3213
Sök

Motor startar ej på Honda Civic (problem med vindrutetorkare??)

27 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#1
För ett par dar sen startade jag bilen och sopade bort hård snö från rutorna.
Efter några minuter dog motorn succesivt.
När jag skulle starta den igen gick det inte, och jag upptäckte att vindrutetorkaren hade stått på men inte kunnat röra sej under snön.
Det som händer när jag försöker starta är att det bara smattrar och motorns varningslampa lyser.

Eftersom strålkastare och fläkt funkar normalt så är det inte fel på batteriet.
Vindrutetorkaren funkar på ett läge, men efter en stund börjar det smattra och samma lampa lyser.
Testade elhissen, och den funkade inte utan samma sak händer då.

Någon som vet vad som kan ha hänt?
Om det är en säkring, vilket av dom är det isf.?
Kollade tändningens huvudsäkring, och den såg ok ut.
Senast redigerat av Pipett (9 december 2008)


14 Inlägg
7 december 2008
#2
vad är det för bil

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 december 2008
#3
Tror de handalr om hans Honda Civic ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

27 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#4
Jag har som sagt en Honda Civic 1.4 -97.

(Och jag är en hon...)


Whatever :)
1 652 Inlägg
7 december 2008
#5
Pipett skrev:
Jag har som sagt en Honda Civic 1.4 -97.

(Och jag är en hon...)

Okej fel av mig. Ja du inte en aning vad de kan vara för fel ? Kan inte så mycket om Honda, men låter som att du har kortis någonstans. har du gått över säkringar och kollat?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2008
#6
Om vindrutetorkaren har gått, fast ändå inte orkat så har inte motorn brunnit så har kanske isoleringen till vindrutetorkarmotorn`s kablar smältit vilket leder till en kortslutning. Då borde säkringen ha gått iofs..

..Men man vet aldrig..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 december 2008
#7
te_wik skrev:
Om vindrutetorkaren har gått, fast ändå inte orkat så har inte motorn brunnit så har kanske isoleringen till vindrutetorkarmotorn`s kablar smältit vilket leder till en kortslutning. Då borde säkringen ha gått iofs..

..Men man vet aldrig..

Mvh Tommy

herr wik är inne på rätt spår, men jag tycker att torkar motorns PTC motstånd ska ha löst ut, de motsåndet blir varmt om torkar motorn sitter fast och stryper spänningen till motorn för att den inte ska kunna brinna upp, men de är bara att börja leta/mäta din väg framåt smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2008
#8
The_Mechanic skrev:
te_wik skrev:
Om vindrutetorkaren har gått, fast ändå inte orkat så har inte motorn brunnit så har kanske isoleringen till vindrutetorkarmotorn`s kablar smältit vilket leder till en kortslutning. Då borde säkringen ha gått iofs..

..Men man vet aldrig..

Mvh Tommy

herr wik är inne på rätt spår, men jag tycker att torkar motorns PTC motstånd ska ha löst ut, de motsåndet blir varmt om torkar motorn sitter fast och stryper spänningen till motorn för att den inte ska kunna brinna upp, men de är bara att börja leta/mäta din väg framåt smile

Tjena Wikström wink

Det är ju en japanare så man vet aldrig vad som spökar wink
Det kan ju även vara så att det blivit så varmt i ledningarna att spakcentralen smältit/kortslutit vilket leder till fler problem, som elhissar osv. Ett "long-shot", men man vet ju aldrig.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

27 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#9
Hur hänger vindrutetorkan ihop med tändningen?

Är det säkringarna jag ska gå igenom i första hand?
Hur kollar man spakcentralen?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2008
#10
Pipett skrev:
Hur hänger vindrutetorkan ihop med tändningen?

Är det säkringarna jag ska gå igenom i första hand?
Hur kollar man spakcentralen?

All elektronik hänger ju ihop med tändningen, iallafall nästan.

Nu kom jag ju på att du skrev att torkarna fungerar på ett läge, så spakcentralen är det nog inte ändå..
..men du kan ju mäta strömmen som kommer fram till v.torkar motorn i de olika lägena så ser du vad du kommer fram till.

Men jaa, kolla säkringarna först och främst.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (7 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2008
#11
Du kan ju ha fått in snö i säkringsboxen som sen har smältit, det kan ställa till duktiga problem det med.

Men jag vet inte ifall säkringsboxen är under vindrutan på de bilarna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

27 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#12
Tror inte det kommit in snö, för locket sitter bra och det såg inte blött ut (boxen sitter längst till höger in mot rutan).
Jag hade ingen säkringslossare så jag kunde inte kolla alla säkringar, men jag har kollat de flesta som har med tändning, elhissar, vindrutetorkare att göra - och de är hela.

Idag när jag testade så funkade alla lägen på vindrutetorkarna och även elhissarna, men de gick långsammare än normalt.
När jag sen skulle testa helljusen så protesterade bilen med att börja smattra igen.
Oftast när jag vrider på nyckeln så klickar det till i centrallåsen.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 december 2008
#13
Okay, Tändningslåset kan ju vara ett alternativ.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

27 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#14
Hur kollar man det?
Och hur kollar man om något relä är trasigt?


Edit:

Hittade en artikel som verkar intressant...
Kan det vara nåt som gäller mej (startrelä)?

http://www.tenico.nu/tips36.htm
Senast redigerat av Pipett (8 december 2008)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 december 2008
#15
nja, jag tycker då det låter som batteriet trots allt, fläkten och stålkastarna brukar funka ändå, startmotorn suger så pass extremt mycket mer energi än dem...


27 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#16
Finns det nån risk med att testa starta med startkablar om det skulle va nåt annat fel?


KTM 660
537 Inlägg
8 december 2008
#17
Nej, är det nått annat än batteriet så borde det inte va värr än när du har testat alla andra gånger sen detta inträffa.

Men tycker det verkar lite långsökt att det skulle va batteriet då du skrev att bilen bara dog när du hade den igång

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 december 2008
#18
nja, kan ju i själva verket vara generatorn, för ifall den slutar ladda så orkar inte batteriet hålla tändning å motorstyrning igång särskilt länge... men visst, just såna här problem är idiotsvåra att försöka lösa utan att stå vid bilen...


KTM 660
537 Inlägg
8 december 2008
#19
Xoff skrev:
nja, kan ju i själva verket vara generatorn, för ifall den slutar ladda så orkar inte batteriet hålla tändning å motorstyrning igång särskilt länge... men visst, just såna här problem är idiotsvåra att försöka lösa utan att stå vid bilen...

Där kan jag hålla med dig.
Så om bilen startar med starthjälp så skulle jag mäta laddningen.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

59 Inlägg
8 december 2008
#20
Kolla spänning (V) direkt på batteri med tändning på. Sjuker den en bit under 12V så är det batteri som du behöver ladda elelr byta. Kolla spänning på batteri innan du sätter i nyckel i bilen.

/Wojtek Kevin W.
MY MITSUBISHI ECLIPSE


Sök