3260
Sök

trimma b230ft till 300 hk, kostnad/delar?

273 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#1
jag har funderat lite på att trimma min 940 turbo till ca 300 hk, men innan man funderar allt för mycket så vill jag bara se vad man behöver göra och vad det kommer att kosta.

jag har: B230FT med M46 (OD)

M46 håller väl inte för den effekten så jag måste väl byta till M90?
Senast redigerat av ArizonaEagle (1 december 2008)

1 062 Inlägg
1 december 2008
#2
men för &¤=¤&##% KAN INGEN SÖKA!?????!!!!!!!!!

OM DU KOLLAR ETT PAR RADER UNDER DIN TRÅD FINN EN EXAKT LIKA
DAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://justfuckinggoogleit.com/

det e ju inte direkt ovanligt me 300hk volvos 
JAG LOVAR om du söker kommer du hitta massa om just detta ämne

Team Björkeryd

273 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#3
wildboy_87_ skrev:
men för &¤=¤&##% KAN INGEN SÖKA!?????!!!!!!!!!

OM DU KOLLAR ETT PAR RADER UNDER DIN TRÅD FINN EN EXAKT LIKA
DAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://justfuckinggoogleit.com/

det e ju inte direkt ovanligt me 300hk volvos 
JAG LOVAR om du söker kommer du hitta massa om just detta ämne

jovisst kan man det, men där får jag inte dom svaren jag letar efter (pris, växellådan?), så ett vettigt svar skulle hjälpa mer än krafset du slängde ihop, jag är ju inte direkt ute efter ett sarkastiskt svar.

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
1 december 2008
#4
* Större turbo, vet inte vilken storlek men jag hade kört på en 19t eller k24
* större spridare
* större IC
* större LMM och mappning eller eftermarknadssprut och mappning
* bättre soppapump än original
* jag skulle rekomendera ett redigt grenrör men det är inget måste
* m90 låda eller bmw låda med redig koppling
* kanske köra på E85

Priser på detta är inte så svårt å hitta, kolla på klracing.se och liknande firmor.

/Påsen

PÅSEN RACING

1 079 Inlägg
1 december 2008
#5
Finns mycket att läsa på www.volvo940turbo.dk

273 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#6
påsen skrev:
* Större turbo, vet inte vilken storlek men jag hade kört på en 19t eller k24
* större spridare
* större IC
* större LMM och mappning eller eftermarknadssprut och mappning
* bättre soppapump än original
* jag skulle rekomendera ett redigt grenrör men det är inget måste
* m90 låda eller bmw låda med redig koppling
* kanske köra på E85

Priser på detta är inte så svårt å hitta, kolla på klracing.se och liknande firmor.

/Påsen

okej tack för ett bra svar smile men klarar originalkolvar/stakar/vev 300 hk?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 december 2008
#7
ArizonaEagle skrev:
påsen skrev:
* Större turbo, vet inte vilken storlek men jag hade kört på en 19t eller k24
* större spridare
* större IC
* större LMM och mappning eller eftermarknadssprut och mappning
* bättre soppapump än original
* jag skulle rekomendera ett redigt grenrör men det är inget måste
* m90 låda eller bmw låda med redig koppling
* kanske köra på E85

Priser på detta är inte så svårt å hitta, kolla på klracing.se och liknande firmor.

/Påsen

okej tack för ett bra svar smile men klarar originalkolvar/stakar/vev 300 hk?

ja! om de är i gott skick

Jonas

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
1 december 2008
#8
ArizonaEagle skrev:
påsen skrev:
* Större turbo, vet inte vilken storlek men jag hade kört på en 19t eller k24
* större spridare
* större IC
* större LMM och mappning eller eftermarknadssprut och mappning
* bättre soppapump än original
* jag skulle rekomendera ett redigt grenrör men det är inget måste
* m90 låda eller bmw låda med redig koppling
* kanske köra på E85

Priser på detta är inte så svårt å hitta, kolla på klracing.se och liknande firmor.

/Påsen

okej tack för ett bra svar smile men klarar originalkolvar/stakar/vev 300 hk?

Veven klarar det
Kolvarna klarar det om det inte spikar, dem klarar lite te på E85 om det inte spikar big_smile
Stakarna beror lite på vad det sitter för några i din motor, det kan jag inte svara på, men dem håller nog för det beroende på hur mycket man laddar.

