3562
Sök

min batterilampa börja lysa!! hjäälllpp

23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#21
Xoff skrev:
som sagt, man köper inte en ny, man byter in sin gamla + lite pengar mot en som är renoverad, men de är lika bra som nya...

sedan finns det billigt kina-skräp å kopa också men som sagt, kina-skräp...

nää det vågar la ingen faan ge sig på, men jag vet en skrothandlare som bytte in mammas bromsok och så fick hon ett nytt med pengar emellan, han kanske kan fixa nåt om det blir aktuellt, men för min del så har inte ordet volvo nån betydelse för mig så länge det funkar.

tysk skit är bra skit

23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#22
alexbenhard skrev:
Det kan inte vara så att det är multirem på V70?
Att den gått av verkar troligt eftersom klimatanläggningen lade av samtidigt.

En tanke som slog mig bara...

va fasiken multirem?? finns det sån skit ock, jag trodde bara det var batteri eller generator och inget annat, hmm jaja nej men det kanske får bli en cyckel ändå.....

tysk skit är bra skit

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
30 november 2008
#23
glöm inte att kolla batterivattnet.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Herr
285 Inlägg
30 november 2008
#24
Det är högst sannolikt att du endast behöver byta ut ditt gamla batteri mot ett nytt.
Du har haft ett par riktigt rejäla utladdningar som verkar ha tagit musten ur batteriet och därför inte klarar av all förbrukning som sker när motorn är igång. Dvs du har mer kraft ut ur batteriet än det kan ta emot från generatorn.

Att din bil startade senare beror på att den har hunnit återhämta sig (elektronerna har simmat klart ;.) )

Byt ut batteriet, det räcker nog med det.

23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#25
Ablazed skrev:
glöm inte att kolla batterivattnet.

hur ser man det då? öppnar det där lilla locket eller?

tysk skit är bra skit

23 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#26
Larzan skrev:
Det är högst sannolikt att du endast behöver byta ut ditt gamla batteri mot ett nytt.
Du har haft ett par riktigt rejäla utladdningar som verkar ha tagit musten ur batteriet och därför inte klarar av all förbrukning som sker när motorn är igång. Dvs du har mer kraft ut ur batteriet än det kan ta emot från generatorn.

Att din bil startade senare beror på att den har hunnit återhämta sig (elektronerna har simmat klart ;.) )

Byt ut batteriet, det räcker nog med det.

åhh nu vart jag glad och allt här, jag hoppas verkligen med alla mina fingrar och tår att det bara ska vara batteriet, och nu när jag tittar lite närmre så vet jag ju vem jag ska kontakta om jag behöver hjälp med att lyfta ur batteriet...jössös.. smile aha så det återhämtar sig alltså lite?? tycker jag låter väldigt konstigt, men jag är ju ingen expert heller

tysk skit är bra skit

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 december 2008
#27
hmm, underhållsfria batterier kan man inte kolla i va? å det mesta idag är ju underhållsfritt... men ifall det sitter 6st små lock uppe på batteriet så kan du kolla vattnet, tänk dock på att vätskan där nere är extremt giftig/frätande och framför allt brandfarlig! med andra ord rök inte samtidigt eller liknande!!

multiremmen är en rem som med motorns kraft driver "ev. AC", "generator" och "styrservopumpen" går den av så tappar bilen styrservot (ja det går att styra men lite trögare än vanligt), generatorn (slutar ladda batteriet helt enkelt med samma symptom som du hade) och ev. AC pump (det kommer ingen kyla)...

ja, blybatterier klarar att återhämta sig lite granna ifall dom får vila, men om det klarar återhämta sig så bra så du kunde starta bilen igen blir jag lite teksam till att det skulle vara så slutkört att det inte tar emot laddning längre...
Senast redigerat av Xoff (1 december 2008)


23 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#28
Xoff skrev:
hmm, underhållsfria batterier kan man inte kolla i va? å det mesta idag är ju underhållsfritt... men ifall det sitter 6st små lock uppe på batteriet så kan du kolla vattnet, tänk dock på att vätskan där nere är extremt giftig/frätande och framför allt brandfarlig! med andra ord rök inte samtidigt eller liknande!!

multiremmen är en rem som med motorns kraft driver "ev. AC", "generator" och "styrservopumpen"...

aha ok, vilken rem är det som kan låta så där roligt då, tjuta och väsnas.. fläktrem va??

tysk skit är bra skit

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 december 2008
#29
jag uppdaterade mitt tidigare inlägg lite som du kan läsa...


ja i V70ins fall så är multi remmen nästan vad man kan kalla för fläktremmen, men på V70så driver remmen inte fläkten men i folkmun så kan den fortfarande som du säger kallas fläktrem...


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
1 december 2008
#30
Jepp fast tror det är elfläkt i en såpass ny bil.

