4370
Sök

generatorn laddar 30 amp hela tiden

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 december 2008
#21
Larssa91 skrev:
Drönirettab skrev:
Nu är jag lite förvirrad här.

Har du en amperemätare i instrumentpanelen?
Laddar generatorn 30 A med motorn på eller drar den ur 30 A med motorn på?
Dras batteriet ur när du kör bilen?

ja, mätaren sitter i instrumentpanelen. när motorn går och generatorn laddar så laddar den aldrig under 30amp och om jag stänger av motorn men lämnar tändningen på så dras dom där 30amp:en ifrån batteriet istället.

skit i vad den där mätarn säger tills du har kollat med en Tångamperemätare säger om den säger att den alltid laddar 30amp me motorn i gång o suger 30amp när tändningen är på så börja leta galna fel i generatorn i diodbryggan, spec dom tre fas-dioderna

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
#22
The_Mechanic skrev:
Larssa91 skrev:
Drönirettab skrev:
Nu är jag lite förvirrad här.

Har du en amperemätare i instrumentpanelen?
Laddar generatorn 30 A med motorn på eller drar den ur 30 A med motorn på?
Dras batteriet ur när du kör bilen?

ja, mätaren sitter i instrumentpanelen. när motorn går och generatorn laddar så laddar den aldrig under 30amp och om jag stänger av motorn men lämnar tändningen på så dras dom där 30amp:en ifrån batteriet istället.

skit i vad den där mätarn säger tills du har kollat med en Tångamperemätare säger om den säger att den alltid laddar 30amp me motorn i gång o suger 30amp när tändningen är på så börja leta galna fel i generatorn i diodbryggan, spec dom tre fas-dioderna

men även om jag kopplar bort kabeln till generatorn när motorn är av och tändningen på så dras dom 30amperen.. sad

21 761 Inlägg
11 december 2008
#23
Har du kollat med en tångamperemätare så att det verkligen drar så mycket?

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
#24
Drönirettab skrev:
Har du kollat med en tångamperemätare så att det verkligen drar så mycket?

vad är det??yikes

21 761 Inlägg
11 december 2008
#25
www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=91949

Där är ett exempel på tångamperemätare. Man sätter alltså en klämma över strömkabeln, precis som med en tändinställningslampa.

Du skrev i tidigare inlägg att generatorn laddade 13,4 V.

Var det på tomgång eller vid högre varv?
Senast redigerat av Drönirettab (11 december 2008)

Larssa91
11 december 2008
Trådstartare
#26
Drönirettab skrev:
www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=91949

Där är ett exempel på tångamperemätare. Man sätter alltså en klämma över strömkabeln, precis som med en tändinställningslampa.

Du skrev i tidigare inlägg att generatorn laddade 13,4 V.

Var det på tomgång eller vid högre varv?

okej. nej. nån sån har jag inte använt. 13,4 är på tomgång sen över ca 850 varv har jag precis 14 volt. tomgången ligger på ca 650varv

21 761 Inlägg
11 december 2008
#27
Okej, det lät ju mer vettigt tycker jag.

När tomgången ligger ner mot 700 varv eller ännu lägre så är det tveksamt om generatorn orkar ladda ordentligt, har själv kollat en del på min 240 med två olika generatorer. Någonstans omkring 700-800 varv verkar det vara en sorts gräns, men det kan även skilja mellan olika generatorer och naturligtvis även beroende på utväxlingen.

14 V vid varvtal över 850 varv är ju åt rätt håll, då är laddningen iaf någorlunda tillräcklig.

Du bör nog ändå försöka få uppmätt med en tångamperemätare för att vara absolut säker på hur mycket ström som dras när endast tändningen är påslagen. smile
Kanske en bilverkstad kan låna ut en sån mätare om du har tur.

Hur stor generator har du, 55 A eller?
Senast redigerat av Drönirettab (11 december 2008)

Larssa91
12 december 2008
Trådstartare
#28
Drönirettab skrev:
Okej, det lät ju mer vettigt tycker jag.

När tomgången ligger ner mot 700 varv eller ännu lägre så är det tveksamt om generatorn orkar ladda ordentligt, har själv kollat en del på min 240 med två olika generatorer. Någonstans omkring 700-800 varv verkar det vara en sorts gräns, men det kan även skilja mellan olika generatorer och naturligtvis även beroende på utväxlingen.

14 V vid varvtal över 850 varv är ju åt rätt håll, då är laddningen iaf någorlunda tillräcklig.

Du bör nog ändå försöka få uppmätt med en tångamperemätare för att vara absolut säker på hur mycket ström som dras när endast tändningen är påslagen. smile
Kanske en bilverkstad kan låna ut en sån mätare om du har tur.

Hur stor generator har du, 55 A eller?

okej. får nog göra det. generatorn är på 70amp så strömen räcker ju till men de verkar så orimligt att den ska dra 30amp utan att några elsaker är igång.

21 761 Inlägg
12 december 2008
#29
Jo, det verkar ganska orimligt. Men med hjälp av en tångamperemätare så kan du lätt ta reda på sånt där, den är ju dessutom så enkel att koppla in genom att man inte behöver plocka bort någon kabel från batteriet eller generatorn. smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
12 december 2008
#30
Larssa91 skrev:
Expoze skrev:
Larssa91 skrev:

nej. generatorn drar ingen tjuvströmm. jag märkte inget föränn jag hade satt i amper mätaren. de va då som jag började leta efter vart all ström tar vägen.

Hur har du kopplat mätaren?

precis som de stod i beskrivningen. kapade kabeln ifrån generatorn till batteriet och kopplade på den där.

Var nånstans kapades kabeln som du satt mätaren på??

143 Inlägg
13 december 2008
#31
Hej!     Glöm inte at berätta vad det var för fel, tack.

Larssa91
13 december 2008
Trådstartare
#32
mrbuggy skrev:
Larssa91 skrev:
Expoze skrev:

Hur har du kopplat mätaren?

precis som de stod i beskrivningen. kapade kabeln ifrån generatorn till batteriet och kopplade på den där.

Var nånstans kapades kabeln som du satt mätaren på??

jag tg bort kabeln som satt emellan generatorn och startmotorn. sen drog jag en ny får generatorn till ampermätaren inne i bilen sen en därifrån till batteriet.


Sök