3746
Sök

min batterilampa börja lysa!! hjäälllpp

23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#1
hej hej jag har en v70 och går när jag åkte från skövde så börja batterilampan lysa och med det samma så slutate klimatsystemet fungera, bilen rulla som den skulle och inget lät konstigt, ungefär halvvägs till falköping så såg jag att belysningen i bilen blev svagare och när jag väl nått min slutstation i falköping så var det knappt så lamporna lös men bilen gick som han skulle, när jag stängde av bilen och provade att starta igen så gick det inte att starta, det orkade han inte, däremot ca 4 timmar senare provade jag att starta bilen igen för skoj skull och då funkade det, utan problem och batterilampan lös inte,

är det då generator eller batteri de är fel på?? till saken hör ock att jag har lyckats glömma ljusen på ungefär kanske tre gånger och har då fått hjälp med startkablar med bilen så kan det vara så att jag har laddat ur batteriet för många gånger?? jag fattar då inget, hjälp, jag är en sån där brud som fattar enkla fel typ som trasiga lampor och sånt men inte när det börjar lysa en massa skumma lampor i bilen smile

tysk skit är bra skit

21 761 Inlägg
30 november 2008
#2
Eftersom batteriet har blivit rejält urladdat ett par gånger så finns en viss risk för att det har tagit mycket stryk. Se först till att ladda upp batteriet med en batteriladdare i minst ett dygn, eller tills laddaren visar att batteriet är fulladdat, sedan kan du kolla upp generatorns laddspänning på själva batteripolerna.

Kolla även så att det inte har lossnat någon kabel vid generatorn eller att det glappar. smile

23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#3
tack för svar!! jag får la försöka ragga up någon med lite mätinstrument, men ska det verkligen gå att starta bilen om det hade vart generatorn det var fel på?? en dum fråga kanske men hur fasiken ser man vart generatorn sitter, det är så hysteriskt trångt i mitt motorutrymme...

tysk skit är bra skit

21 761 Inlägg
30 november 2008
#4
paulini skrev:
jag får la försöka ragga up någon

Borde ju inte vara några problem. wink

paulini skrev:
hur fasiken ser man vart generatorn sitter, det är så hysteriskt trångt i mitt motorutrymme...

Har inte haft någon V70, det får någon annan svara på. smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 november 2008
#5
generatorn sitter (om man tittar framifrån) till vänster under styrservo pumpen (den stora svarta med ett litet lock på)


23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#6
Xoff skrev:
generatorn sitter (om man tittar framifrån) till vänster under styrservo pumpen (den stora svarta med ett litet lock på)

ahhh ok, får kika på detta, vet du hur mycket en sån kostar till en v70??

tysk skit är bra skit

377 Inlägg
30 november 2008
#7
generatorn på din v70 sitter nere åt vänster i motorrummet, nära kylaren .


23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
paulini skrev:
jag får la försöka ragga up någon

Borde ju inte vara några problem. wink
ja det funkade ju sist jag fick problem, är så dålig på det här med verktyg så jag står lutat och tittar medans andra jobbar wink


paulini skrev:
hur fasiken ser man vart generatorn sitter, det är så hysteriskt trångt i mitt motorutrymme...

Har inte haft någon V70, det får någon annan svara på. smile

ja men tack ändå, du borde i alla fall testa en, så himla sköna.....v70 alltså

tysk skit är bra skit

23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#9
Jokk3 skrev:
generatorn på din v70 sitter nere åt vänster i motorrummet, nära kylaren .

ok, hur stor är den?

tysk skit är bra skit

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 november 2008
#10
generatorn? hmm, typ kanske som en bowlingboll? tyvär jätte dyra på Volvo, billigast blir det ifall du gjorde som jag å går till en bil-elektro verkstad, dom är mycket billigare då de inte bryr sig ifall det står volvo eller inte på lappen trots att det är exakt samma generator, men du måste lämna in din gamla i inbyte, både på bil-elektro och hos volvo, annars kostar det multum! man kan byta kolen i generatorn också, men på V70 kostar det nästan som att köpa en inbytes...

