2711
Sök

Bygga ett eget universal avgassystem?

36 Inlägg
6 januari 2009
#21
En sak är säker iaf, eftersom det inte verkar som du bygger på tjäna lite effekt så spelar det ju ingen större roll hur du gör.. Men för att få "det rätta" ljudet så bör du placera dämparen på rätt ställe, Beroende på va det är för motor big_smile
Senast redigerat av Cvitan (6 januari 2009)


236 Inlägg
7 januari 2009
#22
med de systemet jag byggde så va alla värden bra i sbp och äldre gubben som besiktiga bilen han tyckte att den lät skönt....och tog en extra sväng..

de kostar att ligga på topp...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
7 januari 2009
#23
johnny91 skrev:
okej ger det mer effekt ur motorn med raka rör?

kör du en sugmotor med raka rör blir den svag så de e inte att rekomendera:P

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 januari 2009
#24
saablover_1 skrev:
johnny91 skrev:
okej ger det mer effekt ur motorn med raka rör?

kör du en sugmotor med raka rör blir den svag så de e inte att rekomendera:P

Snicksnack.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 086 Inlägg
7 januari 2009
#25
caromania skrev:
saablover_1 skrev:
johnny91 skrev:
okej ger det mer effekt ur motorn med raka rör?

kör du en sugmotor med raka rör blir den svag så de e inte att rekomendera:P

Snicksnack.

Du får gärna dementera med ett argument, typ en faktabaserad förklaring.

2 126 Inlägg
7 januari 2009
#26
saablover_1 skrev:
johnny91 skrev:
okej ger det mer effekt ur motorn med raka rör?

kör du en sugmotor med raka rör blir den svag så de e inte att rekomendera:P

Raka rör gör så att Gas hastigheten inte försämras så mycket och avgaserna kan evakueras snabbare och bättre!
T ex en 90-graders böj på ett avgasrör motsvarar ca 2 meter rör i tryckfall!


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 januari 2009
#27
JapMax skrev:
caromania skrev:
saablover_1 skrev:

kör du en sugmotor med raka rör blir den svag så de e inte att rekomendera:P

Snicksnack.

Du får gärna dementera med ett argument, typ en faktabaserad förklaring.

Det har jag gjort så många gånger förut så jag hänvisar till sökfunktionen. Sedan vore det kul att få höra ett argument för att den blir svagare. Och snacket om mottryck hoppas jag slippa, typ "en sugis behöver lite mottryck".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 086 Inlägg
8 januari 2009
#28
caromania skrev:
JapMax skrev:
caromania skrev:

Snicksnack.

Du får gärna dementera med ett argument, typ en faktabaserad förklaring.

Det har jag gjort så många gånger förut så jag hänvisar till sökfunktionen. Sedan vore det kul att få höra ett argument för att den blir svagare. Och snacket om mottryck hoppas jag slippa, typ "en sugis behöver lite mottryck".

Vad min kunskap befattar så ska en sugmotor ha ett avstämt avgassystem.
Har man noll motstånd går bilen "skit" på låg o mellanregister, det har jag erfarit själv på 2 bilar.
Och enligt alla experter ska man ha ett avstämt avgassystem för att kompromissa lite på toppeffekten men ist få en mkt finare karaktär i de lägre varvregistren.

På en bil man kör dagligen kanske man inte vill ligga över 5000 rpm för att få ut effekten man ville ha av att bygga nytt avgassystem.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2009
#29
JapMax skrev:
Vad min kunskap befattar så ska en sugmotor ha ett avstämt avgassystem.

Ja! Vi är överens!

JapMax skrev:
Har man noll motstånd går bilen "skit" på låg o mellanregister, det har jag erfarit själv på 2 bilar.

