2602
Sök

Bilen rycker!!! Skoda!

31 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#1
Har en skoda octavia 1,6 glx -97. Fick den för ca 14 dagar sedan och enda felen skulle vara att det inte fanns någon ljuddämpare eller termostat. Bilen har varit stående sen i sommras. Första gången jag starta och körde den gick den knappt frammåt utan tog typ 3minuter för att komma upp i 50km/h för att sedan ha en max hastighet på ca 80. Den lät som en diselbåt som gick riktigt illa!
Börja iaf gå lite bättre efter någon dag och ibland tände han till och gick skit bra för att sedan bli slö igen. Men efter ny ljuddämpare, tändstift och fördelarlock så går han iaf lite bättre.
Sen där jag lämna in bilen för att sätta på nya avgassystemet så sa han att katalysatorn var paj, var typ någon stenbummling som låg där i som man kunde höra  rassla ganska ordentligt. Så då var det bara att lämna in igen för att byta katalysator och han går emellanåt lite bättre.
Han går som bäst när han är kall men när han blir lite varm och man kör så är det precis som han går ner på 3 cylindrar och rycker massvis, ibland börjar han gå bra igen men ibland inte.

Är inte duktig på att förklara men har gjort mitt bästa, det jag undrar är om någon av er kan veta vad felet kan vara?

31 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#2
Har även kört i sån där injector cleaner två gånger om de kan ha någon betydelse

430 Inlägg
10 december 2008
#3
låter ju som han inte får något bränsle...alt något med tändningen tex modul el dyl...bara uteslutningsmetod som gäller...kolla bränsletryck/filter sen tändningen osv...

Mopar or no car!

Teknik Informatör
371 Inlägg
10 december 2008
#4
kolla så att kam remmen inte har kuggat över en kugge...det kan få lite lustiga konsekvenser.

vilken motor är det du har AEE (75 hk) eller AKL (101 hk)?

BMW E3 it takes one to catch one :)

31 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#5
E3_Henrik skrev:
kolla så att kam remmen inte har kuggat över en kugge...det kan få lite lustiga konsekvenser.

vilken motor är det du har AEE (75 hk) eller AKL (101 hk)?

Har 75 hk

31 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#6
Polara skrev:
låter ju som han inte får något bränsle...alt något med tändningen tex modul el dyl...bara uteslutningsmetod som gäller...kolla bränsletryck/filter sen tändningen osv...

Okej ska upp till stockholm ihelgen för en där ska kolla, jag hoppas det är något enkelt

Teknik Informatör
371 Inlägg
10 december 2008
#7
ok...och du hade bytt fördelarlock? rotorn då?

jag skulle riva ner och titta på kam remmen...ta bara ner den övre kåpan till att börja med så får du se om remmen är sliten eller om den kanske är ny bytt och fel monterad eventuellt?

kan bara önska lycka till

BMW E3 it takes one to catch one :)

31 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#8
E3_Henrik skrev:
ok...och du hade bytt fördelarlock? rotorn då?

jag skulle riva ner och titta på kam remmen...ta bara ner den övre kåpan till att börja med så får du se om remmen är sliten eller om den kanske är ny bytt och fel monterad eventuellt?

kan bara önska lycka till

Japp fördelarlocket är byttmen inte rotorn. Jag har köpt två st olika och båda ställerna har slagit på mitt reg nummer men ända passar inte rotorn den sitter helt löst på pinnen, men ska åka idag till mekonomen och skruva ur den gamla och ta med in och hoppas den nya funkar.

Var sitter kamremmen?

Teknik Informatör
371 Inlägg
10 december 2008
#9
ok sitter den gamla löst också?

den sitter på motsatt sida av motorn som din fördelare...sitter en svart rundad kåpa där med två metallclips som du smätter bort så kan du i alla fall se skicket på remmen...

BMW E3 it takes one to catch one :)

31 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#10
E3_Henrik skrev:
ok sitter den gamla löst också?

den sitter på motsatt sida av motorn som din fördelare...sitter en svart rundad kåpa där med två metallclips som du smätter bort så kan du i alla fall se skicket på remmen...

Nej den gamla sitter bra. Okej får kolla idag samtidigt som jag ska plocka bort gamla rotorn

Teknik Informatör
371 Inlägg
10 december 2008
#11
gör så det är en bra början...kolla även om remmen är ny bytt för den kan vara fel monterad...dem är lite knixiga att spänna rätt ibland...

lycka till och hoppas det går bra...

BMW E3 it takes one to catch one :)

13 Inlägg
10 december 2008
#12
kolla om tändkabklarna är hela och att dom sitter i rätt tändföljd

Avstängd
512 Inlägg
10 december 2008
#13
Skulle nog kolla tändkablar samt locket, vid spricka i locket går den kanonbra när motorn är varm och all fukt borta, men sen på morgonen efter nattens fukt eller regn, så går den illa, missar på cylindrar mm..


Sök