2704
Sök

Olovlig körning med A-traktor?

5 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Skulle någon men lite juridisk kunskap kunna hjälpa mig med svar?

Min bror vart tagen av ett par bilinspektörer igår när han var på väg till skolan med A-trakorn.
Dom testade den och kom fram till att den inte stämde överens med registreringsbeviset.
Det som är ändrat är varvtalet och utseendet, men den går fortfarande bara i 30Km/h (dom mätte hastigheten själva till 27Km/h).

I alla fall så tog dom in han i bilen och snackade med honom. De frågade om han visste att den var felbyggd, vem som hade byggt den och när det hade gjorts.
Min bror svarade ärligt och sa att pappa och han hade byggt om den, att han inte visst hur
den hade byggts om och att den hade byggts om kort efter besiktningen.

Sen frågade poliserna honom om han erkände att han hade kört A-traktorn och om han
erkände att han hade byggt om den.
Min bror erkände det eftersom han inte visste bättre. Poliserna sa då att han var misstänkt för olovlig körning
eftersom A-traktorn gick på fel varvtal och räknades inte då som A-traktor utan som en väldigt seg bil.

Vi funderar på att överklaga ifall han skulle bli dömd för olovlig körning, vad kan konsekvenserna bli ifall han skulle förlora?
En A-traktor kan väl inte räknas som en bil bara för att den ser lite annorlunda ut och går på annat varvtal?

Hur påverkar det han om han blir dömd för olovlig körning?
Kommer det synas i hans belastningsregister?

Tacksam för svar!

653 Inlägg
4 december 2008
När är den besiktigad? Dubbla eller enkel låda med varvtals regulator? Och de kallas för långsam bil (Enligt snutar) ifall den inte går på rätt varvtal

Mvh
Senast redigerat av Aronsson_Kil (4 december 2008)

5 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Den är besiktad i januari 2007. Det sitter dubbla lådor i varav bakre ligger i fyran.
Varvtalet är spärrat med elektronisk varvtalsregulator på 2000 varv så att den går i 30 Km/h.
Den bakre lådan ska egentligen ligga i tvåan så att den går i 30 km/h på ca 5000 rpm.

653 Inlägg
4 december 2008
hemma skrev:
Den är besiktad i januari 2007. Det sitter dubbla lådor i varav bakre ligger i fyran.
Varvtalet är spärrat med elektronisk varvtalsregulator på 2000 varv så att den går i 30 Km/h.
Den bakre lådan ska egentligen ligga i tvåan så att den går i 30 km/h på ca 5000 rpm.

Då är den olaglig helt klart, inget snack om saken tyvärr

230 Inlägg
4 december 2008
Blir han dömd för olovlig körning så kommer lämpen bli borta 6 månader. Sen för att den ska va "rikigt" laglig så ska den ha 2 växellådor o göra 30 på högt varv ( tex 5000) Jo Här om kring så klassas dom som lättlastbil elr bil om dom går för fort elr fel varvtal ( varvtalsregulator)

653 Inlägg
4 december 2008
eXe skrev:
Blir han dömd för olovlig körning så kommer lämpen bli borta 6 månader. Sen för att den ska va "rikigt" laglig så ska den ha 2 växellådor o göra 30 på högt varv ( tex 5000) Jo Här om kring så klassas dom som lättlastbil elr bil om dom går för fort elr fel varvtal ( varvtalsregulator)

Ca 80% av motorns max varv också gå under 30 har jag för mig att det är, längesedan jag läste om dedär

230 Inlägg
4 december 2008
ngt sånt ja.. du får använda varvtalsregulatorn för att stypa 10 % av motorn maxvarv.

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
4 december 2008
seriöst,  har inte poliser något bättre för sig.. typ fånga terrorister, våldtäkts män och svindlande regerings män..   -.-

653 Inlägg
4 december 2008
eXe skrev:
ngt sånt ja.. du får använda varvtalsregulatorn för att stypa 10 % av motorn maxvarv.

Exakt, Så Hemma, tyvärr så kan din bror åka dit på olovlig körning, ombesiktning och böter

653 Inlägg
4 december 2008
cfh skrev:
seriöst,  har inte poliser något bättre för sig.. typ fånga terrorister, våldtäkts män och svindlande regerings män..   -.-

Man börjar fundera, en polisbil stoppade en kompis i helgen föratt han inte hade en lampa på cykeln O.o

796 Inlägg
4 december 2008
har absolut ingen aning om vad som gäller, men det där var väl lite att ta i från polisernas sida!

Varför ta just honom som nästan är den enda som har en a-tralla som går lagligt...

Här i stan finns nog bara en eller två a-traktorer som gör sina 30km/h, resten kör om bilar på 90väg..

Detta med varvtalen låter skumt, men stämmer säkert..

Dock får en äkta epa varva hur mycket som helst bara dom har två växlar. Men man får ju inte köra fortare än 30 i dom heller, även fast de går..

Enda jag vet är att en A-traktor måste ha nån form av varvstopp, men de trodde jag var att dom bara inte  skulle kunna gå fortare än 30km/h? Inte att det fanns något visst varvtal den fick varva som mest...

Spelar ingen roll i mina öron om en tralla varvar 1000varv i 27km/h eller 6000varv i 27km/h..

.....men det kanske är några miljöregler då det släpper ut mer om det varvar friskare...skumt..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Kokar ris
923 Inlägg
4 december 2008
cfh skrev:

Jo, dom har moppepojkar att jaga också! lol

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

5 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
okej, som jag förstår kommer han åka på böter, ombesiktning och olovlig körning.
Men vad innebär det med olovlig körning, kommer han hamna i polisens belastningsregister?
Blir det några problem i framtiden med utbildningar och bilkörkort?

653 Inlägg
4 december 2008
hemma skrev:
okej, som jag förstår kommer han åka på böter, ombesiktning och olovlig körning.
Men vad innebär det med olovlig körning, kommer han hamna i polisens belastningsregister?
Blir det några problem i framtiden med utbildningar och bilkörkort?

Inte säkert han får böter men stor risk, Bilkörkort kommer inte blir några problem smile

5 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
va bra att det inte blir några problem med bilkörkortet i alla fall

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
4 december 2008
ingen idé att köra epa/a-traktor lagligt för är det något som inte stämmer och dom stannar dig så åker du dit lika hårt som om den gör 150 och har singelväxellåda med ryckspärr och varvregl

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

653 Inlägg
4 december 2008
hemma skrev:
va bra att det inte blir några problem med bilkörkortet i alla fall

Bara han får tillbaka lämpet och sånt så ska det inte vara några problem

956 Inlägg
4 december 2008
vart läser man om hur sin a-traktor är spärrad. Står det i reg,beviset?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

5 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Det är ju inte konstigt att poliser är så hatade när dom tar den a-traktorn som går lagligt.
Och allt ska ju vara så miljövänligt nu så då är det ju lite konstigt att a-traktorer ska gå i 30 på ca 5000 rpm, de spyr ju ut avgaser då.
Aja får hoppas han kommer lindrigt undan i alla fall, men tack för alla svar.

653 Inlägg
4 december 2008
luunggan skrev:
vart läser man om hur sin a-traktor är spärrad. Står det i reg,beviset?

Japp, Du har tillläggande nånting heter det, ska finnas 2 papper på traktorn

Sök