JapMax skrev:
Vad min kunskap befattar så ska en sugmotor ha ett avstämt avgassystem.
Ja! Vi är överens!
JapMax skrev:
Har man noll motstånd går bilen "skit" på låg o mellanregister, det har jag erfarit själv på 2 bilar.
Men kalla det inte
motstånd! Avstämt handlar inte om motstånd. Folk tror att den går bättre med en plugg. Det handlar om att
bibehålla gashastigheten, och det kan man mycket väl göra med ett rakt rör med eller utan dämpare, eller ett rör som går i spiral om man vill. Avgaserna svalnar av ju längre ut i röret de kommer och då tar de mindre plats. När de tar mindre plats behövs ett tunnare rör. Avgassystemet ska alltså bli tunnare ju längre bak på bilen du kommer.
JapMax skrev:
Och enligt alla experter ska man ha ett avstämt avgassystem för att kompromissa lite på toppeffekten men ist få en mkt finare karaktär i de lägre varvregistren.
Ja, men man behöver inte kompromissa mycket om man gör rätt. Problemet är att det inte går att göra rätt hemma i garaget. För det behövs avancerade grejer. Det närmaste vi kan komma är "mandrel-bent" där rören har samma diameter även i böjarna.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.