3130
Sök

Kicker eller Rockford fosgate system??

793 Inlägg
27 november 2008
Xsport skrev:
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:
japp . de ska bli projekt tråd me mercan och min transport cheva

ska snacka med N-CORE först , tänkt en Anthem10r bak och 3vägs 6.5 kit fram, riktigt finlir vill ja ha i mercan.osv.  kolla gärna in tråden när jag startar den sen , aldrig sysslat med fin lir förr
chevan däremot ska ha dubbla 15 är det tänkt nu

sorry för offtopic här oxå

trådskaparn . hur går det för dig `? undrar du nått ? låt oss hjälpa dig isåfall, har du beställt prylar ännu? wink kolla på DB AKUTENS rea tråd. dom har lite skön porr neon där på rea . du ville ha lite playboy stuk oxå ju smile

Hur ska du kunna ha tid med en projekttråd när du sitter o skriver i andras trådar hela tiden? Om det nu är som du säger att du provat allt o kan allt så undrar jag varför du sitter här och skriver? Du borde vara skribent i någon tidning eller ha en egen avdelning på en websida?
Helt ärligt så ser man att du inte kan ett smack om billjud och bara improviserar till ett ungefärligt svar. Jag tycker du ger mindre hjälp till trådskaparen genom att skriva så som du gör, gör dig själv en tjänst och oss andra, skäm inte ut dig mer.

Till trådskaparen, har du funderat på mitt förslag?

Japp! jag har tänkt på det och tänker fortfarande. smile

Har checkat runt på lite forum om märket etc...återkommer typ efter helgen... smile

Är det någon som har erfarenhet ang "pulse efect" neon? blinkar dom hela tiden eller kan man ha musikstyrning? (Från dbakuten) big_smile

Jag har en baslåda med Pulse effect, den blinkar till dunket och kan ändras till helt fast sken om så önskas.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

42 Inlägg
27 november 2008
TRANSPORT skrev:
TT-Avant skrev:
TRANSPORT: Om du nu kan så mycke som du skriver..varför har du inte varit ute och tävlat med större framgångar?
(eller så har du det, men tala då gärna om ditt namn).
Ska bli väldigt kul att se din pojekt tråd...om den nu kommer. Du skulle ju kunna börja med att lägga upp bilder på dina bilar till en början.

jag kan nada ju big_smile . vi får bli vänner med tiden och se sen

Kan du inte va tyst då och låta dom som kan billjud hjälpa TS...för du verkar ju bara snacka massa skit..

6 851 Inlägg
27 november 2008
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Minst dubbla 70mm2 som LADDKABEL från generatorn?
Jo jo....det finns gränser på vad man orkar åstakomma wink

Nja..jag vet inte vad jag har som laddkabel från generatorn, Men den är väldigt grov org. ´skulle tippa på runt 70mm2. Den är grövre än min ena jord som är på 70mm2 iaf.

Ursäkta min dumma fråga här nu men....är du säker på att det bara inte är höljet som är tjockt då? smile

Haha..jo höljet är tjockt det oxå..men det va inte det jag menade..

125 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Goli skrev:
Xsport skrev:
Goli skrev:

Hur ska du kunna ha tid med en projekttråd när du sitter o skriver i andras trådar hela tiden? Om det nu är som du säger att du provat allt o kan allt så undrar jag varför du sitter här och skriver? Du borde vara skribent i någon tidning eller ha en egen avdelning på en websida?
Helt ärligt så ser man att du inte kan ett smack om billjud och bara improviserar till ett ungefärligt svar. Jag tycker du ger mindre hjälp till trådskaparen genom att skriva så som du gör, gör dig själv en tjänst och oss andra, skäm inte ut dig mer.

Till trådskaparen, har du funderat på mitt förslag?

