Som sagt, jag har en 740 med förgasarmotorn och är grymt sugen på att byta motor, har funderat på de flesta motorer (volvo) men grubblar fram och tillbaka... vad ska jag välja ?
Med en motor från Nissan Skyline så ska du se att du får fart på bilen... Men..skämt åsido. 16-ventilar är ju alltid en fin motor. Men frågan är ju vad du letar för hästkrafter och om det ska vara besiktningsbart..?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
för att vara lite allvarlig... sluta fundera och sälj bilen istället och köp dig en 740 16v eller en tic istället... du måste byta sååååå mycket bara för att få motorn att fungera... och den kommer dessutom inte vara laglig.
det är ju tänkt att ha den besiktad, men det är väl inte mycket man behöver byta om man ska byta till en 16 ventilare ? motorn (xD) kabelhärvan, lådan, kardan.. möjligen bakaxel ? det jag vet iaf ?
det är ju tänkt att ha den besiktad, men det är väl inte mycket man behöver byta om man ska byta till en 16 ventilare ? motorn (xD) kabelhärvan, lådan, kardan.. möjligen bakaxel ? det jag vet iaf ?
Kom ihåg att du måste ha kat å lambda också.. eller rättare sagt..en motor med kat i original...hela paketet..från en annan bil...!
det är ju tänkt att ha den besiktad, men det är väl inte mycket man behöver byta om man ska byta till en 16 ventilare ? motorn (xD) kabelhärvan, lådan, kardan.. möjligen bakaxel ? det jag vet iaf ?
Du har precis rablat upp en halv bil i delar.
En riktig 16V som är besiktad och klar kostar inte så jätte mycket om man ska börja köpa in en massa nya delar.
Sen som alltid så tycker du om din bil och du har självklart rätt att göra vad du vill med din bil och dina pengar. Men ta ett tips från en som varit/är i samma situation; Är bilen verkligen så pass fräsch att det är värt allt jobb? Hade jag vetat hur dålig min egentligen var så hade jag letat reda på ett bättre utgångsobjekt.
B234F är ju en rätt så skön motor, känns lite modernare än andra rödblockare Kanske är enklast att konvertera till och inte så speciellt dyr i inköp verkar det som. Dyker upp kompletta fungerande motorer på blocket för runt 3000-lappen ibland
det är ju tänkt att ha den besiktad, men det är väl inte mycket man behöver byta om man ska byta till en 16 ventilare ? motorn (xD) kabelhärvan, lådan, kardan.. möjligen bakaxel ? det jag vet iaf ?
Du har precis rablat upp en halv bil i delar.
En riktig 16V som är besiktad och klar kostar inte så jätte mycket om man ska börja köpa in en massa nya delar.
Sen som alltid så tycker du om din bil och du har självklart rätt att göra vad du vill med din bil och dina pengar. Men ta ett tips från en som varit/är i samma situation; Är bilen verkligen så pass fräsch att det är värt allt jobb? Hade jag vetat hur dålig min egentligen var så hade jag letat reda på ett bättre utgångsobjekt.
Aa självklart ska jag kolla upp innan jag gör något "grovt" med den, ska dra upp den på besiktning till våren (kommer få många 2:or, de vet jag) men jag vill se ifall de anmärker balkar etc.
sen e de ju så att den går inte att besikta med en turbomaskin...på inga villkor....!!
va ??
Om turbokonvertering
Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).
sen e de ju så att den går inte att besikta med en turbomaskin...på inga villkor....!!
va ??
Om turbokonvertering
Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).
jo dä har du rätt i... men en 16 ventare ska ta sej igenom ?
Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).
jo dä har du rätt i... men en 16 ventare ska ta sej igenom ?
Bara den har kat ska de väl gå...! men som baltis sa: för att vara lite allvarlig... sluta fundera och sälj bilen istället och köp dig en 740 16v eller en tic istället... du måste byta sååååå mycket bara för att få motorn att fungera... och den kommer dessutom inte vara laglig.