2452
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

280 Inlägg
29 maj 2014
turbonova skrev:
Är det skillnad på rms och rms watt? Jag menar om man tittar på en bas som kostar ca 1500:- och ligger på 250 rms watt och så tittar man på en bas för 400:- som också ligger på 250 rms watt. Är det stor skillnad då? Eller går det inte att jämföra så? :-)

Rms är en förkortning av root mean square. Rms är en beräkningsmetod för medelvärden som används inom flera olika vetenskaper däribland elektronik. Inom elektroniken kan du stöta på både rms watt och rms volt.

Rms watt anger bara effekttåligheten på en högtalare. Det har inget alls med hur högtalaren låter eller högtalarens kvalitet att göra. En högtalare som tål 1 watt rms kan vara betydligt bättre än en högtalare som tål 1000 watt rms.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
30 maj 2014
turbonova skrev:
Är det skillnad på rms och rms watt? Jag menar om man tittar på en bas som kostar ca 1500:- och ligger på 250 rms watt och så tittar man på en bas för 400:- som också ligger på 250 rms watt. Är det stor skillnad då? Eller går det inte att jämföra så? :-)

Man kan aldrig och åter aldrig och åter aldrig jämföra olika märken med sin Watt! specifikation. Det är inte olagligt att skriva helt olika siffror på sina saker för att kunna sälja en produkt.

Med lite sunt förnuft, Seriösa säljare och titta lite på prislappen så kommer man säkert fram till vad man vill ha och söker.

Men är det för bra för att vara sant så är det oftast så oxå.

MVH//Björn

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
30 maj 2014
tenkom skrev:
Hur grov kabel behöver man till ett SPL Dynamics Ice 1500.1?

beror på hur lång kabeln ska vara

21 761 Inlägg
30 maj 2014
Manualen säger att man ska ha 35 mm2 kabel och 150 A säkring, den dimensioneringen är tillräcklig för 5 meter lång kabel utan att få för stort spänningsfall som jag ser det. smile

Fotograf
1 319 Inlägg
31 maj 2014
nu har man beställt en ny stereo då. nån som skulle vara intresserad av en pioneer p88Rs2 som allt funkar som det ska. inga märken eller dylikt på den samt fjärrkontroll. följer även med instruktionsbok och auto eq mic
Senast redigerat av fredda_king (31 maj 2014)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 426 Inlägg
31 maj 2014
tenkom skrev:
Drönirettab skrev:
Manualen säger att man ska ha 35 mm2 kabel och 150 A säkring, den dimensioneringen är tillräcklig för 5 meter lång kabel utan att få för stort spänningsfall som jag ser det. smile

okej tror du att ja kommer behöva ett extra batteri?

Det kan vara lämpligt med ett extra batteri.
Även uppgradera "big three"

Sen beror det ju på om du ska spela med avstängd.

1 426 Inlägg
31 maj 2014
tenkom skrev:
Drönirettab skrev:

okej tror du att ja kommer behöva ett extra batteri?

Det kan vara lämpligt med ett extra batteri.
Även uppgradera "big three"

Sen beror det ju på om du ska spela med avstängd.

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
1 juni 2014
Hej!

Tänkte göra ett sommarbygge av mina 7x10or som bara ligger! men behöver eran hjälp

Låda
Bilstereo
Slutsteg?
bilbatteri
högtalare

Så kommer det se ut ungefär, och två frågor på det

Behövs slutsteget tror ni på 7x10 eller kommer en tex 50w stereo orka driva?

Och självklart lådan, 20liter har jag hört är bra för dessa,

Skulle bli glad om någon tittade lite närmare på vad som är bra och kanske även räkna på 2st 7x10 då jag har två

Saab

21 761 Inlägg
1 juni 2014
Tänker du bygga en "bärbar" anläggning eller slänga in sakerna i bilen?

Om det gäller en bärbar anläggning så kan du gärna bygga 20 liter per 7x10" om det finns möjlighet. En sån volym kan som sagt vara lämplig till den högtalarstorleken, åtminstone om man vill ha ut lite djupare bas.

Gäller det montering i bilen så blir det bättre att sätta dem i hatthyllan utan lådor under, då får de använda hela skuffen som "låda". Såna där högtalare brukar vara hyfsat lättdrivna och man kan använda stereon, men slutsteg är alltid ett bättre val enligt mig. smile

367 Inlägg
1 juni 2014
Robban98422 skrev:
Hej!

Tänkte göra ett sommarbygge av mina 7x10or som bara ligger! men behöver eran hjälp

Låda
Bilstereo
Slutsteg?
bilbatteri
högtalare

Så kommer det se ut ungefär, och två frågor på det

Behövs slutsteget tror ni på 7x10 eller kommer en tex 50w stereo orka driva?

Och självklart lådan, 20liter har jag hört är bra för dessa,

Skulle bli glad om någon tittade lite närmare på vad som är bra och kanske även räkna på 2st 7x10 då jag har två

Luddigt, men är det 7x10" basar du menar? såfall :

Vad för bil ska det sitta i?
Stereo - vad har du för behov?
Slutsteg - lär definitivt behövas.
Bilbatteri - Behövs nog några stycken.
Högtalare - Om du vill höra annat än bas, så ja.

