2909
Sök

angående motor tips till 740.. kommentera

864 Inlägg
10 december 2008
#21
att slänga i en komplett turbomaskin är dock lagligt, bara att regga om den

//alex

Entreprenör
1 784 Inlägg
10 december 2008
#22
Blir billigare att köpa en färdig...varför bygga nåt som redan finns färdigt big_smile

huh?
10 427 Inlägg
10 december 2008
#23
mrbuggy skrev:
sen e de ju så att den går inte att besikta med en turbomaskin...på inga villkor....!!

Här har vi en Volvo 960 som nyligen blivit mer eller mindre godkänd med turbo-sexa smile
http://pro3dgraphics.ath.cx/micke/motor/HPIM2677.JPG

1995:a reggad med 272hk


erixon89
10 december 2008
#24
voc trimma  sugmotorn då har du kommer få ett jävla drag

586 Inlägg
10 december 2008
#25
steifan skrev:
mrbuggy skrev:
sen e de ju så att den går inte att besikta med en turbomaskin...på inga villkor....!!

Här har vi en Volvo 960 som nyligen blivit mer eller mindre godkänd med turbo-sexa smile
http://pro3dgraphics.ath.cx/micke/motor/HPIM2677.JPG

1995:a reggad med 272hk

Men får man turbokonvertera en motor som inte var turbo ifrån början?
Har hört ifrån ganska många håll att man inte får göra detta.

908 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#26
mrbuggy skrev:
chevapower skrev:
e det bilen du har på bild så hade jag inte ens tänkt tanken o byta motor då en 16v eller turbo e billiga nuförtiden

Håller med där...big_smile    fast en 350 vore lite roligare...

haha, roligare att "bygga" en 16 valve än att bara köpa en härkig en.. vissa vill ju göra om wink haha,

huh?
10 427 Inlägg
10 december 2008
#27
SpotniX skrev:
steifan skrev:
mrbuggy skrev:
sen e de ju så att den går inte att besikta med en turbomaskin...på inga villkor....!!

Här har vi en Volvo 960 som nyligen blivit mer eller mindre godkänd med turbo-sexa smile
http://pro3dgraphics.ath.cx/micke/motor/HPIM2677.JPG

1995:a reggad med 272hk

Men får man turbokonvertera en motor som inte var turbo ifrån början?
Har hört ifrån ganska många håll att man inte får göra detta.

Det har du nog iofs ganska rätt i. Den där är nog nåt slags ihopsnickeri
till en motor som liknar en motor som faktiskt finns.


586 Inlägg
10 december 2008
#28
steifan skrev:
SpotniX skrev:
steifan skrev:

Här har vi en Volvo 960 som nyligen blivit mer eller mindre godkänd med turbo-sexa smile
http://pro3dgraphics.ath.cx/micke/motor/HPIM2677.JPG

1995:a reggad med 272hk

Men får man turbokonvertera en motor som inte var turbo ifrån början?
Har hört ifrån ganska många håll att man inte får göra detta.

Det har du nog iofs ganska rätt i. Den där är nog nåt slags ihopsnickeri
till en motor som liknar en motor som faktiskt finns.

Ja tänkte väll detta. annars hade det nog suttit sniglar på var och varannan 960/sv90 smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
11 december 2008
#29
Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
11 december 2008
#30
VOC = Volvo Original Club.
otrimmade bilar. låter dock som att dom har tex. extraktorgrenrör och så, vet inte riktigt hur mycket man får modifiera på bilen. men som sagt förövrigt äre vanliga bilar som är med i VOC och kör.

//Martin M
Senast redigerat av DP_RACING (11 december 2008)

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE

344 Inlägg
11 december 2008
#31
men kan man inte slänga i ett förgasarturbo kit och få det reggat och godkänt om det redan är en fögasarbil då?


10 287 Inlägg
11 december 2008
#32
Jodå. Om kittet ifråga är certifierat av tillverkaren för motorn ifråga.

/Göran

sunkmaster skrev:
men kan man inte slänga i ett förgasarturbo kit och få det reggat och godkänt om det redan är en fögasarbil då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

344 Inlägg
11 december 2008
#33
Sharky skrev:
Jodå. Om kittet ifråga är certifierat av tillverkaren för motorn ifråga.

/Göran

sunkmaster skrev:
men kan man inte slänga i ett förgasarturbo kit och få det reggat och godkänt om det redan är en fögasarbil då?


ok då e det ju inga problem att slänga in ett sånt kit till en B230A


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 december 2008
#34
sunkmaster skrev:
Sharky skrev:
Jodå. Om kittet ifråga är certifierat av tillverkaren för motorn ifråga.

