2641
Sök

Luftfilter problem, volvo s40 2.0T

18 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har en fin historia som jag inte tänker dra upp här och nu, utan tänker bara hålla det kortfattat.

Har en steg 3 chippad s40 2.0T, och blivit av med mitt sportluftfilter!
Skall "få tillbaka" det på måndag, men tänkte försöka mig på att köra nu i helgen med originalfilter.  Har märkt att motoreffekten är nedsatt nått så djävulskt med vanligt filter. (trååååkigt..och rätt skrämmande)
Då kommer vi till frågan!

Vad är de värsta som kan hända om man "skär ner" på originalfiltret?  Det är i två delar, skumgummibotten, samt det konstiga papp räfflade vanliga toppdelen. 

Känner på mig att luftmassemätarn kommer få ett djävulskt jobb för sig om man kör med ett "bantat" originalfilter.

Någon som har testat detta tidigare och kan komma med bra/dåliga erfarenheter?
Allt uppskattas!

mvh

"turbo.. jaha, är det den visslande grejjen?"

Forummoderator
26 359 Inlägg
5 december 2008
#2
Inget illa menat..men märks det så väl mellan orginal och sportfilter..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

18 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#3
Verkligen!

Med sportfiltret så känner man ett grymt fint tryck, medans nu med org filter så hackar sig bilen fram.
Man får inte samma skjutts ifrån turbon iaf och några NM existerar inte.
Bästa förklaring ja kan ge är att bilen vill, men den kan inte. tongue

"turbo.. jaha, är det den visslande grejjen?"

Forummoderator
26 359 Inlägg
5 december 2008
#4
Haha okej..jao. Har du sagt det så.
Vet dock inte hur känsliga dom är i elektroniken i dom där nyare bilarna så jag ska inte uttala mig. Hoppas det ordnar sig för dig smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

528 Inlägg
5 december 2008
#5
Tror inte det är ngn mening med att fördärva orginalfiltret.   Nu får de som kan bättre än mig korrigera mig, men jag trodde det är som så att ditt insprutningssystem reglerar bränsle/luft på så sätt att bilen går bra. Om din luftmassemätare mäter upp en viss mängd luft så får du också en viss mängd bränsle.  Sedan om nu ditt filter hindrar dig från optimalt med luft så får du helt enkelt mindre  bränsle (= mindre effekt). Men bilen går inte sönder för det. Trimningen är säkert mer riskabel i sig. smile

Gasglad
295 Inlägg
5 december 2008
#6
Förstår inte varför du ska börja skära i ett filter som är helt när du dessutom ska byta mot sportfiltret efter helgen. Några dagar utan maxeffekt är väl inte hela världen? Orginalfiltret ser ut som det gör för att det är då det renar luften som ska in i motorn på ett bra sätt, men skär du. Riskera skit i motorn för att du inte orkar vänta några dagar.
Senast redigerat av Weermets (5 december 2008)



Sök