOR IT! 321hk som min har original imponerar i dagens läge inte på många även om de fortfarande är få standardbilar som hänger på trots att de gått 11år sen min va ny. Rakt fram är de inte häpnandsväckande att ratta M3, men vid ex bankörning eller i vissa andra situationer kan de va lite knivigt att faktiskt styra med gasen... Ett bra tips kan va att köpa en gammal 740 lr liknande och öva på is eller i snön på sladdar och drifting då du lär dig mkt hur en bil beter sig i olika situationer. Detta är ju högst individuellt beroende på bil/viktfördelning osv men grunden finns där oavsett. Lycka till och TA DE EASY i börja så går de nog fint ska du se!!

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!

CNC operatör
280 Inlägg
21 november 2008
#77
Är det lite svensk hederlig avundsjuka här ? wink

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

677 Inlägg
21 november 2008
#78
Kör på en M3!

Köp M3 om du vill ha en m3!
Skit i va alla avundjuka säger!

Hade varit rikigt kul om det blev av!

dARKiE
5 031 Inlägg
21 november 2008
#79
Köp ingen supra nu förfan, ta m3;an komfort och kraft i ett paket.. big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

674 Inlägg
21 november 2008
#80

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.


Sök