3942
Sök

Baslåda / slutsteg

51 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#1
Hej, idag koppla jag in en baslåda ( hitta den på pappas jobb ) även ett slutsteg som dom har haft i någon bil där ute.
Allt funka perfekt när jag bara hade på tändningen, men när jag skulle köra där ifrån och starta bilen så börja basen ge ifrån sig ett "tjut"
Nu undrar jag vad felet kan vara? är det basen som är kass?
eller kan det bara att jag har tagit jorden ifrån minus polen på batteriet?
Snälla hjälp mig=/


6 851 Inlägg
6 december 2008
#2
kan vara att din jordkabel är för lång, testa att jorda närmre slutsteget, så nära du kan med så grov kabel du kan (minst som + kabeln). Annars kan du söka på typ "störningar" här på gorg. ljuddel så hittar du någ endel tips.


51 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#3
jag har en tunn kabel ifrån minus polen( jord ) hela vägen till slutsteget kan det vara det då?
Pluskabeln är tjock men i slutet ca 10 cm har jag varit tvungen att sätta en tunnare kabel för att få in den i sockerbitten vid slutsteget?
Är det också fel? ska jag köpa en större sockerbit så jag kan använda hela den tjocka strömkablen? eller det kvittar?
eller är det bara jordkabeln som du tror är fel?


16 197 Inlägg
6 december 2008
#4
jordkabeln bör vara så kort som möjligt å den ska sitta på en bra jordpunkt i karossen. (tex nån av bältesbultarna bak) å INTE dra till batteriet.. samt att den ska va LIKA tjock som pluskabeln.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
6 december 2008
#5
hur har du dratig signalkabeln?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

51 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#6
Signalkabel på högersida o strömkabel på vänster


4 074 Inlägg
7 december 2008
#7
Ta och dra en ny jordkabel från steget till karossen på bilen,kom ihåg att skrapa rent så plåten kommer fram där du ska ha jorden. Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 december 2008
#8
Jorden ska vara så kort som möjligt. Varför har inte jag någon aning om men det kan säkert någon annan svara på, men runt 1M jordkabel är ungefär max.

Jag själv har jordat i reservhjuls baljan på forden och i stötdämpar tornet på 200an.



//Mvh
Senast redigerat av Streethawk (7 december 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 december 2008
#9
Streethawk skrev:
Jorden ska vara så kort som möjligt. Varför har inte jag någon aning om men det kan säkert någon annan svara på, men runt 1M jordkabel är ungefär max.

Jag själv har jordat i reservhjuls baljan på forden och i stötdämpar tornet på 200an.



//Mvh

Kortare kabel = mindre förluster. Så enkelt är det.
Gäller även pluskabeln, MEN det är svårt att få den såpass kort så sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

51 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#10
tyvär har jag inte fått de det att funka som jag trodde,
När jag startar bilen så börjar det tjuta i högtalarna som är kopplade till steget, nu undrar jag om någon vet vad felet kan vara och hur jag ska kunna lösa det utan att det kostar allt för mycket nu, det är ju jul och man har en ganska dyr flickvän:/
Detta är min första bil så jag kan inte så mycket om ljud.


1 727 Inlägg
16 december 2008
#11
och man har en ganska dyr flickvän......., du har släppt na' för nära inpå wink
Men du är inte ensam smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Avstängd
67 Inlägg
16 december 2008
#12
saxat från doktorn nardik

Störningar



Ett mycket irriterande problem är störningar när det uppstår i bilstereoanläggningen
.

Om du har oturen att få störningar kan det dock vara mycket svårt att få bort.

1. Generatorvin - man hör ett ihållande pip, som ändrar tonläge efter varvtalet, i högtalarna.
2. Tändknaster - man hör bilens tändpulser i högtalarna.
3. Knäppar, smällar - man hör knäppar från t.ex. bilens blinkers eller andra relä/brytare i högtalarna.

Några grundläggande saker att tänka på:
     


"Provmontera" inte - gör en riktig montering på en gång   
 
Dra strömkabel på en sida bilen och lågnivåkabel så långt från alla strömkablar som möjligt     

Undvik att dra lågnivåkabel parallellt men någon strömkabel. Att risken för störningar ökar när man drar strömkabel och lågnivåkabel för nära varandra är bara en anledning att separera dom två. En annan minst lika viktig orsak är att ljudkvalitén påverkas negativt om lågnivån påverkas av strömkablar.

Köp lågnivåkabel av bra kvalité - helst dubbel eller trippelskärmad     

En bra lågnivåkabel är en mycket god investering både för ljudkvalitén och för att minska risken för störningar. En dubbelskärmad kabel har som framgår av namnet dubbla skärmar som regel en kopparfläta och en helt tät folie. En trippelskärmad kabel har dubbla jordflätor och en helt tät folie samt en extra jordanslutning som skall jordas i signalkällan.

