7 december 2008
Trådstartare
Tänkte trimma motorn lite nu i vinter (ED9, DOHC 124hk, D16Z5). Planen är:
DC extraktor
Sportsystem
Portning av insug
CAI
Plana topp 1mm
Rensa kat
Civic låda
Lättat svänghjul
Sen kommer vi till frågan som tråden egentligen handlar om.. Etanolkonvertering.
Har läst runt på flera olika trådar om etanolkonvertering.
Tänkte ställa fram tändningen maximalt och då har jag läst att man ska helst köra på 98 och 99 oktanig bensin för att undvika spikningar. Men sen har jag läst att etanol som man kan tanka på våra mackar är mellan 102-105 oktaniga, om jag då mappar bilen för etanol (inte chip, utan ordentligt) kan man uppskatta nån förändring på prestandan? och hur kommer det bli med spikningar om man kör med max tändning?
Sen funderade jag på spridarna, kommer dom hänga med hela vägen eller måste jag köpa lite större? jag tänkte på om man ska köpa Crx VTns spridare dom flödar lite mer.
Fråga om lättat svänghjul: Positivt eller negativt? Har snabbläst om att bilen får bättre respons. Kom gärna med fakta och erfarenheter.
Kan jag uppskatta effekten till 145-155 hk med detta trim?
MVH
You can't B serious, oh K