2547
Sök

Info om tjänstgöring som skyttegruppbefäl (lumpen)?

11 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Hej!
gjorde mönstringen för några dagar sedan och det med rätt bra resultat, klarade av att komma in på alla utbildningar som fanns. även jägarutbildningarna om det inte hade varit för att jag "blir lite täppt i näsan" av björkpollen:/ kanske lika bra det, så man slipper ta död på sig själv^^ haha. saken är det att nu när jag skulle välja utbildning så fanns det nästan inga att välja på för att de flästa var fulla:mad: vilket gjorde mig rätt sur då jag va sugen på t.ex. amfibesoldat eller liknande innom marinen. kan tillägga att jag var långt över kraven som stäldes för dessa utbildningar. har detta hänt någon annan oxå kanske??

i vilket fall som helst valde jag skyttegruppbefäl på förstaplats och kommer enligt gubben jag snacka med antagligen få det oxå, så om det är någon som har gått som det och kan dela med sig lite om vad man får göra och sådant så skulle jag bli mkt glad:D tack på förhand niclas

249 Inlägg
7 december 2008
Jag tror stadskytte är roligast, mest för att vad vi hörde så fick dom skjuta mest och strid i bebyggelse var bland det roligaste i lumpen. Dom hade även dom bästa vapnen (ak5d osv, vet inte hur det är nu men då var ak5d het). Förmodligen det mest användbara också. Låg själv på ett pansarskyttekompani och det var en jävla massa springande i skogen kan jag säga. Och tältande i 20tält.

Men det är svårt att veta vart man hamnar och det känns ju som att dom enda riktigt givande befattningarna är läkare (får en bra utbildning) och elitgrupperna. Det mesta är skit i lumpen, även om man glömmer det för man gör ju mycket roligt också. Tips till dig är att dom första två veckorna kommer suga arsle, förmodligen försöker befälen bryta ner dig då men kom ihåg att dom ofta är fulla av skit. Se upp för bajsmackor och jiddra inte om småsaker.
Senast redigerat av 85an (7 december 2008)

11 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
okok, tror att skyttegruppbefä oxå kör med ak5d, stod iaf så på ngn hemsida. tack för tipsen:) ska se upp för bajsmackorna^^

1 948 Inlägg
8 december 2008
vart e det du ska vara det? var själv pansarskyttegruppbefäl, dvs vi åkte inpackade som sillar i en 90 vagn ut i skogen och sen hoppade ur å dödade allt vi såg wink

pansarskytte soldater e dom som svenska försvaret räknar med kommer förlora mest män i ett krig, och är en relativt hård utbildning, inte skönt att åka 90 vagn.

vad du kommer att få börja med e den vanliga gsu'n (grund soldat utbildning) den var på 10 veckor när jag gjorde lumpen (04/05) och den får alla svenska värnpliktiga. vad du gör då är att lära dig bädda sängen, skjuta ak5, kasta handgranat, leva i fält, sib, ja vanlig soldatutbildning. sen blir det fsu (fortsatt soldat ubildning) då jag varannann vecka även tjänstgjorde som insattssoldat så hade jag inte lika mycket fsu (mycket av den fick även göras som b-styrka) men kortfattat kan man säga att det är då du utbildas till skyttesoldat. åka 90 vagn i mitt fall. och kriga och ha dig wink

några tips till dig innan du rycker in, TRÄNA! du kan aldrig vara tillräckligt vältränad. ta väl hand om dina fötter samt som gruppbefäl så gäller det att alltid vara den som tar i mest, ingen av dina mannar kommer respektera dig om du inte gör minst lika mycket arbete som dom.

11 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
ska ligga på P4 i skövde i så fall, tror dock inte jag skulle vara pansarskyttegruppbefäl utan bara vanlig skyttegruppbefäl men det kan ju vara jag som få allt om bakfoten:P tack för infon, rätt dåligt med info man får på mönstringen tkr jag så all kunskap man kan få uppskattas mycket:) mvh

Maskin stundent!
218 Inlägg
8 december 2008
Vet att många tycker att man inte ska va sur å lessen för att man inte fick göra lumpen, men de e fan jag tongue Såg verkligen fram emot de, men men allergisk så fick inte ens mönstra sad

GRATTS till dej iaf, ta vara på chansen inte många som får den längre...

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"

249 Inlägg
8 december 2008
niCLas_6 skrev:
ska ligga på P4 i skövde i så fall, tror dock inte jag skulle vara pansarskyttegruppbefäl utan bara vanlig skyttegruppbefäl men det kan ju vara jag som få allt om bakfoten:P tack för infon, rätt dåligt med info man får på mönstringen tkr jag så all kunskap man kan få uppskattas mycket:) mvh

Om du ska in på P4 som är ett pansarregemente så kan du hamna som skyttegruppbefäl i stridsfordon då det är där dom har sina skyttegrupper (bak i stridsfordon 90)

Skyttegruppbefäl är inte samma sak överallt så om du hamnar i t.ex. flygvapnet som skyttegruppbefäl så får du förmodligen ha en skyttegrupp som ska bevaka flygbaser osv.

Så vet du vilket kompani du hamnar på då kan du nog ta reda på vilken slags skyttegrupp du ska vara befäl över..

huh?
10 427 Inlägg
8 december 2008
Skyttegruppbefäl i Strf90-kompani innebär att du sitter bak i bollhavet och skriker med galningar tongue
Ibland luckar ni upp och skjuter lite på 'drive-by'-vis, ibland springer ni brevid wink
Du och din grupp kommer väl antagligen att få släpa på p-skott, granatgevär, två ksp (kanske får ni ksp 90 nuförtiden?) och lite andra roliga prylar (i värsta fall en dunder-radio wink).