Har checkat runt på lite forum om märket etc...återkommer typ efter helgen... smile

Är det någon som har erfarenhet ang "pulse efect" neon? blinkar dom hela tiden eller kan man ha musikstyrning? (Från dbakuten) big_smile

Jag har en baslåda med Pulse effect, den blinkar till dunket och kan ändras till helt fast sken om så önskas.

Går det att ha neon i min låda? vibrerar det inte sönder där inne? big_smile

Avstängd
216 Inlägg
27 november 2008
Xsport skrev:
Goli skrev:
Xsport skrev:

neon inne i en låda är inte att föredra. din låda ska enbart prestera ljud? runtomkring kan du ha neon

lycka till

16 197 Inlägg
27 november 2008
TRANSPORT skrev:
Xsport skrev:
Goli skrev:

neon inne i en låda är inte att föredra. din låda ska enbart prestera ljud? runtomkring kan du ha neon

varför skulle de inte va å föredra??   inte direkt så att de påvekar ljudet..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
216 Inlägg
27 november 2008
nu ska jag in med GURUN . härligt.  show eller sound.   lådan ska va i trä , inget plast eller glas . ljudet ska stuttsa runt omkring . helst samma material då. finns anledningar att ulla lådor oxå. tex 500g ullis är att föredra tex i en sluten låda under 45 lit .  ska vi blanda med mer sladdar och skit samt annat material? hur ska man dämpa en klar vägg? man kan låta bli det. köra show. det kan handla om 5% minus. det skiter sit i show. men det man gör. det man köpt. det man hör. där kan skillnaden komma fram!

lycka till

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 november 2008
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

Nja..jag vet inte vad jag har som laddkabel från generatorn, Men den är väldigt grov org. ´skulle tippa på runt 70mm2. Den är grövre än min ena jord som är på 70mm2 iaf.

Ursäkta min dumma fråga här nu men....är du säker på att det bara inte är höljet som är tjockt då? smile

Haha..jo höljet är tjockt det oxå..men det va inte det jag menade..

Well well.....jämfört med min original 10-16mm2 (beroende vem f*n man frågar som har ritat skiten en ggn i tiden) så är 50mm2 manligt wink

Men nog om detta. big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 november 2008
TRANSPORT skrev:
nu ska jag in med GURUN . härligt.  show eller sound.   lådan ska va i trä , inget plast eller glas . ljudet ska stuttsa runt omkring . helst samma material då. finns anledningar att ulla lådor oxå. tex 500g ullis är att föredra tex i en sluten låda under 45 lit .  ska vi blanda med mer sladdar och skit samt annat material? hur ska man dämpa en klar vägg? man kan låta bli det. köra show. det kan handla om 5% minus. det skiter sit i show. men det man gör. det man köpt. det man hör. där kan skillnaden komma fram!

Oj.. det där var nästan.. förståeligt.. eller något.

För det första, fönster på lådor är inget problem.. I ett blindtest skulle du aldrig i livet höra
skillnaden på två identiska lådor där den ena har fönster. Det som kan göra skillnaden är
dämpningen men i en låda med fönster är kanske inte så kul å se dämpull. MEN det går
lik förbannat att dämpa dom med t.ex skumgummi av äggkartongstypen.

Ljudet skall studsa omkring, ja jo det tror jag det gör ändå även om du har fönster på lådan
eller äter fönstret upp ljudvågorna? Har du däremot ett klent glas så kan det vibba, visst men
oftast så vet de flesta att glaset skall vara tjockt för att inte vibba, vibrationer äter dB.

Belysning i lådor har heller ingen betydelse för ljudet.. Skulle vilja höra ett utlägg från
dig hur belysning i lådan påverkar ljudet.
Ok om du tänker på kablar och annat som skall in i lådan.. kablar kan man gömma vettu.

Så jag förstår fortfarande inte ditt argument.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 november 2008
TRANSPORT skrev:

Snälla. Var tyst ett tag nu, och visa lite bilder på ditt egna bygge först. Du framstår ju mer och mer som nån utav de här 3 tomtarna som blev avstängda för 1-2 veckor sen...

