2427
Sök

Färdbroms bak ur funktion? Suzuki swift gti 1988..

54 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
Besiktade bilen nyligen, färdbromsen bak är ur funktion medan fram tar superbra. Tror inte den gav något utslag alls när de mätte. Vad kan det vara för fel? Räcker att dra nya bromsrör bak eller kan det vara nåt annat?

112 Inlägg
15 november 2008
Det kan väl vara allt möjligt, såg du/han/ni några skador när ni var under bilen eller?

Kan vara så att det har rostat ihop också.. kan vara lite allt möjligt.. men det är ju bara skruva den o kika upp, inte så jätte jobbigt faktiskt (om man har varmgarage!).

Lycka till.
MVH.

Jag hatar fwd = felwheeldrive...

587 Inlägg
15 november 2008
du får motionera kolven / kolvarna till bromsoket för det är nog så att de rostat fast.

54 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
Ok.. jag har knappast varmgarage än (ska nog bygga ett till nästa år), men skitsamma, klart jag kan köra lite karate på kolvarna.. men konstigt att de rostar fast medan de fram funkar bra som fan?

587 Inlägg
15 november 2008
du har ju mkt mindre bromskraft bak så det är ju inte så kostigt att de fastnar

112 Inlägg
15 november 2008
Visserligen, men bromsarna fram tar ju alltid hårdare än bromsarna bak.. så är det ju.. sen kanske bilen stått en längre tid, eller? har du använt bilen utan att märka att bromsarna inte tog i bak?

min bil stog jätte länge och bromsarna rosta utan problem, men fick motionera kolvarna så gick det bra sen.

lycka till.
MVH

54 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
Jag köpte bilen för en månad sen, då hade den säkert stått i 1-2 år.. men den tar grymt bra fram.. men jag ska motionera kolvarna både bak och fram och se om det blir bättre.. lite svårt att testa om det tar bak utan mätmaskin eller?

587 Inlägg
15 november 2008
jo det är klart, man brukar ju inte lyfta upp bilen baktill å se om bakbromsarna funkar det första man gör efter ett bilköp direkt.....

tar dom jämt å fint fram å släpper som dom ska så behöver du ju inte lägga ner tid å energi där iaf. finns ett speciellt medel på mekonomen med som är till för att få loss fastrostade bromsokskolvar sen är det bara trycka på pedalen , trycka tillbaka kolven iegn , tryck pedalen osv tills det går lätt.

613 Inlägg
15 november 2008
Minns inte helt men e de kanske trummor bak på de gti från 88? Men som sagt de har nog "bara" kärvat ihop..
Lite mek så ska de nog gå

587 Inlägg
15 november 2008
ja men det är ju ungefär samma sak där på hjulcylindrarna , bara mer att montera ihop när man väl är klar.

54 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
Johnson skrev:
Minns inte helt men e de kanske trummor bak på de gti från 88? Men som sagt de har nog "bara" kärvat ihop..
Lite mek så ska de nog gå

Tror du har rätt, har inte kollat efter, men är säker på att jag såg ett par trummor..

283 Inlägg
15 november 2008
"hur fan kunde det gå isönder, det funka ju innan" wink hehe

112 Inlägg
16 november 2008
Det man gör är väl att åka och sen nypa fullt.. det brukar jag göra emellanåt.. du kan ju göra det på grusväg om du inte vill slita ut dina värsting däck tongue..

Sök