Här har du en kanonbra tråd att läsa igenom:
http://forum.turboperformanceclub.com/v … lit=recept

Tog ett tag för mig å hitta den då jag inte kom på vilket forum jag sett den på tidigare, men här är den iallafall smile wink

/Påsen

PÅSEN RACING

273 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#9
påsen skrev:
ArizonaEagle skrev:
påsen skrev:
* Större turbo, vet inte vilken storlek men jag hade kört på en 19t eller k24
* större spridare
* större IC
* större LMM och mappning eller eftermarknadssprut och mappning
* bättre soppapump än original
* jag skulle rekomendera ett redigt grenrör men det är inget måste
* m90 låda eller bmw låda med redig koppling
* kanske köra på E85

Priser på detta är inte så svårt å hitta, kolla på klracing.se och liknande firmor.

/Påsen

okej tack för ett bra svar smile men klarar originalkolvar/stakar/vev 300 hk?

Veven klarar det
Kolvarna klarar det om det inte spikar, dem klarar lite te på E85 om det inte spikar big_smile
Stakarna beror lite på vad det sitter för några i din motor, det kan jag inte svara på, men dem håller nog för det beroende på hur mycket man laddar.

Här har du en kanonbra tråd att läsa igenom:
http://forum.turboperformanceclub.com/v … lit=recept

Tog ett tag för mig å hitta den då jag inte kom på vilket forum jag sett den på tidigare, men här är den iallafall smile wink

/Påsen

okej okej ska kolla länkarna jag fått smile stakarna är originalstakarna (maskinen är från -91).. har för mej att stakarna från -92 är kraftigare

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
1 december 2008
#10
ArizonaEagle skrev:
okej okej ska kolla länkarna jag fått smile stakarna är originalstakarna (maskinen är från -91).. har för mej att stakarna från -92 är kraftigare

Kan nog stämma att det sitter klena stakar i 91orna, men jag ska inte svara på det te 100%
Annars så säljer ju LGSpeed H-profilstakar för 895kr/st wink

Sök lite på TPC och på savarturbo.se så hittar du en hel del matnyttigt också smile

/Påsen

PÅSEN RACING

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 december 2008
#11
ArizonaEagle skrev:
påsen skrev:
ArizonaEagle skrev:
okej tack för ett bra svar smile men klarar originalkolvar/stakar/vev 300 hk?

Veven klarar det
Kolvarna klarar det om det inte spikar, dem klarar lite te på E85 om det inte spikar big_smile
Stakarna beror lite på vad det sitter för några i din motor, det kan jag inte svara på, men dem håller nog för det beroende på hur mycket man laddar.

Här har du en kanonbra tråd att läsa igenom:
http://forum.turboperformanceclub.com/v … lit=recept

Tog ett tag för mig å hitta den då jag inte kom på vilket forum jag sett den på tidigare, men här är den iallafall smile wink

/Påsen

okej okej ska kolla länkarna jag fått smile stakarna är originalstakarna (maskinen är från -91).. har för mej att stakarna från -92 är kraftigare

Vet inte hur de är som med b230ft men b230f fick grövre stakar -89. Innan var de 9,nånting mm sen så vart de grövre. Vet tyvärr inte hur mkt, men tror de rör sej om 2 - 4 mm..

EDIT:
"Generellt kan sägas att med ett undantag är alla vevstakarna bra. Undantaget är B 230 85-88 som har mycket klen stake som är direkt olämplig vid trimning. Den senare staken från 89 är bättre och den är 7 mm längre och måste då användas ihop med rätt, kortare kolv."

källa: http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html
Senast redigerat av patrikhornfeldt (1 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
1 december 2008
#12
patrikhornfeldt skrev:
Vet inte hur de är som med b230ft men b230f fick grövre stakar -89. Innan var de 9,nånting mm sen så vart de grövre. Vet tyvärr inte hur mkt, men tror de rör sej om 2 - 4 mm..

EDIT:
"Generellt kan sägas att med ett undantag är alla vevstakarna bra. Undantaget är B 230 85-88 som har mycket klen stake som är direkt olämplig vid trimning. Den senare staken från 89 är bättre och den är 7 mm längre och måste då användas ihop med rätt, kortare kolv."

källa: http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html

Hallå ja, här snackar vi bra info big_smile

/Påsen

PÅSEN RACING

Whatever :)
1 652 Inlägg
1 december 2008
#13
Två stakar kommer här :

1. H-Profil stake Volvo B230. H-profil vevstakar tillverkade i 4340 stål. Lev med ARP bult. Längd 152mm Kolvbult 23mm Lagerläge 52mm. 850 kr med moms

2. H-Profil stake Volvo B230. H-profil vevstakar tillverkade i 4340 stål. Lev med ARP bult. Längd 158mm Kolvbult 23mm Lagerläge 52mm. 950 kr med moms

Källa: http://www.bakaxel.se/prislista.html

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

273 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#14
påsen skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Vet inte hur de är som med b230ft men b230f fick grövre stakar -89. Innan var de 9,nånting mm sen så vart de grövre. Vet tyvärr inte hur mkt, men tror de rör sej om 2 - 4 mm..

