4390
Sök

Hur ställer man in förgasaren på en volvo 740gl -85

Gangstuh
122 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#1
Hej jag vill veta hur man ställer in förgasaren på en 740gl -85, det är en polares bil. behöver ställa upp förgasaren lite för den får inte tillräckligt med bensin


KTM 660
537 Inlägg
15 december 2008
#2
Googla så hittar du sprängskisser.
Men är det verkligen rätt sätt att bara ställa upp den?
Bilen har väll fått rätt mängd sås förut.
Skulel felsöka förgasre, bränslefilter. Kanske behöver rengöras bara.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Gangstuh
122 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#3
den har inte fått rätt mängd bensin på ett par år. han far skruva ner den för ett par år sen o nu tog han över den när han fick körkort, o jag kan inget om förgasare.


KTM 660
537 Inlägg
15 december 2008
#4
Är det en STROMBERG 175cd förgasare? Eller är det en PIERBURG?
Vissa av förgasare ställer du iaf in bränsle/luft blandningen i botten på flotörhuset, är en 8 mm skruv där som du får testa dig fram med.
Men då du ger lite dåligt med info så är det svårt att hjälpa till
Senast redigerat av JockeRX7 (15 december 2008)

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 december 2008
#5
lånar tråden lite
jag har en 740 gl med förgasare 86a
har ungefär samma problem me att den inte får bränsle som den ska
har bytt filter å hela köret
men har även grymt låg tomgång när den är kall ligger runt 200 varv om jag inte gasar och självklart så dör den efter 30 sec


KTM 660
537 Inlägg
15 december 2008
#6
Team-Adolfsson skrev:
lånar tråden lite
jag har en 740 gl med förgasare 86a
har ungefär samma problem me att den inte får bränsle som den ska
har bytt filter å hela köret
men har även grymt låg tomgång när den är kall ligger runt 200 varv om jag inte gasar och självklart så dör den efter 30 sec

Testat att använda choken när den är kall?
Annars sitter tomgångs skruven på sidan av förgasaren och den ställer du in när motorn är varm

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 december 2008
#7
JockeRX7 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
lånar tråden lite
jag har en 740 gl med förgasare 86a
har ungefär samma problem me att den inte får bränsle som den ska
har bytt filter å hela köret
men har även grymt låg tomgång när den är kall ligger runt 200 varv om jag inte gasar och självklart så dör den efter 30 sec

Testat att använda choken när den är kall?
Annars sitter tomgångs skruven på sidan av förgasaren och den ställer du in när motorn är varm

jo jag får göra det dock så måste jag ha den i hela tiden tills motorn kommit upp i arbetstemp och det tar en stund
och den drar grymt mycke bränsle då tongue
ska kolla upp de där med tomgångs skruven
tackar


Gangstuh
122 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#8
det är stromberg förgasare så mkt vet jag .... vad vill du mer ha reda på ? kan lixom inte mkt om förgasare men säg vad jag ska kolla upp tongue


143 Inlägg
15 december 2008
#9
Hej!  Troligen har du en stor kolv i förgasaren, kan tas ur uppifrån. Fastsatt i kolven brukar det sitta en vertikal nål som passar i ett munstycke i övre delen av flottörhuset. Antingen ställer du bränsleblandningen som Jocke RX7 skriver, eller så tar du ur kolven och lossar den lilla skruv som håller nålen. Mät först EXAKT hur många mm som nålen sticker ut från kolven. Om du minskar utsticket så blir blandningen fetare. Prova med en halv mm.

blacken
15 december 2008
#10
Det finns en plastplupp i botten av flottörhuset under den så finns det en justerskruv för bränslenålen, använd en lång hylsa för det kan vara en plupp som sticket ut ifrån skruven. Bränslenålen har bara en grundjustering, på nålen så finns det ett spår/ "klack" vars plan ska vara i linje med dämpkolvens hela yta..
Senast redigerat av blacken (15 december 2008)

Entreprenör
1 784 Inlägg
15 december 2008
#11
Guustafsson skrev:
det är stromberg förgasare så mkt vet jag .... vad vill du mer ha reda på ? kan lixom inte mkt om förgasare men säg vad jag ska kolla upp tongue

Säkert membranet som e slut om den stått ett par år..!

KTM 660
537 Inlägg
15 december 2008
#12
astra2 skrev:
eller så tar du ur kolven och lossar den lilla skruv som håller nålen. Mät först EXAKT hur många mm som nålen sticker ut från kolven. Om du minskar utsticket så blir blandningen fetare. Prova med en halv mm.

Hade detta i tanke med. Men tyckte det är lite overkill för nån som verkligen inte kan förgasare tongue
Fast nu har ja fått båda sätten att ställa på soppan så han kan ju testa sig fram.

Man kan ju sen också byta munstycken och sånt i förgasren, samt korta nålen och slipa till den.
Men på en standard maskin är det inget att rekomendera.

Kolla dessutom om det är bra med olja i dämplocket och byt membran när du ändå skruvar med den.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Gangstuh
122 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#13
ok jag får prova. den har inte stått i ett par år. den har används hela tiden. hans far ställde ner den för ett par år sen.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 december 2008
#14
beroende på vilken årsmod av stromberg som sitter så Kanske de går att skruva uppmunstycket underifrån uppåt = magrare o vice versa med en 8mm 1/4" lång hylsa o spärr skaft, annars finns de special verktyg för detta som du säkert kan få låna av volvo eller nån anna verkstad för en liten summa pengar eller ett flak bärs..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -


Sök