jag kommer inte ihåg priserna exakt men har för mig volvo ville ha runt 4000:- å bil-elektro ville ha 1500:-
Senast redigerat av Xoff (30 november 2008)


377 Inlägg
30 november 2008
#11
paulini skrev:
Jokk3 skrev:
generatorn på din v70 sitter nere åt vänster i motorrummet, nära kylaren .

ok, hur stor är den?

den ser ut såhär
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59814/512358_6u9laf.jpg

kan även vara lite rundare med lite avlånga hål i som man ser massa lindningar igenom, för att vara lite enklare kan se ut som kopparfärgad pasta inuti en aluminium låda typ.
hoppas du förstår vad jag menar smile


23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#12
Jokk3 skrev:
paulini skrev:
Jokk3 skrev:
generatorn på din v70 sitter nere åt vänster i motorrummet, nära kylaren .

ok, hur stor är den?

den ser ut såhär
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59814/512358_6u9laf.jpg

kan även vara lite rundare med lite avlånga hål i som man ser massa lindningar igenom, för att vara lite enklare kan se ut som kopparfärgad pasta inuti en aluminium låda typ.
hoppas du förstår vad jag menar smile

aha, ja jag förväntade mig en skitstor sak, jaja ok, hmm fan va smart av dig att skicka en bild, haha du är inte dum du, tack så himla mycket.

tysk skit är bra skit

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 november 2008
#13
här är en bild på hur den ser ut i V70, dock så sitter den inte i bilen på bilden, och sedan så är den inte vinröd orginal utan bara svart där bak...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4671/512363_ediaun.jpg


23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#14
Xoff skrev:
generatorn? hmm, typ kanske som en bowlingboll? tyvär jätte dyra på Volvo, billigast blir det ifall du gjorde som jag å går till en bil-elektro verkstad, dom är mycket billigare då de inte bryr sig ifall det står volvo eller inte på lappen trots att det är exakt samma generator, men du måste lämna in din gamla i inbyte, både på bil-elektro och hos volvo, annars kostar det multum! man kan byta kolen i generatorn också, men på V70 kostar det nästan som att köpa en inbytes...

jag kommer inte ihåg priserna exakt men har för mig volvo ville ha runt 4000:- å bil-elektro ville ha 1500:-

ok, ja men det är ju kanske inte så farligt och man kan få tag på nån som tar inbyte, ja istället för att hålla på och pilla med att fixa den gamla så är de la lika bra att köpa en ny i så fall, tack så himla mycket för hjälpen.

tysk skit är bra skit

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 november 2008
#15
Hittade även en bild på hur den sitter monterad i V70...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4671/512367_wtz0zr.jpg


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 november 2008
#16
som sagt, man köper inte en ny, man byter in sin gamla + lite pengar mot en som är renoverad, men de är lika bra som nya...

sedan finns det billigt kina-skräp å kopa också men som sagt, kina-skräp...
Senast redigerat av Xoff (30 november 2008)


23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#17
Xoff skrev:
här är en bild på hur den ser ut i V70, dock så sitter den inte i bilen på bilden, och sedan så är den inte vinröd orginal utan bara svart där bak...

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ediaun.jpg

ok tack så mycket, nu har jag lite humm om hur det ser ut,

tysk skit är bra skit

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
30 november 2008
#18
Det kan inte vara så att det är multirem på V70?
Att den gått av verkar troligt eftersom klimatanläggningen lade av samtidigt.

En tanke som slog mig bara...

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 november 2008
#19
alexbenhard skrev:
Det kan inte vara så att det är multirem på V70?
Att den gått av verkar troligt eftersom klimatanläggningen lade av samtidigt.

En tanke som slog mig bara...

men det funkade ju helt plötsligt vid den nya starten senare? annars tänker du helt rätt...


23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#20
Xoff skrev:
Hittade även en bild på hur den sitter monterad i V70...

http://www1.garaget.org/gallery/archive … wtz0zr.jpg

ok, ja förhoppningsvis är det batteriet, det är ju inte billigt det heller men lite lättare att byta, för när jag stängde av bilen så startade han inte igen men däremot 4 timmar startade han igen och då lös inte batterilampan längre

tysk skit är bra skit


Sök