3803
Sök

Volvo 740 - Generator problem

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Vinterbilen krånglar suck..

Bilen i fråga e en volvo 740 GLE - 87.

Problemet e att generatorn inte vill ladda,
Jag har prövat att byta kol, bytt generator (2 st olika) bytt kol mellan dom olika generatorerna..
Jag har mätt så att de kommer fram ström till både B+ och den andra som går till laddningslampan, även jorden är kollad.
Har provat att dra en kabel från batteriet till B+ och jordat direkt från batteriet till generatorn.

Kan ju även nämnas att laddnings lampan lyser när tändingen är på och slocknar när man startar bilen.

Inget hjälper:(

Nu behöver jag hjälp! Alla tips och ideer är välkomna!

MVH/ Jerker

21 761 Inlägg
13 december 2008
Så det kommer alltså ingen laddspänning ut från generatorns B+ heller?

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Så det kommer alltså ingen laddspänning ut från generatorns B+ heller?

Nej, där kommer bara spänningen från batteriet.
:S

21 761 Inlägg
13 december 2008
Är båda generatorerna och kolen fräscha?
Senast redigerat av Drönirettab (13 december 2008)

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är båda generatorerna och kolen fräscha?

generatorerna är beg, likaså kolen.
den sista generatorn har suttit på en motor i ett motorstativ i en torr lada.
Men försöker få ta i en till generator för säkerhets skull. känns som att det är det enda som e kvar?
andra ideer uppskattas!

21 761 Inlägg
13 december 2008
Har du bara bytt kol eller har du bytt hela regulatorn?

Om det kommer fram spänning till D+ och att kolen har bra kontakt, men att det inte kommer laddspänning på B+, då är det bara regulatorn eller själva generatorn (tex dioderna) kvar att misstänka tycker jag.

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du bara bytt kol eller har du bytt hela regulatorn?

Om det kommer fram spänning till D+ och att kolen har bra kontakt, men att det inte kommer laddspänning på B+, då är det bara regulatorn eller själva generatorn (tex dioderna) kvar att misstänka tycker jag.

Jag bytte hela regulatorn, viste inte ens att de gick att byta enbart kolen.
ja alltså jag får bara batteriets spänning var jag än mäter:S (och ja, jag mäter me motorn igång:rolleyes:)
regulatorn skulle de kunna vara , men känns mysko att alla 3 ja provat skulle vara kass?
likaså med generatorn menar ja.
Hur kommer de sig att inte laddningslampan lyser när ja startar bilen? (lampan lyser när jag slår på tändingen) men borde den inte indikera att  något e fel då det inte laddar?

21 761 Inlägg
13 december 2008
Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Laddlampan slocknar så fort laddspänningen är samma som battterispänningen, det gör att generatorn kan ge ut en väldigt dålig laddspänning fastän inte lampan lyser. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 december 2008
dioderna är nog pajj i generatorn..vart så på min men då lyste de konstant i varningslampan ...

spelar nog ingen roll om du bytt generator.till en lika dålig:D

ny så ska de nog fungera:)
Senast redigerat av pattilatti2 (13 december 2008)

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Laddlampan slocknar så fort laddspänningen är samma som battterispänningen, det gör att generatorn kan ge ut en väldigt dålig laddspänning fastän inte lampan lyser. smile

ahh okey! vilken osis:( så din gissning e att generatorn e kass? alla som ja provat alltså, ja måste hitta en bil me en fungerande generator som ja kan flytta över! så kan man ju utesluta den biten sen iallfall.
tack!

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
dioderna är nog pajj i generatorn..vart så på min men då lyste de konstant i varningslampan ...

spelar nog ingen roll om du bytt generator.till en lika dålig:D

ny så ska de nog fungera:)

men min varningslampa lyser inte, lr jo den tänds när man slår på tändningen och slocknar när man startar.
en ny e inget alternativ, dom kostar mellan 1600 till 4000 på mekonomen, de e mera än bilen kostar:P

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 december 2008
fast lampan kan väl slockna me som dröni säger..beroende på om den ger lite spänning/ström,e ju en tunn kabel som går in till instrumentpanelen:P

men generatorn laddar inget iaf,,inte rätt 14.4 iaf..kan väl ladda några v iaf..tongue

21 761 Inlägg
13 december 2008
High-Octane skrev:
en ny e inget alternativ, dom kostar mellan 1600 till 4000 på mekonomen, de e mera än bilen kostar:P

Sedan finns det ju generatorer på Biltema också, jag har deras 100 A generator i min 240-86 och den fungerar utan problem. Passar "bolt on", bara att smälla dit den. smile

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
High-Octane skrev:

Sedan finns det ju generatorer på Biltema också, jag har deras 100 A generator i min 240-86 och den fungerar utan problem. Passar "bolt on", bara att smälla dit den. smile

åhh va kostar en sådan? tänkte inte ens på biltema om ja ska vara ärlig..
så alla satsar sina pengar på en generator?
jag prövade helt nya kol idag me, funkade ej:(

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
13 december 2008
annars så gå till en bilelektro firma å be dem kolla generatorn, vill de oftast inte ha många kronor för...

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 december 2008
har samma fel på min dock laddar den lite ligger runt 13 enligt multimetern
men med många extra ljus så laddas det ut fort ^^
har bytt det mesta utan generator ska till skroten och kolla efter en på månda
och rekomenderar skroten före privatpersoner då skroten oftast provar dom

21 761 Inlägg
13 december 2008
High-Octane skrev:
åhh va kostar en sådan? tänkte inte ens på biltema om ja ska vara ärlig.

899:- kostar den, artnr 63-628.

High-Octane skrev:

Åtminstone jag misstänker den iaf. Eftersom det kommer fram spänning på D+, laddlampan slocknar när motorn går igång och att nya kol (regulator?) är testade så finns det nog bara själva generatorn kvar att misstänka.
Senast redigerat av Drönirettab (13 december 2008)

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Xoff skrev:
annars så gå till en bilelektro firma å be dem kolla generatorn, vill de oftast inte ha många kronor för...

sant de e oxå en bra ide:) skulle tagit generatorn från brorsans bil idag men hann inte;S den vet man ju funkar iallfall:)

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:
har samma fel på min dock laddar den lite ligger runt 13 enligt multimetern
men med många extra ljus så laddas det ut fort ^^
har bytt det mesta utan generator ska till skroten och kolla efter en på månda
och rekomenderar skroten före privatpersoner då skroten oftast provar dom

hmm ja men de e iallfall bättre än min!tongue okey berätta hur de går för dig sen:)
ja dom gör la oftast de. skall faktiskt till skroten på måndag ja med å hämta en;)

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
High-Octane skrev:
åhh va kostar en sådan? tänkte inte ens på biltema om ja ska vara ärlig.

899:- kostar den, artnr 63-628.

High-Octane skrev:

Åtminstone jag misstänker den iaf. Eftersom det kommer fram spänning på D+, laddlampan slocknar när motorn går igång och att nya kol (regulator?) är testade så finns det nog bara själva generatorn kvar att misstänka.

okey! rena rama fyndet ju:) å den passar rakt av??

jo jag håller me dig! misstänker oxå de! men har samtidigt svårt att tro att alla generatorer har varit kass:S
ja nya kol och ny regulator, har förövrigt prövat me 4 beg kol å regulatorer me:P

Sök