Ja, batteriet kan laddas fullt av generatorn...under förutsättning att laddspänningen är tillräckligt hög och att man kör bilen tillräckligt länge (inte bara typ 30 minuter alltså). För att kunna fulladda ett bilbatteri så ska laddspänningen vara minst 14,4 V, annars blir inte HELA batteriet fulladdat.
Vid ca 14,4 V så brukar batterisyran börja att "bubbla" (gasa), vilket innebär att gasbubblor stiger från botten och upp till ytan. Syran får i princip en sorts självcirkulation. Då blir syrakoncentrationen likadan både på botten och i toppen av syran. Har man lägre laddspänning så kan syran högts upp på ytan ha en bra syrakoncentration, medan det på botten inte är lika hög syrakoncentration.
När man kollar polspänningen så ska bilen ha stått orörd i minst 8 timmer eller mer för att få ett rättvisande mätresultat, annars kan mätningen ge för högt mätvärde och man tror alltså att batteriet är mer laddat än det egentligen är.
Jag håller med om att ett nytt batteri egentligen inte ska behöva laddas upp innan man sätter det i bilen, men det beror helt på hur batteriet har lagrats bla hos stället där man köper batteriet. Det är faktiskt ingen dum idé att åtminstone låta inköpsstället provmäta polspänningen (men hellre göra ett belastningstest) för att "bevisa" att batteriet inte är i dåligt skick.
Jag och en polare köpte ett batteri till ett billjudsprojekt, vi handlade på en Mekonomenbutik . Vi frågade om butiksförsäljaren kunde göra ett test av batteriet så att vi fick "svart på vitt" att batteriet tex inte hade stått väldigt länge och var dåligt laddat.
Försäljaren sa att det gick mycket bra med ett sånt test, sedan tog han fram en elektronisk testare och gjorde ett test medan vi såg på. Bra service tycker jag.
Polaren var också till en Forslundsbutik för att handla ett lastbilsbatteri, även där fick han ett belastningstest.