3394
Sök

Vardör laddas inte mitt batteri fullt?

Försöker iaf
12 817 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.

Har köpt ett nytt batteri som jag monterat igår, ett 71ah från Biltema. (jaja jag vet va ni tycker så säg inget om det)

Men det är samma problem som med det förra batteriet, förutom att denna håller strömmen hittils iaf.

Men när jag laddade den första gången så även om laddaren var i 24h så är den enligt Ctek`en bara halvt laddat.

När jag mäter med multimeter så ligger spänningen på 12.4V, vid tomgång 14.4V.
Så det är ju som det ska vara.

Är det laddaren som blivit knäpp? En Ctek XS800

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 045 Inlägg
9 december 2008
#2
du har en för liten laddare för batteriet, prova med en annan laddare,
är väl för motorcyklar och väldigt små batterier,
för att ladda ditt batteri fullt, om det går så borde den sitta i ca 13 dagar smile
så satsa på en större laddare.

XS 3600 denna laddare klarar du dig med,


Försöker iaf
12 817 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#3
Åfan, den är en låne laddare så har into kollat destomer på de..

Då köpte jag kanske ett nytt batteri i önödan då... hmm

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

733 Inlägg
9 december 2008
#4
te_wik skrev:
Tjenare.

Har köpt ett nytt batteri som jag monterat igår, ett 71ah från Biltema. (jaja jag vet va ni tycker så säg inget om det)

Men det är samma problem som med det förra batteriet, förutom att denna håller strömmen hittils iaf.

Men när jag laddade den första gången så även om laddaren var i 24h så är den enligt Ctek`en bara halvt laddat.

När jag mäter med multimeter så ligger spänningen på 12.4V, vid tomgång 14.4V.
Så det är ju som det ska vara.

Är det laddaren som blivit knäpp? En Ctek XS800

Mvh Tommy
Varför måste du ladda batteriet? kan inte bilen ladda upp det? laddaren du använde duger som nmi sa, bara till mc och såna små batteri..12,4 volt är inte mycket... jag skulle vilja ha minst 12,6 volt på ett nytt batteri, t.o.m. från biltema...jag har två kompisar som använder biltemas batteri och de har högre spänning än 12,4 volt när bilen är avstängd...


M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Försöker iaf
12 817 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#5
thulle1 skrev:
te_wik skrev:
Tjenare.

Har köpt ett nytt batteri som jag monterat igår, ett 71ah från Biltema. (jaja jag vet va ni tycker så säg inget om det)

Men det är samma problem som med det förra batteriet, förutom att denna håller strömmen hittils iaf.

Men när jag laddade den första gången så även om laddaren var i 24h så är den enligt Ctek`en bara halvt laddat.

När jag mäter med multimeter så ligger spänningen på 12.4V, vid tomgång 14.4V.
Så det är ju som det ska vara.

Är det laddaren som blivit knäpp? En Ctek XS800

Mvh Tommy
Varför måste du ladda batteriet? kan inte bilen ladda upp det? laddaren du använde duger som nmi sa, bara till mc och såna små batteri..12,4 volt är inte mycket... jag skulle vilja ha minst 12,6 volt på ett nytt batteri, t.o.m. från biltema...jag har två kompisar som använder biltemas batteri och de har högre spänning än 12,4 volt när bilen är avstängd...


M.v.h. Emil
För att de va ett helt nytt batteri och jag tänkte att ja laddar den innan ja slänger in den i bilen.
Men den laddades inte fullt.

Har bara haft batteriet monterat i ett dygn, inte ens det. Det verkar fungera bra men det var just de astt batteriladdaren bara visade halv styrka...

"ögat" i batteriet visar då grönt iaf.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (9 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 december 2008
#6
Nja, 12,9V är väl ändå fulladdat, 12,4V är 75% om jag mins rätt. Det finns många anledningar till varför ett nytt batteri inte är fulladdat, det beror helt på när det är köpt och hur syran är påfylld mm.

Laddaren du har känns lite klen. Den duger som underhållsladdning utav ett redan fullladdat batteri, men att ladda upp batteriet bör du skaffa någon kraftigare.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Försöker iaf
12 817 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#7
zovix skrev:
Nja, 12,9V är väl ändå fulladdat, 12,4V är 75% om jag mins rätt. Det finns många anledningar till varför ett nytt batteri inte är fulladdat, det beror helt på när det är köpt och hur syran är påfylld mm.

Laddaren du har känns lite klen. Den duger som underhållsladdning utav ett redan fullladdat batteri, men att ladda upp batteriet bör du skaffa någon kraftigare.

/Magnus
Okay, jag får försöka hitta en annan laddare då. Har inte råd att köpa någon och denna har jag lånat av en kompis.

Kanske laddas batteriet upp till max när jag kör med bilen en stund.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

733 Inlägg
9 december 2008
#8
te_wik skrev:
zovix skrev:
Nja, 12,9V är väl ändå fulladdat, 12,4V är 75% om jag mins rätt. Det finns många anledningar till varför ett nytt batteri inte är fulladdat, det beror helt på när det är köpt och hur syran är påfylld mm.

Laddaren du har känns lite klen. Den duger som underhållsladdning utav ett redan fullladdat batteri, men att ladda upp batteriet bör du skaffa någon kraftigare.

/Magnus
Okay, jag får försöka hitta en annan laddare då. Har inte råd att köpa någon och denna har jag lånat av en kompis.

Kanske laddas batteriet upp till max när jag kör med bilen en stund.

Mvh Tommy
Man brukar inte behöva ladda batteri som är nya, sätt i det i bilen så laddas det upp av bilen istället..annars får du köpa en billig Ö&B laddare eller något för 149 kr jag har haft en sån och den fungerar om man ska ladda ett batteri, tror den laddae nånstans mellan 3-4 A.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

6 851 Inlägg
9 december 2008
#9
thulle1 skrev:
te_wik skrev:
Tjenare.

Har köpt ett nytt batteri som jag monterat igår, ett 71ah från Biltema. (jaja jag vet va ni tycker så säg inget om det)

Men det är samma problem som med det förra batteriet, förutom att denna håller strömmen hittils iaf.

Men när jag laddade den första gången så även om laddaren var i 24h så är den enligt Ctek`en bara halvt laddat.

När jag mäter med multimeter så ligger spänningen på 12.4V, vid tomgång 14.4V.
Så det är ju som det ska vara.

Är det laddaren som blivit knäpp? En Ctek XS800

Mvh Tommy
Varför måste du ladda batteriet? kan inte bilen ladda upp det? laddaren du använde duger som nmi sa, bara till mc och såna små batteri..12,4 volt är inte mycket... jag skulle vilja ha minst 12,6 volt på ett nytt batteri, t.o.m. från biltema...jag har två kompisar som använder biltemas batteri och de har högre spänning än 12,4 volt när bilen är avstängd...


M.v.h. Emil
Batterier från biltema håller sig runt 12.8-12.9 om de är fullt laddade. Iaf. gör mitt det som bara står, 12.86V i viloläge..inte laddat på 1månad.


Försöker iaf
12 817 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#10
thulle1 skrev:
te_wik skrev:
zovix skrev:
Nja, 12,9V är väl ändå fulladdat, 12,4V är 75% om jag mins rätt. Det finns många anledningar till varför ett nytt batteri inte är fulladdat, det beror helt på när det är köpt och hur syran är påfylld mm.

Laddaren du har känns lite klen. Den duger som underhållsladdning utav ett redan fullladdat batteri, men att ladda upp batteriet bör du skaffa någon kraftigare.

/Magnus
Okay, jag får försöka hitta en annan laddare då. Har inte råd att köpa någon och denna har jag lånat av en kompis.

Kanske laddas batteriet upp till max när jag kör med bilen en stund.

Mvh Tommy
Man brukar inte behöva ladda batteri som är nya, sätt i det i bilen så laddas det upp av bilen istället..annars får du köpa en billig Ö&B laddare eller något för 149 kr jag har haft en sån och den fungerar om man ska ladda ett batteri, tror den laddae nånstans mellan 3-4 A.

M.v.h. Emil
Jaa jag får mäta igen sen när jag kört med bilen en sväng.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
9 december 2008
#11
Ja, batteriet kan laddas fullt av generatorn...under förutsättning att laddspänningen är tillräckligt hög och att man kör bilen tillräckligt länge (inte bara typ 30 minuter alltså). För att kunna fulladda ett bilbatteri så ska laddspänningen vara minst 14,4 V, annars blir inte HELA batteriet fulladdat.

Vid ca 14,4 V så brukar batterisyran börja att "bubbla" (gasa), vilket innebär att gasbubblor stiger från botten och upp till ytan. Syran får i princip en sorts självcirkulation. Då blir syrakoncentrationen likadan både på botten och i toppen av syran. Har man lägre laddspänning så kan syran högts upp på ytan ha en bra syrakoncentration, medan det på botten inte är lika hög syrakoncentration.

När man kollar polspänningen så ska bilen ha stått orörd i minst 8 timmer eller mer för att få ett rättvisande mätresultat, annars kan mätningen ge för högt mätvärde och man tror alltså att batteriet är mer laddat än det egentligen är.

Jag håller med om att ett nytt batteri egentligen inte ska behöva laddas upp innan man sätter det i bilen, men det beror helt på hur batteriet har lagrats bla hos stället där man köper batteriet. Det är faktiskt ingen dum idé att åtminstone låta inköpsstället provmäta polspänningen (men hellre göra ett belastningstest) för att "bevisa" att batteriet inte är i dåligt skick. smile

Jag och en polare köpte ett batteri till ett billjudsprojekt, vi handlade på en Mekonomenbutik . Vi frågade om butiksförsäljaren kunde göra ett test av batteriet så att vi fick "svart på vitt" att batteriet tex inte hade stått väldigt länge och var dåligt laddat.

Försäljaren sa att det gick mycket bra med ett sånt test, sedan tog han fram en elektronisk testare och gjorde ett test medan vi såg på. Bra service tycker jag. smile
Polaren var också till en Forslundsbutik för att handla ett lastbilsbatteri, även där fick han ett belastningstest.

184 Inlägg
9 december 2008
#12
Drönirettab skrev:
Det är faktiskt ingen dum idé att åtminstone låta inköpsstället provmäta polspänningen (men hellre göra ett belastningstest) för att "bevisa" att batteriet inte är i dåligt skick. smile

Jag och en polare köpte ett batteri till ett billjudsprojekt, vi handlade på en Mekonomenbutik . Vi frågade om butiksförsäljaren kunde göra ett test av batteriet så att vi fick "svart på vitt" att batteriet tex inte hade stått väldigt länge och var dåligt laddat.

Försäljaren sa att det gick mycket bra med ett sånt test, sedan tog han fram en elektronisk testare och gjorde ett test medan vi såg på. Bra service tycker jag. smile
Polaren var också till en Forslundsbutik för att handla ett lastbilsbatteri, även där fick han ett belastningstest.
När jag har köpt nya batterier på OKQ8 i Grums så har dom alltid mätt upp batterispänningen utan att jag behöver att be om det. smile + att dom skriver på garantibeviset att dom har mätt upp spänningen på batteriet och vad spänningen låg på.


21 761 Inlägg
9 december 2008
#13
te_wik skrev:
Är det laddaren som blivit knäpp? En Ctek XS800
Som andra har skrivit så är laddaren i klenaste laget. I manualen står det att laddaren är lämplig till laddning av batterier med 1,2-32 Ah kapacitet, men för underhållsladdning fungerar den upp till 100 Ah. Eftersom ditt batteri är på 71 Ah så blir det för mycket för laddaren ifall batteriet är dåligt laddat och behöver fulladdas.

Men jag tycker nog ändå att någonting är lite skumt med tanke på att polspänningen bara var 12,4 V fastän laddaren hade varit inkopplad i ett helt dygn. Det är något som inte stämmer där.

För det första så ska ju inte batteriet ha så låg spänning som 12,4 V (antagligen ännu lägre) när det köps från butiken, för det andra så borde laddaren ha kunnat "pressa in" runt 19 Ah teoretiskt under dessa 24 timmar. Nu blir det ju inte så många Ah i praktiken beroende på tex verkningsgrad och annat, men ändå.

Laddaren bör kollas upp så att den inte är dålig, sedan bör batteriet laddas med en kraftigare laddare för att se att det tar emot laddning. Så tycker jag iaf. smile

21 761 Inlägg
9 december 2008
#14
Babian skrev:
När jag har köpt nya batterier på OKQ8 i Grums så har dom alltid mätt upp batterispänningen utan att jag behöver att be om det. smile + att dom skriver på garantibeviset att dom har mätt upp spänningen på batteriet och vad spänningen låg på.
Bra att det finns såna ställen. smile


Sök