3025
Sök

extra batteri eller kondensator? --snabb fakta Till amatörer--

16 197 Inlägg
1 augusti 2011
#41
Nitromast skrev:
Fellow skrev:
Nitromast skrev:

Så om du sätter din en kondensator så slutar inte ljusen att blinka? wink

Du tar bort symptomen men inte problemet. Du har inte samma djupurladdningar i en svenssonbil som i en SPL-tävlingsbil. Sitter du med ett frontsystem, baksystem, dubbla 12" eller 15" med tillhörande steg som levererar 1000-1500W så drar det maximalt 120A och de flesta har väl kraftigare generatorer än så och det är inte en konstant effekt på 1500W så en generator med bra friskt kablage och bra jord bör hålla uppe en stabil ström.

Batterinörd får gärna ge ett ljus i frågan:)

Hur ofta är det de sitter kraftigare generator än 120A I en vanlig bil? hmm (never)
Dessutom har du alltid en spänningsförlust i kabeln du drar till skuffen.
Detta leder ju ofta till att steget kan få riktigt dåligt med spänning vid hög belastning, Sätter man däremot dit en kondning så hålls spänningen uppe lättare och sparar på steget. Funkar ju som en "mellanlandning".

fast om STEGET får dåligt med ström så blinkar inte lamporna.. blinkar lamporna så e de DOM som får dåligt mes ström.

sätt isf en konding på lamporna..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 035 Inlägg
1 augusti 2011
#42
Nitromast skrev:
Fellow skrev:
Nitromast skrev:

Så om du sätter din en kondensator så slutar inte ljusen att blinka? wink

Du tar bort symptomen men inte problemet. Du har inte samma djupurladdningar i en svenssonbil som i en SPL-tävlingsbil. Sitter du med ett frontsystem, baksystem, dubbla 12" eller 15" med tillhörande steg som levererar 1000-1500W så drar det maximalt 120A och de flesta har väl kraftigare generatorer än så och det är inte en konstant effekt på 1500W så en generator med bra friskt kablage och bra jord bör hålla uppe en stabil ström.

Batterinörd får gärna ge ett ljus i frågan:)

Hur ofta är det de sitter kraftigare generator än 120A I en vanlig bil? hmm (never)
Dessutom har du alltid en spänningsförlust i kabeln du drar till skuffen.
Detta leder ju ofta till att steget kan få riktigt dåligt med spänning vid hög belastning, Sätter man däremot dit en kondning så hålls spänningen uppe lättare och sparar på steget. Funkar ju som en "mellanlandning".

Det sitter ofta stora generatorer i nya bilar pga av alla elektronik i bilen.

Du får nästan aldrig någon större spänningsförlust mellan fram och bak på kabeln. Jag hade väl 0,02v i förlust.

Riktigt dåligt med spänning?? Hur fan gör du?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
1 augusti 2011
#43
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
Fellow skrev:

Du tar bort symptomen men inte problemet. Du har inte samma djupurladdningar i en svenssonbil som i en SPL-tävlingsbil. Sitter du med ett frontsystem, baksystem, dubbla 12" eller 15" med tillhörande steg som levererar 1000-1500W så drar det maximalt 120A och de flesta har väl kraftigare generatorer än så och det är inte en konstant effekt på 1500W så en generator med bra friskt kablage och bra jord bör hålla uppe en stabil ström.

Batterinörd får gärna ge ett ljus i frågan:)

Hur ofta är det de sitter kraftigare generator än 120A I en vanlig bil? hmm (never)
Dessutom har du alltid en spänningsförlust i kabeln du drar till skuffen.
Detta leder ju ofta till att steget kan få riktigt dåligt med spänning vid hög belastning, Sätter man däremot dit en kondning så hålls spänningen uppe lättare och sparar på steget. Funkar ju som en "mellanlandning".

fast om STEGET får dåligt med ström så blinkar inte lamporna.. blinkar lamporna så e de DOM som får dåligt mes ström.

sätt isf en konding på lamporna..tongue

steget får väl i viss mån också strömsvälta!

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
1 augusti 2011
#44
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Hur ofta är det de sitter kraftigare generator än 120A I en vanlig bil? hmm (never)
Dessutom har du alltid en spänningsförlust i kabeln du drar till skuffen.
Detta leder ju ofta till att steget kan få riktigt dåligt med spänning vid hög belastning, Sätter man däremot dit en kondning så hålls spänningen uppe lättare och sparar på steget. Funkar ju som en "mellanlandning".

fast om STEGET får dåligt med ström så blinkar inte lamporna.. blinkar lamporna så e de DOM som får dåligt mes ström.

sätt isf en konding på lamporna..tongue

steget får väl i viss mån också strömsvälta!

jo men folk skriver ju ALLTID att de e lampor som blinkar, dom skriver aldrig nåt om steget.   de va mest de ja ville "visa".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 035 Inlägg
1 augusti 2011
#45
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

fast om STEGET får dåligt med ström så blinkar inte lamporna.. blinkar lamporna så e de DOM som får dåligt mes ström.

sätt isf en konding på lamporna..tongue

steget får väl i viss mån också strömsvälta!

jo men folk skriver ju ALLTID att de e lampor som blinkar, dom skriver aldrig nåt om steget.   de va mest de ja ville "visa".

