3494
Sök

Crx ED9 trimfrågor + etanolkonvertering

551 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#1
Tänkte trimma motorn lite nu i vinter (ED9, DOHC 124hk, D16Z5). Planen är:
DC extraktor
Sportsystem
Portning av insug
CAI
Plana topp 1mm
Rensa kat
Civic låda
Lättat svänghjul

Sen kommer vi till frågan som tråden egentligen handlar om.. Etanolkonvertering.
Har läst runt på flera olika trådar om etanolkonvertering.
Tänkte ställa fram tändningen maximalt och då har jag läst att man ska helst köra på 98 och 99 oktanig bensin för att undvika spikningar. Men sen har jag läst att etanol som man kan tanka på våra mackar är mellan 102-105 oktaniga, om jag då mappar bilen för etanol (inte chip, utan ordentligt) kan man uppskatta nån förändring på prestandan? och hur kommer det bli med spikningar om man kör med max tändning?

Sen funderade jag på spridarna, kommer dom hänga med hela vägen eller måste jag köpa lite större? jag tänkte på om man ska köpa Crx VTns spridare dom flödar lite mer.

Fråga om lättat svänghjul: Positivt eller negativt? Har snabbläst om att bilen får bättre respons. Kom gärna med fakta och erfarenheter.

Kan jag uppskatta effekten till 145-155 hk med detta trim?

MVH

You can't B serious, oh K

Pedal To The Metal
750 Inlägg
7 december 2008
#2
Just vad det gäller svänghjulet där, Ju lättare de är ju snabbare går bilen ner i varv.. Tänk på en motorcykel. den går upp och ner riktigt fort. är det tyngre så ligger den kvar och sjunker sakta i varv när man kopplar eller lägger i friläge.   

Vad jag vet så är det mest populärt med lättade svänghjul. sällan man hör att någon hängt på tyngre svänghjul. det beror iofs också på vad ändamålet med bilen är.

smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

127 Inlägg
7 december 2008
#3
Dra i en B16a1 ist du kan hitta motorer på Hondaklubben för 2500 upp till hela motorer för 3500kr du får mer hk för pengarna. Sedan om du gör det du skrev med en B16 motor så lär du hänga av endel;)

Sluta vela ladda mera..

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 december 2008
#4
marven skrev:
Tänkte trimma motorn lite nu i vinter (ED9, DOHC 124hk, D16Z5). Planen är:
DC extraktor
Sportsystem

Portning av insug
CAI
Plana topp 1mm
Rensa kat

Civic låda
Lättat svänghjul

Tänkte ställa fram tändningen maximalt och då har jag läst att man ska helst köra på 98 och 99 oktanig bensin för att undvika spikningar.

Sen funderade jag på spridarna, kommer dom hänga med hela vägen eller måste jag köpa lite större? jag tänkte på om man ska köpa Crx VTns spridare dom flödar lite mer.

Kan jag uppskatta effekten till 145-155 hk med detta trim?

MVH

Där har du dina 150hk redan. Sedan skulle jag absolut sätta på isolerande insugspackning om du ändå skruvar loss insuget.
Vilka spridare tänker du på? Både B16 och D16 har 240cc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

39 Inlägg
14 januari 2009
#5
någon som vet hur mkt man ska lätta en svänghjul till en honda crx d16z5? snabba svar tack!!! / tingelholm på garaget



Sök