Du kan ju spana in denna filmen för lite mek-skytte inspiration:
http://video.google.com/videoplay?docid … 6138525792

Mitt gamla kompanis officiella film tongue

11 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Rejad skrev:
Vet att många tycker att man inte ska va sur å lessen för att man inte fick göra lumpen, men de e fan jag tongue Såg verkligen fram emot de, men men allergisk så fick inte ens mönstra sad

GRATTS till dej iaf, ta vara på chansen inte många som får den längre...

segt:/ förstår dig, är facktist grymt sugen oxå:P

11 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
steifan skrev:
Skyttegruppbefäl i Strf90-kompani innebär att du sitter bak i bollhavet och skriker med galningar tongue
Ibland luckar ni upp och skjuter lite på 'drive-by'-vis, ibland springer ni brevid wink
Du och din grupp kommer väl antagligen att få släpa på p-skott, granatgevär, två ksp (kanske får ni ksp 90 nuförtiden?) och lite andra roliga prylar (i värsta fall en dunder-radio wink).

Du kan ju spana in denna filmen för lite mek-skytte inspiration:
http://video.google.com/videoplay?docid … 6138525792

Mitt gamla kompanis officiella film tongue

haha gillade filmen:) är nu fylld av...vad ska man kalla det, entusiasm? inför lumpen:P
verkar iaf som en helt ok utbildning, rätt mkt "aktion" enligt vad jag har förstått av dig å 85an. tackar för infon!

11 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
85an skrev:
niCLas_6 skrev:

Om du ska in på P4 som är ett pansarregemente så kan du hamna som skyttegruppbefäl i stridsfordon då det är där dom har sina skyttegrupper (bak i stridsfordon 90)

Skyttegruppbefäl är inte samma sak överallt så om du hamnar i t.ex. flygvapnet som skyttegruppbefäl så får du förmodligen ha en skyttegrupp som ska bevaka flygbaser osv.

Så vet du vilket kompani du hamnar på då kan du nog ta reda på vilken slags skyttegrupp du ska vara befäl över..

okok, gissar att det blir pansarskyttegruppbefäl som det blir då:P tack för hjälpen, allt är guld värt!

huh?
10 427 Inlägg
8 december 2008
Pansarskytte låter rätt soft wink Blir nog mest åka runt och 'leka stridsvagn' som några av mina befäl sa. Sista året med fältjägarna skulle vi köra traditionellt norrlandsskytte, dvs när vi väl övade strid (mest utlandstjänstinriktat) fick skyttegrupperna framrycka själva i skogen och stridsfordonen flankerade fienden tongue Funkar ju bra i skog, men pansarskytte ska ju hänga på stridsvagnskompanier i strid så lite högre tempo där antagligen. Är väl det som är skillnaden mellan mekskytte och pansarskytte, tempot och uppgifterna.

Blir nog mycket åka för din del wink Som gruppchef får du även äran att leda fordonet bakåt när det krävs.. dvs stå uppluckad titta bakåt och säga "bakåt bakåt bakåt bakåt vänster vänster vänster halt" till föraren när vagnchefen gömmer sig under sin tunga lucka wink

Själv var jag skytt på Strf9040A, leka med 'stora' puffran wink

huh?
10 427 Inlägg
8 december 2008
Förresten så var det gäng som rykte in som skyttegrupps-personal allmänt i Boden i år som skulle utbildas på Stridsfordon 90.. men det skulle sparas och det blev skid-skytte istället motsvarande finska jägare tongue Men i Skövde lär väl inte skidor vara särskilt högprioriterat wink

11 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
ok:P låter rätt nice det jag hitentills har hört:) haha nee vi har ju inte riktigt snö i dom mängderna som ni där uppe....tongue

1 948 Inlägg
8 december 2008
skövde och p4 e riktigt fint... snygga mattanter och nära till stan big_smile

11 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
haha blir ju bara bättre å bättre det här ju:P aa har såvit några ggr där när jag spelat cup så stan känner man ju till, riktigt trevlig stad

41 Inlägg
8 december 2008
Själv blev man inskriven som amfibiegruppbefäl då smile inryck i augusti -09
samma för dig eller ?

11 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
TheAudiDude skrev:
Själv blev man inskriven som amfibiegruppbefäl då smile inryck i augusti -09
samma för dig eller ?

nice, var det jag hade viljat komma in som men eftersom jag mönstrade nu i december så var allt vad amfibie+ nästan alla andra tjänster innom marinen fulla:(

41 Inlägg
8 december 2008
Joo först vart jag inskriven som jägarplutonsbefäl men eftersom dom ska stänga K4 och flytta dom därifrån till K3 så vart man av med platsen där =/ som tur var hade man en snäll inskrivningsförättare som lyckades norpa åt mig en plats på amfibie smile så jag ska inte klaga!

Nån som föresten vet hur utbildningen till amfibieskytte och pansarskytte skiljer sig?
Har hört att amfibie ska vara tuffare eftersom dom innan har haft jägarkrav och att dom
gamla officerarna där gärna vill tro att det fortfarande är så?

2 014 Inlägg
9 december 2008
Fixade din rubrik. Tänk på att göra rubrikerna i dina framtida trådar så informativa som möjligt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Sök