4300
Sök

Avbruten gängtapp vid byte av glödstift på Verkstad

1 Inlägg
Igår 01:14
Trådstartare
Lämnade in min bil för byte av glödstift. Verkstaden fick lös alla förutom ett, som gav problem. När de till sist fick lös det var de tvungna att reparera gängorna. Tyvärr så bröt de av gängtappen långt ner i hålet. De påstod att det inte var lönt att borra ur och kostnaden för byte topplock är dyrare än bilens värde.

Jag har fått intrycket att detta forum är fullt av kunnigt folk. Därför måste jag fråga om råd

Är detta att förvänta på en äldre bil som gått långt eller är detta något verkstaden bör stå för.
Senast redigerat av Nandu (Igår 01:41)

5 742 Inlägg
Igår 05:49
Rimligtvis borde ju verkstaden stå för kostnaden när det är dom som lyckats bryta av en gängtapp i toppen.

6 657 Inlägg
Igår 05:58
Kostnad för att åtgärda gängorna är på dig men inte att verktyget går sönder

De/Dem

* Voff voff *
10 748 Inlägg
Igår 08:48
Nandu skrev:
Lämnade in min bil för byte av glödstift. Verkstaden fick lös alla förutom ett, som gav problem. När de till sist fick lös det var de tvungna att reparera gängorna. Tyvärr så bröt de av gängtappen långt ner i hålet. De påstod att det inte var lönt att borra ur och kostnaden för byte topplock är dyrare än bilens värde.

Jag har fått intrycket att detta forum är fullt av kunnigt folk. Därför måste jag fråga om råd

Är detta att förvänta på en äldre bil som gått långt eller är detta något verkstaden bör stå för.

Eftersom det som vanligt är en hemlighet vad det handlar om för bil så är det ju svårt att uttala sig om verkstadens utsago om att det överstiger bilens värde.

Men har verkstaden misslyckats med sitt jobb, dvs att få loss glödstiften, så får man ju ha en dialog kring det. Eftersom det de facto är vanligt att glödstift går av på detta vis, i synnerhet på äldre bilar, så kan man ju tycka att det hade varit fiffigt av verkstaden att upplysa om, och kanske friskriva sig, i förväg gällande just detta.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 401 Inlägg
Igår 09:30
Att verkstäder ska behöva stå för saken som går av pga ålder är fel tycker jag. Skulle bli i slutändan att ingen vill ta på sig äldre bilar då det blir för dyrt.

Jag tycker dock att en verkstad ska upplysa att - dessa kan gå AV/SÖNDER och kan tillkomma en kostnad på xx.

547 Inlägg
Igår 11:07
När en sådan sak händer gäller det att vara ytterst metodisk. Det finns massor av information & videor även på nätet hur man ska angripa det hela steg för steg. Tror även att vissa fabrikat rekommenderar att man kör runt en vecka med olja i gropen runt glödtiften så att lite hinner tränga ner innan man ens försöker. Problemet är att dom koksar fast och sedan drar dom av den övre delen som sedan bara snurrar runt. Finns även verktygssatser för ändamålet vilket en riktig verkstad rimligen bör ha (Hände mig själv en gång på frugans A3, blev alldeles kallsvettig innan med lång borr och lång torx lyckades få loss den)

I det aktuella fallet verkar det som om dom gett sig på att borra ur den helt och hållet och sedan gick det som det gick

Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
Igår 11:25
krambriw skrev:
När en sådan sak händer gäller det att vara ytterst metodisk. Det finns massor av information & videor även på nätet hur man ska angripa det hela steg för steg. Tror även att vissa fabrikat rekommenderar att man kör runt en vecka med olja i gropen runt glödtiften så att lite hinner tränga ner innan man ens försöker. Problemet är att dom koksar fast och sedan drar dom av den övre delen som sedan bara snurrar runt. Finns även verktygssatser för ändamålet vilket en riktig verkstad rimligen bör ha (Hände mig själv en gång på frugans A3, blev alldeles kallsvettig innan med lång borr och lång torx lyckades få loss den)

I det aktuella fallet verkar det som om dom gett sig på att borra ur den helt och hållet och sedan gick det som det gick

ja glödstift är ingen lek..  rätt förberedelse så brukar dom släppa..   
ska tvinga polarn byta på min polo.. normalt sätt mekar jag bara själv men han är den enda som får röra min bil  men han har induktionsvärmare så borde gå smidigt.. smile
på min pegga så har jag 2stift som är döda men ingen motorlampa för det men på polon så lyser lampan bilen går perfekt endå..  iof bara ett stift som dött.. bävar inför bytet smile

men tittar man på glödstiften så kan ju ingen vara förvånad att dom går av lätt det är en skitkonstruktion som är på tok för klen.

men att dra av en gängtapp låter väldigt märkligt känns inte som dom har någon koll på vad dom sysslar med..

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 154 Inlägg
för 21 timmar sedan
Som vanligt så undrar jag varför stiften skulle bytas överhuvudtaget. De byts ofta stift fast det finns något annat fel så frågan är berättigad.

Bil? Modell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 494 Inlägg
för 20 timmar sedan
Growe skrev:
han har induktionsvärmare så borde gå smidigt.. smile
men att dra av en gängtapp låter väldigt märkligt känns inte som dom har någon koll på vad dom sysslar med..

Går det verkligen att "komma ner" med en induktionsvärmare?

547 Inlägg
för 18 timmar sedan
Det är viktigt att köra moroten varm innan man börjar och inte dra hårt på en gång, lite fram och sedan tillbaka...kommer knirka och man blir lite skraj men det är alu mot stål

Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
för 17 timmar sedan
torsen skrev:
Growe skrev:
han har induktionsvärmare så borde gå smidigt.. smile

Går det verkligen att "komma ner" med en induktionsvärmare?

beror på hur dom sitter men på en del fungerar det att få värme ner där.. men ja på min 407sw går det ju inte ens att se glödstiften smile

men faktist aldrig kollat var dom sitter smile men värme löser allt iallfall smile
går ju att ta gassvetsen direkt den når garanterat..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök