Två bilar i helt olika ligor det här, det kan väl de flesta hålla med om. Men jag hade utan tvekan valt bmwn som i mina ögon är överlägsen en golf i allt. Och jag bryr mig inte ett dugg om prestige utan vet av erfarenhet hur bra bilar det är.
Det är välbyggda bilar som håller bättre än medelbilen, delarna är inte dyrare än snittet. Dessutom är de mkt fina att köra och har bra och roliga köregenskaper (att en golf skulle hänga av den i kurvorna kan dom bara drömma om) Dessutom bygger bmw de snålaste motorerna i förhållande till effekt och dessa motorer har utsets till världens bästa motorer i flera år nu.
Bilen kommer förmodligen dra lika mycket eller mindre jämfört med golfen. En sådan kör man på knappa litern. Pappa kör sin manuella 330 på under 0,9 blandat, och han snålar inte med soppan när han kör direkt. Försäkringen är förmoldigen dyrare till bmwn, men servicen betydligt billigare (VAG vet hur man tar betalt, ofta kamrem etc) Så dessa är väl ungefär lika dyra att äga, köper man bil för flera hundra tusen skiter man väl i nån hundring i ägande skillnad :rolleyes)
Slutsats: Bmw är betydligt mer bil i allt och mkt roligare att köra, men golfen är nyare, säkrare och snäppet billigare att försäkra. Och det krävs en R32a för att köra jämt med en 330, om det nu är så viktigt. I mina ögon ingen tvekan iaf.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.