Men kalla det inte motstånd! Avstämt handlar inte om motstånd. Folk tror att den går bättre med en plugg. Det handlar om att bibehålla gashastigheten, och det kan man mycket väl göra med ett rakt rör med eller utan dämpare, eller ett rör som går i spiral om man vill. Avgaserna svalnar av ju längre ut i röret de kommer och då tar de mindre plats. När de tar mindre plats behövs ett tunnare rör. Avgassystemet ska alltså bli tunnare ju längre bak på bilen du kommer.

JapMax skrev:
Och enligt alla experter ska man ha ett avstämt avgassystem för att kompromissa lite på toppeffekten men ist få en mkt finare karaktär i de lägre varvregistren.

Ja, men man behöver inte kompromissa mycket om man gör rätt. Problemet är att det inte går att göra rätt hemma i garaget. För det behövs avancerade grejer. Det närmaste vi kan komma är "mandrel-bent" där rören har samma diameter även i böjarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 086 Inlägg
8 januari 2009
#30
caromania skrev:
JapMax skrev:
Vad min kunskap befattar så ska en sugmotor ha ett avstämt avgassystem.

Ja! Vi är överens!

JapMax skrev:
Har man noll motstånd går bilen "skit" på låg o mellanregister, det har jag erfarit själv på 2 bilar.

Men kalla det inte motstånd! Avstämt handlar inte om motstånd. Folk tror att den går bättre med en plugg. Det handlar om att bibehålla gashastigheten, och det kan man mycket väl göra med ett rakt rör med eller utan dämpare, eller ett rör som går i spiral om man vill. Avgaserna svalnar av ju längre ut i röret de kommer och då tar de mindre plats. När de tar mindre plats behövs ett tunnare rör. Avgassystemet ska alltså bli tunnare ju längre bak på bilen du kommer.

JapMax skrev:
Och enligt alla experter ska man ha ett avstämt avgassystem för att kompromissa lite på toppeffekten men ist få en mkt finare karaktär i de lägre varvregistren.

Ja, men man behöver inte kompromissa mycket om man gör rätt. Problemet är att det inte går att göra rätt hemma i garaget. För det behövs avancerade grejer. Det närmaste vi kan komma är "mandrel-bent" där rören har samma diameter även i böjarna.

Jag förstår vad du säger och vi är överens!

187 Inlägg
9 januari 2009
#31
Cvitan skrev:
En sak är säker iaf, eftersom det inte verkar som du bygger på tjäna lite effekt så spelar det ju ingen större roll hur du gör.. Men för att få "det rätta" ljudet så bör du placera dämparen på rätt ställe, Beroende på va det är för motor big_smile

om man vill ha lite mer vasst och piggt ljud vart ska man ha dämparen då? tongue


93 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#32
Hej.

Har inte varit inne på ett tag och kunnat vara med i diskutionen. Men nu har jag en annan fråga och det gäller när man väll ska sätta ihop avgassystemet. Och det är om det är bättre att svetsa ihop avgassystemet eller om det är bättre att använda klämmer som är avseda till till att sätta ihop ett avgassystem?

För som jag har hört så finns det en del nackdelar med att svetsa som att när man svetsar att det kan spricka!!!

Så vad finns det för nackdelar och fördelar med klämmor samt svetsa?

normal people are scary
57 Inlägg
11 januari 2009
#33
johnny91 skrev:
Hej.

Har inte varit inne på ett tag och kunnat vara med i diskutionen. Men nu har jag en annan fråga och det gäller när man väll ska sätta ihop avgassystemet. Och det är om det är bättre att svetsa ihop avgassystemet eller om det är bättre att använda klämmer som är avseda till till att sätta ihop ett avgassystem?

För som jag har hört så finns det en del nackdelar med att svetsa som att när man svetsar att det kan spricka!!!

Så vad finns det för nackdelar och fördelar med klämmor samt svetsa?

har haft många hemma byggda system och alltid klammer...mitt nuvarande är svetsat och förmodligen det bästa jag har haft...fick hjälp med svetsningen av duktiga grabbar...så mitt förslag är helt klart svetsat..

