3948
Sök

Kan man byta bort bladfjädrarna på en jänkebil?

TACS Medlem
457 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Tjenixen!

Jag rattar en Trans Am -02 som jag funderar på hur man kan förbättra väghållningen på.

Bladfjädrar tillhör ju stenåldern så jag undrar helt enkelt hur komplicerat, dyrt och hur mycket bättre det är med en icke bladfjädrad bil?

Undrar inte vilka bladfjädrar man kan byta till, det har jag redan koll på. Vill inte ha bladfjädrar alls. smile

Tacksam för svar!

Mvh. Jörgen

1 867 Inlägg
3 december 2008
Häng in en uppsätting lämpliga coilovers på stötdämparnas plats, då kan du oftast skippa bladfjädrarna(utom bilar där axeln faktiskt hängs upp av fjädrarna, då får man bygga 4link eller liknande)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

TACS Medlem
457 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Koop skrev:
Häng in en uppsätting lämpliga coilovers på stötdämparnas plats, då kan du oftast skippa bladfjädrarna(utom bilar där axeln faktiskt hängs upp av fjädrarna, då får man bygga 4link eller liknande)

Du vet inte om min trans am's axel hängs upp av fjädrarna. Jag är inte så insatt i sånt här ....roll

TACS Medlem
457 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Om man sätter på coilovers, ersätter det både fjädring och dämparna i ett då?

4 682 Inlägg
3 december 2008
varför göra sig av med ett beprövat concept wink.
corvette zr1 har ju bladfjädrar runt om, å den e ju världens snabbaste produktionsbil på nurburgring tongue
Senast redigerat av Moparboy440 (3 december 2008)

2 123 Inlägg
3 december 2008
Det måste ju finnas mängder av Amerikanska Trans Am forum som kan hjälpa dig, en sån installation i Sverige är inte så vanliga, tror inte den genomförts heller för bilen är relativt ovanlig. Så googla efter sidor så finnder du säkert ditt svar eller på camaro eller svenska trans am klubben.
MVH Fredrik

TACS Medlem
457 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
varför göra sig av med ett beprövat concept wink.
corvette zr1 har ju bladfjädrar runt om, å den e ju världens snabbaste produktionsbil på nurburgring tongue

Är inte riktigt nöjd med väghållningen på min jänke nu och tror att bilar utan bladfjädring har mer potential. Rätta mig om jag har fel! hmm

Och vetten har ju skapligt med krut under huven så annat vore väl konstigt, eller?cool

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 december 2008
Det går ju att bara slänga ditt ännu grövre krängningshämmare, samt en liten sänkning och värre dämpare så har den otroligt bra grepp.

Sen finns det ju ett kit som heter LGM G2 F-body suspension.

Här är en liten länk på hur det sitter och ser ut.

http://www.gmhightechperformance.com/te … index.html

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

TACS Medlem
457 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Det måste ju finnas mängder av Amerikanska Trans Am forum som kan hjälpa dig, en sån installation i Sverige är inte så vanliga, tror inte den genomförts heller för bilen är relativt ovanlig. Så googla efter sidor så finnder du säkert ditt svar eller på camaro eller svenska trans am klubben.
MVH Fredrik

Googlat lite redan men hittade inget jag kunde använda. Så tänkte fråga världens bästa bilinformationsportal; garaget.org! wink

TACS Medlem
457 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Siarnaq skrev:
Det går ju att bara slänga ditt ännu grövre krängningshämmare, samt en liten sänkning och värre dämpare så har den otroligt bra grepp.

Sen finns det ju ett kit som heter LGM G2 F-body suspension.

Här är en liten länk på hur det sitter och ser ut.

http://www.gmhightechperformance.com/te … index.html

Kollade in det och satan i gatan vad roliga grejer! Men hela kittet går loss på min dubbla årslön. Men man är ju inte tvungen att köpa allt. Tackar för hjälpen!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 december 2008
KingWS6 skrev:
Kollade in det och satan i gatan vad roliga grejer! Men hela kittet går loss på min dubbla årslön. Men man är ju inte tvungen att köpa allt. Tackar för hjälpen!

