3150
Sök

Går det att ta 16V toppen från en calibra och sätta på 8 V calibra block?

168 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Jag har funderat över en sak som jag hörde för inte så länge sen, men det var någon kille som sa att det gick å ta topplocket från en 16v calibra motor C20XE tro jag den heter och sätta på blocket från en 8v´C20NE motor och bygga en på bara så man fick en komplett 16v motor , nu undrar jag om det verkligen stämmer lr inte och ifall det gör , så skulle det vara najs å få veta lite vad för saker jag har frammför mig ifall man skulle slänga sig på att bygga en??

10 287 Inlägg
10 december 2008
Hoppas du får nåt svar. Du är inte den förste som har frågat men ingen av dom som frågat förut verkar ha fått något vettigt svar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 december 2008
Nej, tyvärr verkar de finnas väldigt dåligt med Calibrafantaster på det här forumet hmm

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

168 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
tydligen inte , men har kollat runt lite på olika forum när det gäller Calibra motorn så har äntligen hittat någon som kan, det går att sätta toppen från en 16v på blocket av en 8v, // This is probably the most often asked question ever when it comes to the 2.0 and so I guess it
makes since to put it on here
To change from a 2.0 to a 2.0 turbo is a lot of work and the easiest way to do it is just to swap
the motors over, //cause the only things the two engines share are the block//, crankshaft and the
connecting rods. But if for whatever reason you decide to keep your block in your car you need
to swap pistons cause the turbo pistons are forged and the 2.0 NA's are not, you need the turbo
head cause of the compression ratio change, (8.8:1 NA - 8.0:1 turbo) for those of you who think
its stupid to lower compression and gain power with a turbo.....trust me it works. You will also
need all the wiring, ECM, throttle cable, oil pan, intake, exhaust, turbo, down pipe, fuel pump
(unless your car was originally MPFI then its better than the turbo pump) and basically
everything attached to the head except the block, get a turbo head gasket when you get a new
one, obviously, lol and all the air box crap too if you wanna go stock. Transmission change is
also a good idea if it’s a 5 speed, see the "Transmission" section.// var det svar jag fick^^  nu e frågan bara, vad det kmr kossta att slänga ihop en sån motor genom att bara köpa delar:O

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
10 december 2008
www.opelsportclub.se är platsen du söker.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

9 108 Inlägg
11 december 2008
Siko: Det du hittat verkar vara hur man gör en XE (2,0 16V) till en LET (2,0 16V Turbo) och inte NE (2,0 8V) till XE... XE och LET är i princip samma motor så den operationen är inte lika jobbig.

Läste en tråd om "sniktrim på c20ne" häromdan..

Ska tydligen gå att sätta en 1,8-topp från tidiga Kadett GSi (85-86) och ett grenrör från XE på en NE så går den lite värre sedan, men sedan är ju bollen i rullning så då kan man lika gärna fortsätta för sedan behöver man ändra tändning osv osv smile

http://www.opelsportclub.com/forums/sho … hp?t=55447

183 Inlägg
11 januari 2009
Tänkte precis fråga samma sak haha, tydligen går det inte för ingen har ju bekräftat som jag sett=(

Sök