Slarva inte med jordpunkten   

Skrapa plåtrent vid jordpunkten. Kontrollera också att du har riktigt bra jord där du tänkt jorda. I vissa fall kan man få prova flera jordpunkter tills man finner en bra utan störningar och spänningsfall.

Försök att ha endast en jordpunkt till hela anläggningen. Vår erfarenhet är att det är bäst att jorda alla produkter i samma jordpunkt.

Jorda inte en redan befintlig skruv, bult eller fäste i bilen t.ex. bakljus, bilbältet. Ger som regel en dålig jordning med spänningsfall och risk för störningar.

Ett dåligt jordat slutsteg kan inte bara orsaka störningar utan även orsaka alvarliga skador på den övriga utrustningen, bilstereo och delningsfilter. Om slutsteget har en dålig jord kan då steget försöka kompensera detta med att ta jorden via lågnivåns jord. Detta innebär att bilstereon skall försöka försörja slutsteget med jord och det är ingen bilstereo konstruerad för. Resultatet blir att bilstereon går sönder. INGA garantier gäller för bränd jordbana i t.ex. en CD-spelare. Något som avslöjas av en servicetekniker och är omöjligt att bortförklara.

Jorda inte i bilbatteriet     

Att jorda i batteriet kan tyckas vara det bästa MEN icke , jorda ej på batteriet

Kontrollera och eventuellt förbättra bilens original jordkablar/jordpunkter     

Bilar är inte gjorda för att man skall börja lasta in en massa strömslukande bilstereoprylar. Det är helt enkelt för klena jordkablar i bilens original elsystem. Byt till kraftigare jordkablar mellanbatteri och bilen eller motor och karossen. Även om det sitter kraftiga jordkablar original kontrollera att dom jordar riktigt - rengör jordpunkterna.

Näst sista åtgärd:
Extra jord
Det kan ibland vara bra att dra extra jordkablar för att utjämna spännings-skillnader på jorden. Dra en jordkabel från bilstereon till samma jordpunkt som slutsteget har.
Skruva fast en extra jordkabel i chassiet (plåten) på bilstereon. Många bilstereo modeller har förberett för detta men en kabelsko anslutning.
Dra en extra jordkabel till chassiet på slutsteget. MEN det förekommer modeller på slutsteg som INTE skall extra jordas. Detta skall i så fall stå i bruksanvisningen till slutsteget.
Dra en extra jordkabel mellan generator, bilmotor och bilens chassi.

Absolut sista åtgärd : Köpa störningsfilter ( rekommenderas ej )
Senast redigerat av Final_Triumph (16 december 2008)

51 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#13
Min signalkabel går på vänstersidan om man säger så, under ratten, kan det vara något som ger störningar där? för kan inte ha den på högersidan för det var jag tvungen att ha strömkabeln pga där va hållet ifrån motor och in i bilen,
Senast redigerat av linusp (16 december 2008)


51 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#14
Nu låter det även när jag enbart sätter på täningen, orken börjar ta slut i huvudet men ändå vill jag att det ska funka för det hade varit så underbart fint, all hjälp tas!


21 761 Inlägg
16 december 2008
#15
linusp skrev:
jag har en tunn kabel ifrån minus polen( jord ) hela vägen till slutsteget kan det vara det då?
Pluskabeln är tjock men i slutet ca 10 cm har jag varit tvungen att sätta en tunnare kabel för att få in den i sockerbitten vid slutsteget?
Är det också fel? ska jag köpa en större sockerbit så jag kan använda hela den tjocka strömkablen?

"Sockerbiten vid slutsteget", menar du kopplingsplinten på steget?
Hur tjock är minuskabeln ungefär?
Hur har du satt fast den 10 cm korta pluskabeln på den grova pluskabeln?

Att dra en tunn jordkabel ända från batteriet är som sagt inte att rekommendera, du bör göra om den biten iaf. När det är fixat och alla kablarna har bra kontakt, då kan du felsöka vidare.

1 631 Inlägg
16 december 2008
#16
Efter att ha läst detta så tror jag att du ska ta lite foton på din installation och lägga upp här. Det blir tydligare för alla. Tror helt klart vi pratar förbi varandra här.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

51 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#17
hehe vågar knappt ta bilder ser så värdelöst ut:P men men ska försöka fixa fram lite bilder


4 074 Inlägg
16 december 2008
#18
kolla så att det inte är nåra "sår" på lågnivån,kan bli ett tjutande ljud i så fall!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

51 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#19
Här Kommer en bild jag gjorde i paint på mitt slutsteg om det skulle hjälpa:s?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95169/522711_c97wop.jpg
Senast redigerat av linusp (17 december 2008)


21 761 Inlägg
17 december 2008
#20
Har du kopplat både lågnivåkablar och vanliga högtalarkablar från stereon in till slutsteget?


Sök