Varsegod. ^^ Jo det är ju ett extremt kit så att säga, killen som använder det är en otroligt framgångsrik raceförare. Men bara för att visa att det finns. smile Det kostar runt 25 - 30k för det där kittet.

Med det där kittet lär du göra åttor runt varenda bil på gatan. tongue
Senast redigerat av Siarnaq (3 december 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

TACS Medlem
457 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Siarnaq skrev:

snarare 888:or cool lol

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 december 2008
KingWS6 skrev:
Siarnaq skrev:

Haha jepp wink

Sen att den ligger på 355hk ungefär gör det ju inte sämre. smile Nästan alla motorer dom har testat som satt i WS6 från 00 och framåt har legat 20hk över det dom trodde. smile

TACS Medlem
457 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Siarnaq skrev:
KingWS6 skrev:
Siarnaq skrev:

Haha jepp wink

Sen att den ligger på 355hk ungefär gör det ju inte sämre. smile Nästan alla motorer dom har testat som satt i WS6 från 00 och framåt har legat 20hk över det dom trodde. smile

Det var som .... måste jag kolla upp ocskå.
Läser länken du skickade nu och dämparna och fjädrarna borde man kunna fixa till min bil. Tror jag står över att byta allt som de där flitiga ekorrarna gjorde, t.ex a-arm.

1 396 Inlägg
3 december 2008
KingWS6 skrev:
Tjenixen!

Jag rattar en Trans Am -02 som jag funderar på hur man kan förbättra väghållningen på.

Bladfjädrar tillhör ju stenåldern så jag undrar helt enkelt hur komplicerat, dyrt och hur mycket bättre det är med en icke bladfjädrad bil?

Undrar inte vilka bladfjädrar man kan byta till, det har jag redan koll på. Vill inte ha bladfjädrar alls. smile

Tacksam för svar!

Mvh. Jörgen

Jag hade en 1999 Camaro Z28 förut.

Den hade vanliga dämpare bak, inga bladfjädrar.  Tror inte att axeln hänger på fjädrarna på dom bilarna

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

644 Inlägg
3 december 2008
Skulle också bli förvånad om det sitter bladfjädrar på den..  Sitter ju K-link på 80-talarna redan...

TACS Medlem
457 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
NiclasT skrev:
KingWS6 skrev:
Tjenixen!

Tacksam för svar!

Mvh. Jörgen

Den hade vanliga dämpare bak, inga bladfjädrar.  Tror inte att axeln hänger på fjädrarna på dom bilarna

Jag tyckte väl jag också att det var lite väl stenålder med bladfjädrar på min T/A. Men en kompis övertalade mig att så var fallet ... f.d. kompis... hmm

Men då är det ju inga problem, då behöver jag bara hitta bättre komponenter, för bilen är fortfarande för mjuk. WS6 performance package till trots.

Tack för tillrättavisningarna grabbar (tjejer?)  !!!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 december 2008
KingWS6 skrev:
Det var som .... måste jag kolla upp ocskå.
Läser länken du skickade nu och dämparna och fjädrarna borde man kunna fixa till min bil. Tror jag står över att byta allt som de där flitiga ekorrarna gjorde, t.ex a-arm.

Hehe jo det är sant. smile Otroligt potenta maskiner däremot. big_smile

1 396 Inlägg
3 december 2008
KingWS6 skrev:
NiclasT skrev:
KingWS6 skrev:
Tjenixen!

Tacksam för svar!

Mvh. Jörgen

Jag tyckte väl jag också att det var lite väl stenålder med bladfjädrar på min T/A. Men en kompis övertalade mig att så var fallet ... f.d. kompis... hmm

Men då är det ju inga problem, då behöver jag bara hitta bättre komponenter, för bilen är fortfarande för mjuk. WS6 performance package till trots.

Tack för tillrättavisningarna grabbar (tjejer?)  !!!

Stenålder???
Corvette Z06 har bladfjädrar och trycker ifrån Porsche 911 på bana;)

Jag är inte helt säker på det då det var bytt innan jag köpte den men det såg väldigt standard ut!smile

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

1 867 Inlägg
3 december 2008
Att corvette har bladfjädrar är inte relevant, då den har transversalfjädrar i kompositmaterial, inte alls jämförbart med bladfjädrar i andra bilar.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Sök