ja det har jag gjort, och om jag tar bort lågnivå så blir det som en vanlig stereo förstärkare, och om jag sätter in lågnivå får jag ströningar
Då föreslår jag att du kopplar bort högnivå kablarna och kör på enbart lågnivå. Men vad menar du med att det blir som en vanlig stereo förstärkare när du kopplar bort lågnivån?
DÅ ska jag koppla bort högtalarna sladdarna, det jag menar är när man höjer basen på slutsteget, om jag enbart kör med högtalarna sladdarna så blir det ingen bas utan om jag skruvar upp den så ökar ljudet istället
Som sagt, bort med högtalarkablarna som går från stereon till steget. Man ska inte använda både lågnivåkablar och högnivåkablar (högtalarkablar) samtidigt till ett slutsteg, då blir det konstigheter. Antingen lågnivå eller högnivå, men lågnivå är mycket bättre än högnivå.
Högnivåkablarna ska helst bara användas när stereon inte har lågnivåkablar.
Senast redigerat av Drönirettab (17 december 2008)
jordkabeln bör vara så kort som möjligt å den ska sitta på en bra jordpunkt i karossen. (tex nån av bältesbultarna bak) å INTE dra till batteriet.. samt att den ska va LIKA tjock som pluskabeln.
Jag har dragit plus och minus framifrån batteriet under huven bak till mina tre batteri... är det fel så då? ska jag jorda istället? vrf? jorden kommer ju ändå från batteriets minuspol... men det går kanske bra om man har så grov kabel som 50mm2 som jag har?
jordkabeln bör vara så kort som möjligt å den ska sitta på en bra jordpunkt i karossen. (tex nån av bältesbultarna bak) å INTE dra till batteriet.. samt att den ska va LIKA tjock som pluskabeln.
Jag har dragit plus och minus framifrån batteriet under huven bak till mina tre batteri... är det fel så då? ska jag jorda istället? vrf? jorden kommer ju ändå från batteriets minuspol... men det går kanske bra om man har så grov kabel som 50mm2 som jag har?
M.v.h. Emil
Nej, vad jag tror då har du gjort rätt då du har 3 st batterier där bak också. Men jag kan ha fel.
linusp: På slutsteget ska du kunna ställa om på en knapp om du vill bara ha BAS, MID, eller "ALLA" ljud ut i högtalarna. Eftersom du har kopplat in 6"9" i ditt slutsteg så ska du försöka hitta knappen där du kan ställa in så du får ut ALLT ljud i högtalarna. OM jag nu har fattat allt rätt som du har skrivit.
Jag är inget proffs själv.. men prövar man alla knappar och vred på steget så ska du se att det blir rätt till slut. Och som dom har påpekat innan. kör BARA med lågnivå kablarna och strunta i dom andra från stereon.
M.v.h. Emil
Du kan absolut dra direkt från minuspolen.
Skall man göra det riktigt bra så tvinnar man dessutom jorden och plusen, så blir du av med magnetfältet runt kablarna med, kan vara bra för känsliga komponenter eller människor som är känsliga!
Och nej, det är inget hokuspokus!
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Jag vill bara tacka alla för er hjälp här inne! Jag gjorde ett sissta försök idag och tog lågnivåkablen och la den i mitten av bilen, och jag får störningar då också , så jag börjar tror att stereon har fått sig en känga av detta ( Hur kan man kolla upp det ) kommer inte på varför det inte skulle funka annars? Men just nu har jag gett upp, har försökt i flera dagar utan att hitta felet och är för dålig på detta, Så nu kör jag utan slutsteg och när jag drar på bassbost på stereon så blir det ganska grym bas ändå helt nöjd:) Får ser om jag nöjer mig med detta annars får jag lämna in den till typ mds så får dom hjälpa mig att fixa det, tack för all hjälp!
då har du säkerligen bränt signaljorden i stereon.
Tror med det, men ska mina 6x9or funka som vanligt då? Och är det något jag kan fixa själv eller det är bara le och se besviken på sig själv ut?
Behöver inte vara du såklart som har bränt den så att säga. Kan ha gått sönder ändå. Saker behöver inte alltid funka som det ska vettu. Inget du ska ge dig in på själv.
ja, lycka till iaf! Bara det kommer ut nån musik överhuvudtaget skulle jag vara nöjd (för stunden)