3597
Sök

Audi 100 quattro turbo. Bilen är voltad! bilen säljes, eller köper vi en kaross!

Okejbratja
255 Inlägg
14 december 2008
#21
Audi haha den kan ju inte gå nå fort!
nähä å varför inte de då?
Äh de e ju fan inte komp i dom där jävla bilarna!
vah?
Ja!!!! Kolvringarna sitter ju för fan i grillen!!!...
haha smile


296 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#22
https://www1.garaget.org/gallery/archive/70322/520534_zgw1ym.jpg
här kommer bilder, började med att leta efter något sätt att dra laddtrycksslangen in i kupen.


296 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#23
https://www1.garaget.org/gallery/archive/70322/520535_gz87nf.jpg
här sitter mätaren i kupen, fast satt med ett stor buntband i stolpen! funktionellt, hållbart och ekonomiskt!


296 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#24
https://www1.garaget.org/gallery/archive/70322/520560_181kyn.jpg
4 st Dezent "16" till salu. pm:a vid intresse


296 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#25
vart lite meck ikväll också. vi började förbereda för en instalation av dumpen.

började med att leta rätt på en rost fritt rör med 55mm i diameter.. Bonde som man är så hittade jag en gammal mjölkledning i rostfritt så det vara bara att kapa:D




https://www1.garaget.org/gallery/archive/70322/520828_dzz7r3.jpg
började med att linda runt ett a4 så att jag fick en spikrak linge, tejpade sedan efter linjen. sen kapade jag med bågfilen..


296 Inlägg
296 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#27
https://www1.garaget.org/gallery/archive/70322/520830_wp4u59.jpg
Den nedersta slangen mellan turbon och ic:n skall kapas, där ska vi trö in röret och tig:a fast en 25mm rör anslutning som pekar uppåt mot huven, sen trär vi på en 20cm slang till dumpen å sedan en slang ifrån dumpen till en 25mm anslutning på det silvriga röret...det kommer att bli rejält trång så det är därför vi måste han en så lång slang på dumpen,annars får inte den platts
Senast redigerat av caseih (14 december 2008)


296 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#28
påväg hem ifrån garaget så börjar hastighets visarn att hoppa upp och ner som ett damp barn.. vart sitter givaren till hastighetsmätarwiren?

det fanns en givare framför trågen där dom hade skruvat fast en elkabel(ingen kabelsko), tänkte att de kunde vara olje tempsgivarn(eftersom den har klatrat) så vi satte dit en kabelsko och skruvade fast skiten igen, kan det ha gjort så att hastighetsmätaren fick frispel? långsökt men...


296 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#29
Brorsan vred lite på kabelskon som satt på givasrn, å vips så började hastighetsmätaren bete sig normalt igen...

Dumpen som vi har köpt är ju en bosch plastventil som vi hade tänkt använda som återcirkulerande. anslutningen som blir på röret som går ner mot turbon, Måste den också va vinklad neråt? lr går det om den är vinkelrät mot röret?  för om man har den vinkelrät mot röret kanske luftmassemätaren tar stryk när den dumpar?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 december 2008
#30
Du har tur om det löste sig med en kabelsko.. Att hastighetsmätaren hoppar som ett pimpelspö är inget ovanligt i dessa bilar, och beror till 99% säkerhet av en kall lödning i instrumenteringens kretskort.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

296 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#31
ok, ne den hade inte hållit på sådär först efter vi hade lossat kabeln så de va nog bara det som var fel...


Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 december 2008
#32
caseih skrev:
ok, ne den hade inte hållit på sådär först efter vi hade lossat kabeln så de va nog bara det som var fel...

Okay, bra det!

Hur går de annars? Eller är du bara ute å sladdar nu när det (kanske) finns snö där?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

296 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#33
Ja det har varit lite småfix som vi har gjort, men vi har hunnit med lite körning också! måste säga att den går sjukt bra! har aldrig kört 4x4 förrut men nu börjar man lära sig! svårast för mig är att få förställ på bilen i en snäv kurva! men med lite mer träning så ska det väll ge med sig!

