TRANSPORT skrev:
nu ska jag in med GURUN . härligt. show eller sound. lådan ska va i trä , inget plast eller glas . ljudet ska stuttsa runt omkring . helst samma material då. finns anledningar att ulla lådor oxå. tex 500g ullis är att föredra tex i en sluten låda under 45 lit . ska vi blanda med mer sladdar och skit samt annat material? hur ska man dämpa en klar vägg? man kan låta bli det. köra show. det kan handla om 5% minus. det skiter sit i show. men det man gör. det man köpt. det man hör. där kan skillnaden komma fram!
Oj.. det där var nästan.. förståeligt.. eller något.
För det första, fönster på lådor är inget problem.. I ett blindtest skulle du aldrig i livet höra
skillnaden på två identiska lådor där den ena har fönster. Det som kan göra skillnaden är
dämpningen men i en låda med fönster är kanske inte så kul å se dämpull. MEN det går
lik förbannat att dämpa dom med t.ex skumgummi av äggkartongstypen.
Ljudet skall studsa omkring, ja jo det tror jag det gör ändå även om du har fönster på lådan
eller äter fönstret upp ljudvågorna? Har du däremot ett klent glas så kan det vibba, visst men
oftast så vet de flesta att glaset skall vara tjockt för att inte vibba, vibrationer äter dB.
Belysning i lådor har heller ingen betydelse för ljudet.. Skulle vilja höra ett utlägg från
dig hur belysning i lådan påverkar ljudet.
Ok om du tänker på kablar och annat som skall in i lådan.. kablar kan man gömma vettu.
Så jag förstår fortfarande inte ditt argument.