Fiat For Life
pasta bilar is the shit

12 086 Inlägg
11 januari 2009
#34
Noo-Fear skrev:
Cvitan skrev:
En sak är säker iaf, eftersom det inte verkar som du bygger på tjäna lite effekt så spelar det ju ingen större roll hur du gör.. Men för att få "det rätta" ljudet så bör du placera dämparen på rätt ställe, Beroende på va det är för motor big_smile

om man vill ha lite mer vasst och piggt ljud vart ska man ha dämparen då? tongue

Då ska du ha smala rör och en liten dämpare längst bak tongue

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
11 januari 2009
#35
JapMax skrev:
Noo-Fear skrev:
Cvitan skrev:
En sak är säker iaf, eftersom det inte verkar som du bygger på tjäna lite effekt så spelar det ju ingen större roll hur du gör.. Men för att få "det rätta" ljudet så bör du placera dämparen på rätt ställe, Beroende på va det är för motor big_smile

om man vill ha lite mer vasst och piggt ljud vart ska man ha dämparen då? tongue

Då ska du ha smala rör och en liten dämpare längst bak tongue

Ju hårdare material i avgassystemet ju vassare ljud också wink Rostfritt brukar många ta för hållbarhet och ljud, men vill ni slå till på stort så kan ni ta ett titan-avgassystem wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

12 086 Inlägg
11 januari 2009
#36
Mäki skrev:
JapMax skrev:
Noo-Fear skrev:

om man vill ha lite mer vasst och piggt ljud vart ska man ha dämparen då? tongue

Då ska du ha smala rör och en liten dämpare längst bak tongue

Ju hårdare material i avgassystemet ju vassare ljud också wink Rostfritt brukar många ta för hållbarhet och ljud, men vill ni slå till på stort så kan ni ta ett titan-avgassystem wink

Ja just de, jag byggde ett 2" i 1mm rostfritt jag kom över på en Sierra ja hade, med bara sista dämparen, jävlar va ettrigt och gällt den lät tongue

YEAH!!!
559 Inlägg
21 februari 2009
#37
när ni pratade om att bilen kan tappa effekt när man bygger om till större system, gäller det om jag tex köper mej en 3" katt sen har 3" hela vägen och en dämpare innan bakaxeln samt dubbla japs ?

för jag tänkte köpa mej en biltema 3" katt för min har börjat låta(oginalkatt) när man slår på den, är antagligen cellerna som lossnat, vad säger ni som kan smile biltemas katalysator någt att ha?

V o L v o

12 086 Inlägg
21 februari 2009
#38
Alle86 skrev:
när ni pratade om att bilen kan tappa effekt när man bygger om till större system, gäller det om jag tex köper mej en 3" katt sen har 3" hela vägen och en dämpare innan bakaxeln samt dubbla japs ?

för jag tänkte köpa mej en biltema 3" katt för min har börjat låta(oginalkatt) när man slår på den, är antagligen cellerna som lossnat, vad säger ni som kan smile biltemas katalysator någt att ha?

3" på en B230 utan turbo är ju iofs beprövat.. men i regel är de ingen optimal kombination.

Biltemas katalysatorer funkar nog ett tag iaf tongue
Jag hade ju köpt deras alla gånger till en "bruksbil".. men sen när börja de sälja 3" katalysator?

YEAH!!!
559 Inlägg
21 februari 2009
#39
men om tex pratar min motor en 3liters 6a? borde inte va så mkt skillnad lr?
jag såg dem ligga på hyllan vid avgasdelarna 2" 2,5 och 3" ^^

V o L v o

.......
2 655 Inlägg
21 februari 2009
#40
mottryck hit och dit, har hört mycket om de och har själv trott de, men som jag kör på 240n nu så har de inte blivit sämre, snarare piggare


kör 2,5" nästan hela vägen från grenröret, dragit ett rör rätt igenom katten och sen är de 2,5" hela vägen bak där jag har en simonsdämpare. låter riktigt bra och är piggare...



http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/grenrr.jpg
Senast redigerat av beemern (21 februari 2009)


Sök