Men jag ska se om jag inte kan fixa en film lite senare i vinter när vi har monterat dumpen å lite andra grejer!

japp snö har vi gott om nu, ovanligt såhär innan jul. Hos oss börjar det närma sig 40cm!

Antar att du har mycket snö hos dig??big_smile
Senast redigerat av caseih (14 december 2008)


296 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#34
tänkte skruva lite ikväll, ska mäta lite för svetsning av anslutningen till dumpen på röret som går ner til turbon.

för att få plats meddumpen så tänker vi ta en slang ifrån nedre tryckslangen och uppp till ventilkåpan, där ska vi trycka in dumpen och sen ifrån dumåen så komma det gå en slang till röret som går ner till turbon.

Tror ni att det är en nackdel att ha så lång slang innan dumpen? ca 20cm...

och spelar det någon roll om anslutningen på röret är vinkel rätt eller vinklad mot turbon? tänkte på luftmasse mätaren om den tar stryk?


296 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#35
blir nog en update ikväll om vi har hunnit svetsa röret tilll turbon,då får vi ser hur dumpen funkar.


273 Inlägg
17 december 2008
#36
har några tips åt dig

du kan köra 0,95 i laddtryck utan o röra KE-jetronic systemet´, laddtryck över detta kräves mer soppa.

vakum slangen för ladd.. varför inte ta från slangen  som går in i ecu´n ett t kors där så äre kanon.

jag rekommenderar dig att chippa den ist för att lura ecu´n osv.

har väl mer tips så är ju bara att fråga om det är nåt.

btw vad äre för pris på 16" fälgarna ?

//Daniel

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

273 Inlägg
17 december 2008
#37
SoNic- skrev:
Audi haha den kan ju inte gå nå fort!
nähä å varför inte de då?
Äh de e ju fan inte komp i dom där jävla bilarna!
vah?
Ja!!!! Kolvringarna sitter ju för fan i grillen!!!...
haha smile

hm konstigt måste ju en kolvring ha lossnat eftersom den är 5 cylindrig ?

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 december 2008
#38
caseih skrev:
Antar att du har mycket snö hos dig??big_smile

Neej det är faktiskt inte så mycket snö här... kring 30 cm.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

296 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#39
AudiTQ-90 skrev:
har några tips åt dig

du kan köra 0,95 i laddtryck utan o röra KE-jetronic systemet´, laddtryck över detta kräves mer soppa.

vakum slangen för ladd.. varför inte ta från slangen  som går in i ecu´n ett t kors där så äre kanon.

jag rekommenderar dig att chippa den ist för att lura ecu´n osv.

har väl mer tips så är ju bara att fråga om det är nåt.

btw vad äre för pris på 16" fälgarna ?

//Daniel

jao, det funkar nu iaf:tongue

den är antagligen chippad, eftersom den inte lurar ecu`n... vet inte hur man ser om den är lödd lr chippad?

Den har absolut 0% tendens att spika eller misstända, och den har inga kranar lr ventiler för att lura datorn...

men va tror du om dumpen som vi ska sätta in? kan luftmassemätaren ta stryck om anlutningen på röret som går ner till turbon inte är vinklad ner mot turbon?

Har ingen aning om vad fälgarna går på:P ge mig ett bud..tongue
Senast redigerat av caseih (17 december 2008)


296 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#40
AudiTQ-90 skrev:
SoNic- skrev:
Audi haha den kan ju inte gå nå fort!
nähä å varför inte de då?
Äh de e ju fan inte komp i dom där jävla bilarna!
vah?
Ja!!!! Kolvringarna sitter ju för fan i grillen!!!...
haha smile

hm konstigt måste ju en kolvring ha lossnat eftersom den är 5 cylindrig ?

haha ja precis, de va därför den va lite svårstartad:D



Sök