Man skriver ju så eftersom det brukar vara ett första tecken på för dåligt med ström.  Eller ja dålig spänning och höga strömmar eller hur man kan säga.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
1 augusti 2011
#46
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

steget får väl i viss mån också strömsvälta!

jo men folk skriver ju ALLTID att de e lampor som blinkar, dom skriver aldrig nåt om steget.   de va mest de ja ville "visa".

Man skriver ju så eftersom det brukar vara ett första tecken på för dåligt med ström.  Eller ja dålig spänning och höga strömmar eller hur man kan säga.

fast man för inte mer ström me en konding.. när ska folk fatta de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 035 Inlägg
1 augusti 2011
#47
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

jo men folk skriver ju ALLTID att de e lampor som blinkar, dom skriver aldrig nåt om steget.   de va mest de ja ville "visa".

Man skriver ju så eftersom det brukar vara ett första tecken på för dåligt med ström.  Eller ja dålig spänning och höga strömmar eller hur man kan säga.

fast man för inte mer ström me en konding.. när ska folk fatta de.

nej det fattar jag. bara stabila spänning. och mindre störningar.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
1 augusti 2011
#48
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Man skriver ju så eftersom det brukar vara ett första tecken på för dåligt med ström.  Eller ja dålig spänning och höga strömmar eller hur man kan säga.

fast man för inte mer ström me en konding.. när ska folk fatta de.

nej det fattar jag. bara stabila spänning. och mindre störningar.

fast de som blir mest stabilt e ju sån som drar lite ström.. tex lampor..  visst att lampan slutar blinka men du har fortfarande för lite ström till steget.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
1 augusti 2011
#49
Nitromast skrev:
Enda fördelen jag ser med en kondensator är om man inte belastar det med mycket mer än 1000-1200Wrms
och bara vill ha bort det blinkande från alla ljus. Då är en kondensator bra mycket billigare än att te.x köpa ett optima batteri för 2.500.

En sak jag alltid undrat. Hur lång hållbarhet har en kondensator i jämnförelse med ett batteri?

man behöver inte  köpa ett optima heller för att få bort blinkande lampor..
köte nytta batteri till min  ett  exide  75ah för 8-900 kr så de kosta väll lika  som en kondensator..
de jag  gjort för att få bort  all blinkande  i bilen är att dra en  extra laddkabel 35mm2  och jorda generatorn i chassit  med en 35mm2 och en 50mm2 batteriet är jordat i chassit med 2 st 35mm2..

kör endast 21mm2 till mina steg spl dynamics  ice 800  på 1 ohm å ett focal s4.

har faktist funderat på en kondensator till focal steget
Senast redigerat av christofer_k (1 augusti 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 augusti 2011
#50
Jag körde på ett SPL Dynamics ICE 1500 i 2ohms last samt ett GAS Silver CVX400.
Självfallet får man inte mer ström. Men du får som tidigare sagt stabilare spänning och detta avhjälper enkelt att "lamporna blinkar". Att sätta dit en kondensator alltså. Sen kanske man inte ska spela på max hela tiden då du förmodligen förbrukar mer ström än vad generatorn laddar.

Hur jag fick spänningsfall? 65A batteri, 65A generator och max volym. Inte svårt då ^^

1 581 Inlägg
1 augusti 2011
#51
Nitromast skrev:
Jag körde på ett SPL Dynamics ICE 1500 i 2ohms last samt ett GAS Silver CVX400.
Självfallet får man inte mer ström. Men du får som tidigare sagt stabilare spänning och detta avhjälper enkelt att "lamporna blinkar". Att sätta dit en kondensator alltså. Sen kanske man inte ska spela på max hela tiden då du förmodligen förbrukar mer ström än vad generatorn laddar.