Det du just har skrivit däruppe makes no sense whatsoever som de hade sagt. Det är rent felaktigt i många fall. Så ta det lite lugnt...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

7 241 Inlägg
28 november 2008
Tokken, Jonas:

*Ler.....bara ler*

Faktum är även att vad han nämner som påverkar negativt har folk sysslat med i många många år UTAN att det påvisats vara ngt negativt.......undrar varför roll
Kanske just för att det inte påverkar så som han påstår smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 november 2008
Lonefox skrev:
Tokken, Jonas:

*Ler.....bara ler*

Faktum är även att vad han nämner som påverkar negativt har folk sysslat med i många många år UTAN att det påvisats vara ngt negativt.......undrar varför roll

"500g ullis i en sluten låda under 45liter"...

Undrar hur det funkar för 5tummare, eller 8, 10, 12, 18? Eller kan det MÖJLIGEN vara så att det är mer än bara lådans volym som avgör? Hmmmm

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

7 241 Inlägg
28 november 2008
jonash skrev:
Lonefox skrev:
Tokken, Jonas:

*Ler.....bara ler*

"500g ullis i en sluten låda under 45liter"...

Undrar hur det funkar för 5tummare, eller 8, 10, 12, 18? Eller kan det MÖJLIGEN vara så att det är mer än bara lådans volym som avgör? Hmmmm

/Jonas

Ja du.........vi vet ju ingenting så....... wink

Själv kör jag ju utan.....kan jag skada basen då? roll

457 Inlägg
28 november 2008
jag kör också utan ull roll big_smile fast jag kör ju portat hur blir de då? wink

1 058 Inlägg
28 november 2008
TRANSPORT skrev:

WOW! nån med din erfarenhet och kunskap måste ju ha ett sjuhelsikes bygge..

PoLoud =D

793 Inlägg
28 november 2008
Vem fan använder ULL i baslådan? Ska man kötta ihäl ett får o använda det i lådan?? Fattar nada... big_smile

Nu har ni snart ödlat 2 sidor på att diskutera TRANSPORT knäppa påstående smile

BMW 318iS E36

7 241 Inlägg
28 november 2008
Goli skrev:
Vem fan använder ULL i baslådan? Ska man kötta ihäl ett får o använda det i lådan?? Fattar nada... big_smile

Iofs kallas det ju för dämpULL.....

Och o andra sidan så har just fårull rätt bra egenskaper för att användas som dämpning i en låda wink
Finns tom. de som ENBART använder det i sina lådor, dock mer utbrett på DIY på hemmasidan än inom bilbyggen.

6 851 Inlägg
28 november 2008
Goli skrev:

Ja vad jag har hört så skall detta vara det absolut bästa..varför vet jag inte då jag själv inte testat.

1 058 Inlägg
28 november 2008
Goli skrev:

många som gör det, fast kanske inte sån ull du tänker på wink man använder speciellt framtagen dämpull för högtalarlådor. mest förekommande i slutna lådor. Exakt varför man använder det vet jag tyvärr inte så det får tex jonash förklara.

EDIT: såg nu att det tydligen förekommer fårull, dock så är garanterat fortfarande syntetisk ull mkt vanligare..
Senast redigerat av vw_performance (28 november 2008)

PoLoud =D

793 Inlägg
28 november 2008
vw_performance skrev:
Goli skrev:

många som gör det, fast kanske inte sån ull du tänker på wink man använder speciellt framtagen dämpull för högtalarlådor. mest förekommande i slutna lådor. Exakt varför man använder det vet jag tyvärr inte så det får tex jonash förklara.

EDIT: såg nu att det tydligen förekommer fårull, dock så är garanterat fortfarande syntetisk ull mkt vanligare..

Hehe, jag bara skojjar lite. fårull används men det är inte direkt billigt. vanlig dämningsull finns i många utföranden och det är en vetenskap i sig att hitta det som är bäst.

BMW 318iS E36

Sök