23 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#31
alexbenhard skrev:
Jepp fast tror det är elfläkt i en såpass ny bil.

det är en 98

tysk skit är bra skit

23 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#32
Xoff skrev:
jag uppdaterade mitt tidigare inlägg lite som du kan läsa...


ja i V70ins fall så är multi remmen nästan vad man kan kalla för fläktremmen, men på V70så driver remmen inte fläkten men i folkmun så kan den fortfarande som du säger kallas fläktrem...

ok, men då är det inte den som är trasig då i alla fall

tysk skit är bra skit

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 december 2008
#33
ifall den remmen va trasig hade du som sagt saknat servo (det märks!)


Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
1 december 2008
#34
om du nu inte har ett underhållsfritt batteri så är de inte så jätte svårt att kolla.

du skruvar bort dom små runda locken på batteriet. tittar ner i hålen mä en ficklampa å titta hur långt ner vattennivån e.

när du tittar ner i hålen så hittar du en liten utstickare ca 2cm ner i hålet på ena kanten.
ska försöka rita lite nu tongue

du tittar nu ner i röret:

I      I
I_    I
I      I        <----- ett utav rören i genomskärning sett från sidan
I      I
I      I
osv vidare ner till cellerna.

den lilla utstickaren kan vara halvmånformad på ett ungefär lr bara en liten pinne som e ca 0,5cm bred.
vid den utstickaren ska vattennivån vara, är den inte de så är de bara att åka till mekonomen lr närmaste mack å köpa lite destilerat vatten å fylla på.

hoppas min lilla förklaring funkar. tongue

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

23 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#35
Ablazed skrev:
om du nu inte har ett underhållsfritt batteri så är de inte så jätte svårt att kolla.

du skruvar bort dom små runda locken på batteriet. tittar ner i hålen mä en ficklampa å titta hur långt ner vattennivån e.

när du tittar ner i hålen så hittar du en liten utstickare ca 2cm ner i hålet på ena kanten.
ska försöka rita lite nu tongue

du tittar nu ner i röret:

I      I
I_    I
I      I        <----- ett utav rören i genomskärning sett från sidan
I      I
I      I
osv vidare ner till cellerna.

den lilla utstickaren kan vara halvmånformad på ett ungefär lr bara en liten pinne som e ca 0,5cm bred.
vid den utstickaren ska vattennivån vara, är den inte de så är de bara att åka till mekonomen lr närmaste mack å köpa lite destilerat vatten å fylla på.

hoppas min lilla förklaring funkar. tongue

jag tror att jag hängde med där, det kan ju inte vara så svårt att titta, men det må jag säga alltså, ni är ju ybergrymma på att förklara saker ni killar alltså, inte för att jag är dum på något vis alltså men det ä banne mig inte lätt att lista ut sånt här själv. tack så himla mycket smile

tysk skit är bra skit

Herr
285 Inlägg
1 december 2008
#36
Knata förbi närmsta verkstad med en kaffelängd och be att få låna en syramätare och att de förklarar hur den fungerar. Mäta är ett bra sätt att få reda hur batteriet mår.

(Finns ju den möjligheten om du kan ta batteriet till verkstaden, men det är ett jäkla släpande utan bil... )

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
1 december 2008
#37
Larzan skrev:
Knata förbi närmsta verkstad med en kaffelängd och be att få låna en syramätare och att de förklarar hur den fungerar. Mäta är ett bra sätt att få reda hur batteriet mår.

(Finns ju den möjligheten om du kan ta batteriet till verkstaden, men det är ett jäkla släpande utan bil... )

Bra tips, tillägger bara att syraprovare finns på de flesta bensinstationer också. Kolla glykolen i kylarsystemet också, det är rätt årstid att kolla det nu... wink

23 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#38
TCG skrev:
Larzan skrev:
Knata förbi närmsta verkstad med en kaffelängd och be att få låna en syramätare och att de förklarar hur den fungerar. Mäta är ett bra sätt att få reda hur batteriet mår.

(Finns ju den möjligheten om du kan ta batteriet till verkstaden, men det är ett jäkla släpande utan bil... )

Bra tips, tillägger bara att syraprovare finns på de flesta bensinstationer också. Kolla glykolen i kylarsystemet också, det är rätt årstid att kolla det nu... wink

ahhh se där ja, vettigt svar smile tack så mycket, kylarsystemet är redan fixat men tack för påminnelsen,

tysk skit är bra skit

23 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#39
Larzan skrev:
Knata förbi närmsta verkstad med en kaffelängd och be att få låna en syramätare och att de förklarar hur den fungerar. Mäta är ett bra sätt att få reda hur batteriet mår.

(Finns ju den möjligheten om du kan ta batteriet till verkstaden, men det är ett jäkla släpande utan bil... )

ja det låter som en bravplan, tack för hjälpen

tysk skit är bra skit


Sök