/Göran

sunkmaster skrev:
men kan man inte slänga i ett förgasarturbo kit och få det reggat och godkänt om det redan är en fögasarbil då?


ok då e det ju inga problem att slänga in ett sånt kit till en B230A

Vet inte om de är den motorn den är gjord för men de kanske du är helt säker på? smile
Hur som helst så är ju nackdelen med detta att bilen kommer dra rätt duktigt med bensin.

Mitt förslag är att du petar i en sexa från en 960! De är fränt big_smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

961 Inlägg
11 december 2008
#35
känner en som har en volvo 240 - 88a med insprutare , han köpte en 940 turbo motor och pyssla ner den i 240in , han regbesikta den i måndags UTAN problem , blev 134 kronor mer på skatten bara ..så jag hade hellre börjat med en insprutare från första början och sen uppgraderat med någon annan morot smile

Pure DieselPower

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 december 2008
#36
talibangran skrev:
känner en som har en volvo 240 - 88a med insprutare , han köpte en 940 turbo motor och pyssla ner den i 240in , han regbesikta den i måndags UTAN problem , blev 134 kronor mer på skatten bara ..så jag hade hellre börjat med en insprutare från första början och sen uppgraderat med någon annan morot smile

Ja detta är inget problem så länge man tar en komplett motor med drivlina och elsystem (har man en likadan drivlina så behövs givetvis inte detta, alternativt att man kan visa att utväxlningen är lik). Motorn man tar måste ha katalysator original (får alltså inte katalysatorkonverteras), och gränsen för detta är bilar gjorda fram till -93. Allt därefter kan man glömma om man inte har en jävla massa pengar..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

344 Inlägg
11 december 2008
#37
patrikhornfeldt skrev:
sunkmaster skrev:
Sharky skrev:
Jodå. Om kittet ifråga är certifierat av tillverkaren för motorn ifråga.

/Göran



ok då e det ju inga problem att slänga in ett sånt kit till en B230A

Vet inte om de är den motorn den är gjord för men de kanske du är helt säker på? smile
Hur som helst så är ju nackdelen med detta att bilen kommer dra rätt duktigt med bensin.

Mitt förslag är att du petar i en sexa från en 960! De är fränt big_smile

jag har faktiskt ingen aning om det e just till den motorn men jag vet att det fanns turbo kit att köpa till B230A från volvo. jag har en kompis som rev ner sin motor och bytte alla lager och slängde på ett sånt komplett kit så får vi se vad dem säger på besiktningen. borde ju inte vara några problem eftersom det finns sånna motorer.


Entreprenör
1 784 Inlägg
11 december 2008
#38
sunkmaster skrev:
patrikhornfeldt skrev:
sunkmaster skrev:

ok då e det ju inga problem att slänga in ett sånt kit till en B230A

Vet inte om de är den motorn den är gjord för men de kanske du är helt säker på? smile
Hur som helst så är ju nackdelen med detta att bilen kommer dra rätt duktigt med bensin.

Mitt förslag är att du petar i en sexa från en 960! De är fränt big_smile

jag har faktiskt ingen aning om det e just till den motorn men jag vet att det fanns turbo kit att köpa till B230A från volvo. jag har en kompis som rev ner sin motor och bytte alla lager och slängde på ett sånt komplett kit så får vi se vad dem säger på besiktningen. borde ju inte vara några problem eftersom det finns sånna motorer.

Hur går de me katten dåra..?

344 Inlägg
11 december 2008
#39
mrbuggy skrev:
sunkmaster skrev:
patrikhornfeldt skrev:

Vet inte om de är den motorn den är gjord för men de kanske du är helt säker på? smile
Hur som helst så är ju nackdelen med detta att bilen kommer dra rätt duktigt med bensin.

Mitt förslag är att du petar i en sexa från en 960! De är fränt big_smile

jag har faktiskt ingen aning om det e just till den motorn men jag vet att det fanns turbo kit att köpa till B230A från volvo. jag har en kompis som rev ner sin motor och bytte alla lager och slängde på ett sånt komplett kit så får vi se vad dem säger på besiktningen. borde ju inte vara några problem eftersom det finns sånna motorer.

Hur går de me katten dåra..?

det finns ingen på den bilen


Entreprenör
1 784 Inlägg
11 december 2008
#40
sunkmaster skrev:
mrbuggy skrev:
sunkmaster skrev:

jag har faktiskt ingen aning om det e just till den motorn men jag vet att det fanns turbo kit att köpa till B230A från volvo. jag har en kompis som rev ner sin motor och bytte alla lager och slängde på ett sånt komplett kit så får vi se vad dem säger på besiktningen. borde ju inte vara några problem eftersom det finns sånna motorer.

Hur går de me katten dåra..?

det finns ingen på den bilen

SÅ de här gäller inte då??

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor.


Sök