3737
Sök

"Volvo skyldigt till dödsolyckan i Frankrike"

1 079 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#1
(Har sökt efter liknande tråd, men ej funnit)

http://www.expressen.se/motor/1.1407371 … dodsolycka

"Volvo Personvagnar fälls även i den högre rätten för att ha vållat två barns död i en trafikolycka i Frankrike 1999, uppger AFP. Cour d'appel, motsvarande hovrätten, i östfranska Colmar dömde på torsdagen företaget till lika höga böter som i den första instansen, 200 000 euro, motsvarande cirka 2,2 miljoner kronor"

"Domstolen dömde också, precis som åklagaren yrkat på, att Volvo måste köpa annonsplats i två nationella franska tidningar där utdrag ur domen ska publiceras uppger Reuters. Det är ett relativt vanligt förfarande i Frankrike när företag döms."


Jag tycker att det här är totalt galet. Kärringen kunde omöjligt försökt att bromsa, Volvo säger ju själva att bromsarna tog. Och vad hade kärringen att göra på trottoaren? Herregud dra i handbromsen, stäng av bilen, spärra automaten eller vad skit som helst. Är inte så svårt.

Och sen att skylla det här på Volvo är ju absurt, är det Volvos fel att en inkompetent kärring inte kan hantera bilen?

Vad tycker ni??

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
18 december 2008
#2
Står ju att det var en 850 som kunde varit en av dom 19000 sålda med fel på bromssystemet.
Så på ett sätt är dom ju skyldiga när bromsarna krånglar.

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

blacken
18 december 2008
#3
Det kan omöjligt vara Volvos fel. Utan det är helt den klantiga kärringens fel som inte kunde köra bil..

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
18 december 2008
#4
blacken skrev:
Det kan omöjligt vara Volvos fel. Utan det är helt den klantiga kärringens fel som inte kunde köra bil..
När bromsarna inte tog? Och volvo har medgett att bromsarna kärva på just dom modellerna...

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

205 Inlägg
18 december 2008
#5
Jag hade också försökt få pengar om det var så smile

Dom har nog pengar så dom klarar sig wink

3 650 Inlägg
18 december 2008
#6
hon hävdar att bromsar inte tog!?!?!? märkte hon inte det innan lr? Hon måste ju ha ägt bilen längre än 100meter?


712 Inlägg
18 december 2008
#7
Syst3m skrev:
Volvo säger ju själva att bromsarna tog.
Ja de tror fan de.. 
Borde inte nån oberoende kontrollerat det istället..?


156 Inlägg
18 december 2008
#8
men hur fort körde hon då, tappa kontrollen o volta mitt i stan

3 650 Inlägg
18 december 2008
#9
Johnsson_T skrev:
men hur fort körde hon då, tappa kontrollen o volta mitt i stan
haha lr hur


4 682 Inlägg
18 december 2008
#10
löjelseväckande.. snart blir det väl som i USA där man stämmer för vadsomhelst.

Mästare
2 947 Inlägg
18 december 2008
#11
Moparboy440 skrev:
löjelseväckande.. snart blir det väl som i USA där man stämmer för vadsomhelst.
" Aaah nää jag spillde mjölk på mig nu ska stämma arla " HAHAHAHAHA!

Läste nyss texten och som jag fattade det så funkade bromsarna på bilen men tanten sa att dem inte funkade?
Sen att Volvo blir dömda för att bromsarna " inte funkade " när en tant kör vårdslöst inne i en by fattar jag mig inte riktigt på?
Senast redigerat av KimVsWorld (18 december 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Ovetande geni
10 Inlägg
18 december 2008
#12
idiotkärring..

Även fel kan va rätt ;)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 december 2008
#13
Helt otroligt det här egentligen, som sagt borde inte hon märkt det tidigare att bromsarna kärvade? Eller om det nu var en helt ny bil, är det första man gör då att dra på fullt upp till en hastighet bilen välter av?

Och sen, varför dömdes hon om dom nyss konstaterat att det vart fel på bilen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-utan 940
1 728 Inlägg
18 december 2008
#14
I tidigare artiklar har det även stått att Volvon flög över en parkerad Renault utan att nudda den, då har man kört ganska fort...
Senast redigerat av Andreas 940 (18 december 2008)

Large Cap
1 816 Inlägg
18 december 2008
#15
Andreas 940 skrev:
I tidigare artiklar har det även stått att Volvon flög över en parkerad Renault utan att nudda den, då har man kört ganska fort...
Haha det skulle jag vilja ha sett!

1 237 Inlägg
18 december 2008
#16
självklart är det volvos fel smile

Mästare
2 947 Inlägg
18 december 2008
#17
liquisole skrev:
självklart är det volvos fel smile
Nu vill jag bara kolla ifall du har lässvårigheter eller inte så... Varför är det, det?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 december 2008
#18
Felet hade åtgärdats före olyckan. Men enligt Volvo fanns det vissa brister i översättningen till de franska mekanikerna – därför kallades alla bilarna i den serien i Frankrike in för kontroll två år efter olyckan. Volvos undersökningar visar att det inte var något fel på själva olycksbilen.
I dont get it. Bilen var kollad två gånger hos Volvo för fabrikationsfelet, och bilen fungerade felfritt?

Enligt Volvo ska inte felet påverka själva bromsverkan.
Det är ungefär som att köpa valfri bil från första serien av en splitterny modell, smälla den, och skylla på valfri barnsjukdom på bilfan?!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Mästare
2 947 Inlägg
18 december 2008
#19
TurbOla skrev:
Det är ungefär som att köpa valfri bil från första serien av en splitterny modell, smälla den, och skylla på valfri barnsjukdom på bilfan?!
Kom ihåg att det bara gäller i Fransosernas rike. smile

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Muttley
18 december 2008
#20
lite patetiskt av frankrike. var ju kvinnans egna fel då hon kör upp på trottoaren och kör över oskyldigt folk.
sen skulle inte felet ha påverkat bromsverkan om felet hade funnits, står ju att volvo säger att denna bil inte hade felet.


Sök