3915
Sök

Ljudet hörs inte i alla sex högtalarna

90 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Tjena gott folk,

Jag la märke till häromdagen att vissa skivor jag spelar i bilen, som jag spelat tidigare, inte trycker ut ljud i alla högtalarna. De hörs bara i de bakre högtalarna.
Byter jag dock skiva till en annan så låter det i alla sex.

För att ni ska förstå hur jag har det uppbyggt: 2 + 2 + 2, där de första o sista 2 är kopplade som fronter.

Då till min fråga; Hur kommer det sig att vissa skivor inte spelar på alla högtalarna när ett par skivor låter klockrent i alla sex? Är det min stereo som sjunger på sista refrängen?

Tacksam för hjälp.

//M

104 Inlägg
27 november 2008
Låter ju riktigt konstigt dedär, en bilstereo är väll 2-kanalig men har fram och bak utgångar oftast både hög och lågnivå till eventuella steg. Ska ju inte kunna vara olika mellan olika skivor annat än höger o vänster, och du verkar ju inte ha ett någon av utgångarna är trasig heller eftersom vissa skivor funkar :S

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
27 november 2008
Skivorna du spelar som är kassa? (repiga eller dylikt)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

104 Inlägg
27 november 2008
Streethawk skrev:
Skivorna du spelar som är kassa? (repiga eller dylikt)

Det skulle ju vara konstigt, han har ju 2-kanalers ljud i de andra högtalarna

90 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Ja skivorna är inte repiga. De låter ju kanon i de högtalarna ljudet kommer ifrån.

Har ni några teorier?

90 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Ja här verkar inte vara så kunnigt folk, eller så skiter folk i det, eller så förklarar jag illa.

Har märkt att fenomenet även uppstår när jag spelar radio.

Smålänning
7 883 Inlägg
3 december 2008
Det jag kommer att tänka på är har du kopplat Stereon rätt? Alltså höger/vänster, så du inte satt exempelvis höger som bak och vänster som fram...

Annars får du nog rita upp en skiss på hur de e kopplat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 december 2008
Kör du allt på enhet eller via steg?

För jag tolkar det som glappkontakt ngnstans.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

90 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
För mig låter det märkligt att det skulle vara kopplat fel någonstans då de låter som det ska i flertalet skivor, men inte radio och enstaka skivor.

De är kopplade till ett steg.
Senast redigerat av jQt (3 december 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 december 2008
jQt skrev:
För mig låter det märkligt att det skulle vara kopplat fel någonstans då de låter som det ska i flertalet skivor, men inte radio och enstaka skivor.

De är kopplade till ett steg.

Det är just det att ljudet tappas ibland...även med radion som får mig att tänka på GLAPPKONTAKT och inte felkoppling.
För om det hade varit tex. d/a-omvandlaren i cd:n så hade ju radion funkat fullt ut som den skall.
Kan dessvärre även vara förförstärkaren i cd:n som börjat o bråka.

Är det alltid samma skivor som den tappar på eller varierar det?
Är det alltid vid samma spår dne tappar kanaler?
Hur varmt är det?
Hur funktigt är det?

Ja listan kan bli lång över saker som kan inverka om det är ngt i enheten eller kontakter.
Främst fukt om det är glappkontakt.

Eftersom vi inte vet vad det är för grejer och hur det är monterat så blir det rätt svårt att säga ngt på rak arm. Det bästa vore i slutänden att låta en bilstereofirma kika på det och göra en felsökning.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 december 2008
Vem har kopplat det? Är det en jävla röra med mkt skarvar, dåliga kontakter, sammandragna kablar och mkt eltape så kan det vara en anledning till att det är som det är...

Sök