Hur jag fick spänningsfall? 65A batteri, 65A generator och max volym. Inte svårt då ^^

Vad hjälper saken att du blir av med blinkande lampor om problemet fortfarande finns kvar men du har tagit bort den synliga symptomen. Som sagt så har ingen modernare bil mindre än 100-120A generatorer. De flesta har till och med större. Om du kör din anläggning med det batteriet och den generatorn så förstår jag att du har kraftiga strömdippar. Men tro inte att felet ligger i att du inte har en kondensator och att problemet är borta. Du har fortfarande kraftiga strömdippar. MEN det syns inte i strålkastarna längre.
Senast redigerat av Fellow (1 augusti 2011)

3 466 Inlägg
1 augusti 2011
#52
Kan man lite engelska så är denna videon grymt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVb … ideo_title

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
1 augusti 2011
#53
Nitromast skrev:
Jag körde på ett SPL Dynamics ICE 1500 i 2ohms last samt ett GAS Silver CVX400.
Självfallet får man inte mer ström. Men du får som tidigare sagt stabilare spänning och detta avhjälper enkelt att "lamporna blinkar". Att sätta dit en kondensator alltså. Sen kanske man inte ska spela på max hela tiden då du förmodligen förbrukar mer ström än vad generatorn laddar.

Hur jag fick spänningsfall? 65A batteri, 65A generator och max volym. Inte svårt då ^^

dålig kontakt på org laddkabeln och en volt dip mellan batteri och  generator nästan en 1,5volt  och ett slitet 65 ahs batteri.. generatorn ligger på 94A

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 augusti 2011
#54
M_icke_ skrev:
Kan man lite engelska så är denna videon grymt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVb … ideo_title

Riktigt bra video! Har alltid laddat upp kondningen med resistans o vart noga som fan med minuspol först.
Man ville ju inte att den skulle "sprängas" nybörjare som man är. Var fan livrädd för kondensatorn när de spruta gnistor. Visar sig tydligt där att man inte behöver vara lika noga tongue

16 197 Inlägg
1 augusti 2011
#55
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
Kan man lite engelska så är denna videon grymt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVb … ideo_title

Riktigt bra video! Har alltid laddat upp kondningen med resistans o vart noga som fan med minuspol först.
Man ville ju inte att den skulle "sprängas" nybörjare som man är. Var fan livrädd för kondensatorn när de spruta gnistor. Visar sig tydligt där att man inte behöver vara lika noga tongue

en bilkonding sprängs inte.. dom har en skyddsventil som löser ut.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

251 Inlägg
1 augusti 2011
#56
M_icke_ skrev:
Kan man lite engelska så är denna videon grymt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVb … ideo_title

*ASG*
Citat: "Blinkar ditt ljus när du spelar?? Sätt kondingen vid ljuset, inte vid slutsteget!!"

Den killen vet vad han talade om!!
/TiGgR.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 augusti 2011
#57
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
Kan man lite engelska så är denna videon grymt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVb … ideo_title

Riktigt bra video! Har alltid laddat upp kondningen med resistans o vart noga som fan med minuspol först.
Man ville ju inte att den skulle "sprängas" nybörjare som man är. Var fan livrädd för kondensatorn när de spruta gnistor. Visar sig tydligt där att man inte behöver vara lika noga tongue

en bilkonding sprängs inte.. dom har en skyddsventil som löser ut.

Nej jag har förstått det, men.. ;P

16 197 Inlägg
1 augusti 2011
#58
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Riktigt bra video! Har alltid laddat upp kondningen med resistans o vart noga som fan med minuspol först.
Man ville ju inte att den skulle "sprängas" nybörjare som man är. Var fan livrädd för kondensatorn när de spruta gnistor. Visar sig tydligt där att man inte behöver vara lika noga tongue

en bilkonding sprängs inte.. dom har en skyddsventil som löser ut.

Nej jag har förstått det, men.. ;P

själv laddar ja aldrig mina kondingar..

har bara varit me om EN "olycka" ang kondingar under de 16 åren ja hållit på med bilstereo å de va inget pga uppladdningen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 augusti 2011
#59
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

en bilkonding sprängs inte.. dom har en skyddsventil som löser ut.

Nej jag har förstått det, men.. ;P

själv laddar ja aldrig mina kondingar..

har bara varit me om EN "olycka" ang kondingar under de 16 åren ja hållit på med bilstereo å de va inget pga uppladdningen.

nej jag vet du skrev det i något inlägg. Med alla kondensatorer som satt i din monsterjetta så lär ju inte min 2faradare döda mig om jag gör desamma wink

16 197 Inlägg
1 augusti 2011
#60
TiGgR skrev:
M_icke_ skrev:
Kan man lite engelska så är denna videon grymt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVb … ideo_title

*ASG*
Citat: "Blinkar ditt ljus när du spelar?? Sätt kondingen vid ljuset, inte vid slutsteget!!"

Den killen vet vad han talade om!!
/TiGgR.

fast de e ju så de e..   blinkande lampor försvinner säkert med en större konding men man har fortfarande lika LITE ström till steget-

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök