Vi hade en stor diskussion om detta för ett par år sedan.
Jag måste nog instämma lite i kritiken mot ditt inlägg Transport.
En kondensator agerar i stort sett som ett batteri som kan släppa ifrån sig en stor mängd ström snabbt.
Den hjälper bara till när anläggningen kräver mer effekt än vad bilen kan lämna ifrån sig. Dvs den tar strömmen från batterier(na)/generator. En kondensator måste också laddas upp, så om man spelar så högt att kondensatorn blir tvungen att "arbeta" så ökar även den belastningen på generatorn i förlängningen.
Dagens batterier har utvecklats en hel del och är bättre på att skicka iväg stora mängder ström snabbt.
Det är därför kondensatorer används mer sällan nuförtiden.
En annan sak med kondensatorer är att dom kan färga ljudet.
Men ett extra batteri kan bara hjälpa till tills det inte längre är laddat. Men samma sak gäller mer eller mindre med en kondensator också. Poppar man på så mycket så att kondensatorn jobbar konstant och om man inte har en tillräckligt stark generator så tar man strömmen från batteriet och när batteriet är tomt så finns det inte tillräckligt med ström till kondensatorn.
En kondensator ska man ha för att stabilisera strömförsörjningen (spänningen) om t.ex. lamporna blinkar i bilen i takt med musiken. Då tar den hand om topparna och laddar upp sig mellan varven.
Men då kanske man bör tänka på att uppgradera det övriga systemet först istället, dvs grövre kablage (för mindre spänningsfall), byta ut generatorn och se om man behöver ett batteri som kan släppa ifrån sig effekten lite snabbare.
Man kan nästan säga att dagens "bilstereo"-batterier mer och mer liknar batteridrivna kondensatorer.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)