3911
Sök

Guldbox och tändchip?!

66 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Om man ska montera tändchip, måste man ha en guldbox då? Och är guldboxen tändboxen eller är det sprutboxen?

Min bil är en 945 turbo från -91, men motor låda osv är från -97.

Blir det någon större skillnad om jag monterar tändchip? Den är chippad nu och jag kör med cirka 0.8-0.9 i ladd!

Tacksam för svar!


★★★★★
455 Inlägg
11 december 2008
#2
guldbox=tändbox på 940 mellan 95-96 tror jag det var. den har löstagbara proms som går o chippa, så finns ej på 91or, men du kan byta ut din orginala mot en guldbox om du vill.

vissa säger att håller man sej under 300hk så behöver man ej chippa tändningen..

mvh

10 287 Inlägg
11 december 2008
#3
Guldbox är tändbox med part.no. som slutar på "219"
Skillnaden kommer framförallt när man byter turbo och samtidigt byter kam / portar topp. Då behövs annat tändkurva för att det skall lira.
Jag tvivlar att du får någon märkbar skillnad. Orginal kam (T-kam) är helt jäkla död så det är bättre investerade pengar att byta kam (har man orginal turbo / topp så lirar orginal tändkurva).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 452 Inlägg
11 december 2008
#4
fanns även 91 or som hade guldbox...volvo hade ju lite hur som helst när dom hade dom boxarna....

döden kommer tillbaka

4 001 Inlägg
11 december 2008
#5
man kan även mappa om den box som sitter.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
11 december 2008
#6
Hur? Den har så vitt jag vet ingen separat minnekrets.
/Göran

kolvas skrev:
man kan även mappa om den box som sitter.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
11 december 2008
#7
Sharky skrev:
Hur? Den har så vitt jag vet ingen separat minnekrets.
/Göran

kolvas skrev:
man kan även mappa om den box som sitter.


jag har inte riktigt bra koll på det men dom mappar iaf. om boxarna till VOC-bilarna med 2,4 systemet.
Gunnarsson Motorsport och MPRE (Lången) är några som håller på med det, exakt vad dom gör det vet jag inte men dom ändrar iaf. tändkurva och varvstopp

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
11 december 2008
#8
Det gamla "byta kristall" tricket antagligen. Då flyttar man tändkurva och varvstopp. CPU:n i dessa boxar har inbyggd ROM area så vitt jag vet.

/Göran


kolvas skrev:
Sharky skrev:
Hur? Den har så vitt jag vet ingen separat minnekrets.
/Göran

kolvas skrev:
man kan även mappa om den box som sitter.


jag har inte riktigt bra koll på det men dom mappar iaf. om boxarna till VOC-bilarna med 2,4 systemet.
Gunnarsson Motorsport och MPRE (Lången) är några som håller på med det, exakt vad dom gör det vet jag inte men dom ändrar iaf. tändkurva och varvstopp

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Load3d
19 februari 2011
#9
*litet tråd lyft*

har tänkt åka typ 200-230 hk maxa original spridarna.

originalturbo, större IC, lite högre bränsletryck, 3''avgas, v-kam, (filad 530 allt gjutskägg är borttaget)

Har bara chippad bränslebox. är det dåligt på något vis? större tendens till spikningar än om jag hadde ett tändchip också? eller vinner jag inget på det med 200hk?

tack för svar!!

Load3d
20 februari 2011
#10
???

30 Inlägg
21 juli 2011
#11
fått i nån ny box nu eller? chippat ?

Get Low Or Die Trying,, KÖÖLA


Sök