EDIT:
"Generellt kan sägas att med ett undantag är alla vevstakarna bra. Undantaget är B 230 85-88 som har mycket klen stake som är direkt olämplig vid trimning. Den senare staken från 89 är bättre och den är 7 mm längre och måste då användas ihop med rätt, kortare kolv."

källa: http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html

Hallå ja, här snackar vi bra info big_smile

/Påsen

hehe suveräna svar grabbar big_smile jag vart ute på lgspeed och kikade lite och hittade de gröna spridarna, dom borde väl räcka?

var kan man hitta ett vettigt t19 agg?

531-topp borde man kunna hitta en vettig på blocket

m90 och sachs tryckplatta är väl ett måste då jag antar att min gamla lamell och tryckplatta (som inte ens orkar med de 220 hk jag ahr nu) inte pallar de högre effekterna, växellådan börjar också bli lite knepig, ibland är det svårt att få i 2:an och 3:an.

IC hittade jag en hel drös av på kl, antar att jag ska ha de med sidoanslutningar?

3" lmm kan man väl köra på en 960 lmm?

hur mycket borde kalaset sluta på?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
1 december 2008
#15
ArizonaEagle skrev:
hehe suveräna svar grabbar big_smile jag vart ute på lgspeed och kikade lite och hittade de gröna spridarna, dom borde väl räcka?

var kan man hitta ett vettigt t19 agg?

531-topp borde man kunna hitta en vettig på blocket

m90 och sachs tryckplatta är väl ett måste då jag antar att min gamla lamell och tryckplatta (som inte ens orkar med de 220 hk jag ahr nu) inte pallar de högre effekterna, växellådan börjar också bli lite knepig, ibland är det svårt att få i 2:an och 3:an.

IC hittade jag en hel drös av på kl, antar att jag ska ha de med sidoanslutningar?

3" lmm kan man väl köra på en 960 lmm?

hur mycket borde kalaset sluta på?

Dem gröna spridarna räcker nog sålänge du inte ska köra på E85

19t agg hittar du på TPC, savarturbo.se, blocket och på svenska 7/900 klubbens forum

531 topp hittar du på samma ställen

IC kan du ta vilken som från KLRacing, bara mät å kolla hur/var du vill ha den så att säga

LMM:en från 960 ska passa, men vet inte vilket nummer det ska va eller om man behöver byta något, men det vet nog någon annan

Priset är som sagt ganska så lätt att räkna på själv sålänge man hittar delarna som man vill ha wink

/Påsen

PÅSEN RACING

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 december 2008
#16
Vad de kommer kosta har ja ingen aning om då ja inte bygger nått dylikt tongue

Men 960 LMM vet ja att många använder, sedan angående 531 toppen så finns den säkert om du har en bilskort i närheten av där du bor. Skrotarna ja har närmast mej är inte alltför blodiga på dem, menar bara att de är värt att jämföra priserna! Mellan privata säljare och skrotar då wink

LMM med slutnr 012 ska räcka till 300 - 350 hk iaf, enligt en del sidor man hittar om man söker på google. Sen om de stämmer vet ja inte då de är mestadels forum..
Senast redigerat av patrikhornfeldt (1 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 december 2008
#17
Det som är viktigt är att veta när LMM bottnar, detta går att mäta upp och vet att de finns trådar angående detta på TPC forum. Man mäter iaf mellan stift 1 och 3 på LMM för att mäta upp den, när den står på 5v så har den bottnat, och detta ska den tydligen göra 1000 varv innan varvstopp för att vara lämplig.

Men mitt tips är att du söker rätt på info om detta på TPC forum smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Grävmaskinist
216 Inlägg
1 december 2008
#18
mitt ligger på 40 000 änså länge (endast motor, ej koppling växelåda inräknat), nästa år blir de nog 531:a med ny mappning. Effekt: nu ca 300 på hjul, sen 320-330 på hjul (hoppas jag iallf big_smile) kolla in den så ser du vad som är i och så, har inte så mycket bilder än men det ska komma upp.


273 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#19
jag tackar er alla för att ni har tagit er tid att hjälpa mej smile ekonomin är lite kort just nu så tyvärr dröjer det lite innan projektet kan dra igång hmm MVH

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 december 2008
#20
ArizonaEagle skrev:
jag tackar er alla för att ni har tagit er tid att hjälpa mej smile ekonomin är lite kort just nu så tyvärr dröjer det lite innan projektet kan dra igång hmm MVH

Lite priser som du nog kan räkna med...,

Minimum priser
TUrbo 19t   4000
Spridare     1500
Koppling    4000
M90 låda   3000
chipp ?
avgassystem 3"? 3000
värre tryckklocka 500
bränsletrycksregulator?
intercooler?
silikonslang ?



Sök