Men vad det är för basar och modell kan vara bra att veta.

Är det bara ett missförstånd från min sida så skyller jag på bakfyllan.
Senast redigerat av Warsore (1 juni 2014)

More Bass To The People!

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
1 juni 2014
Tackar för svaren.

Och jag var tydligen lite luddig ursäkta det,

Detta är ju som sagt en portabel högtalare att ha på altanen eller ha med sig till stranden osv.

Det är DLS 7x10 det är en 3-vägs högtalare  smile

Finns å se å läsa lite mer här
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_617

Så jag vill inte ha två separata lådor. utan allt, högtalare/högtalarna + steg och stereo och batteri ska allt vara i samma låda smile

Saab

21 761 Inlägg
1 juni 2014
Då är frågan om 40 liter för båda högtalarna blir för stort, det måste ju även finnas plats för batteri och stereo (ev slutsteg). Enbart stereo bör som sagt fungera, men högtalarna kan inte drivas ut speciellt mycket. Med slutsteg kan du spela högre, men den sammanlagda strömförbrukningen blir ändå högre som jag ser det.

Eftersom att de där högtalarna spelar hela frekvensregistret så behövs inga fler högtalare, det är min reflektion iaf. smile

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
1 juni 2014
Drönirettab skrev:
Då är frågan om 40 liter för båda högtalarna blir för stort, det måste ju även finnas plats för batteri och stereo (ev slutsteg). Enbart stereo bör som sagt fungera, men högtalarna kan inte drivas ut speciellt mycket. Med slutsteg kan du spela högre, men den sammanlagda strömförbrukningen blir ändå högre som jag ser det.

Eftersom att de där högtalarna spelar hela frekvensregistret så behövs inga fler högtalare, det är min reflektion iaf. smile

Ja det är ju det, bara för att det är 20L på en behöver det ju inte betyda 40L för båda smile

Tänkte försöka med en stereo utan steg först, då jag studerat många som bara kör 25w T2020 steg och är nöjda så borde väl en 50w stereo funka smile

Och ja jag ska bara ha dessa och inga fler, Men bara jag vet lådvolymen så kan jag bara försluta den delen och sätta batteri stereo m.m i en annan "del" av lådan som är försluten såklart smile

Saab

1 426 Inlägg
1 juni 2014
Robban98422 skrev:
Drönirettab skrev:

Ja det är ju det, bara för att det är 20L på en behöver det ju inte betyda 40L för båda smile

Tänkte försöka med en stereo utan steg först, då jag studerat många som bara kör 25w T2020 steg och är nöjda så borde väl en 50w stereo funka smile

Och ja jag ska bara ha dessa och inga fler, Men bara jag vet lådvolymen så kan jag bara försluta den delen och sätta batteri stereo m.m i en annan "del" av lådan som är försluten såklart smile

fast stereon lämnar ju bara 7-10 watt rms sen beror det ju lite på hur lättdrivna högtalarna är smile

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
1 juni 2014
Jockk3 skrev:
Robban98422 skrev:
Drönirettab skrev:

fast stereon lämnar ju bara 7-10 watt rms sen beror det ju lite på hur lättdrivna högtalarna är smile

RMS ja, dom flesta jag kollat på säger oftast 4x45 eller 4x50watt

Men detta blir alltså ca 7-10 rms? , får isf bli något billigt steg till då, känns dock som att strömmen kommer gå åt då

Saab

1 426 Inlägg
1 juni 2014
Robban98422 skrev:
Jockk3 skrev:
Robban98422 skrev:

Men detta blir alltså ca 7-10 rms? , får isf bli något billigt steg till då, känns dock som att strömmen kommer gå åt då

finns monosteg som kan vara lämpliga som båda är små och ger krut till högtalarna.
sen ett 4power 100ah på det så kan du spela ett tag smile

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
1 juni 2014
Jockk3 skrev:
Robban98422 skrev:
Jockk3 skrev:

finns monosteg som kan vara lämpliga som båda är små och ger krut till högtalarna.

Ska orka bära det med wink

Men nu tycker jag vi hamna lite off topic här

Lådvolymer tack big_smile

Tänkte dela upp den i tre delar

!--------!---!--------!
!          !    !          !
!_____!__!_____!

Vänster 20L låda
Mitten stereo+batteri
Höger 20L låda

Funkar eller?

Saab

1 426 Inlägg
1 juni 2014
Robban98422 skrev:
Jockk3 skrev:
Robban98422 skrev:

Ska orka bära det med wink

Men nu tycker jag vi hamna lite off topic här

Lådvolymer tack big_smile

Tänkte dela upp den i tre delar

!--------!---!--------!
!          !    !          !
!_____!__!_____!

Vänster 20L låda
Mitten stereo+batteri
Höger 20L låda

Funkar eller?

ja det kommer funka smile men du får ju räkna med att det kommer väga 30kg+

Fotograf
1 319 Inlägg
1 juni 2014
tenkom skrev:
söker en stereo för max 1500 den ska ha bluetooth och dubbla Lågnivåutgång någon som har nått tips?

hade de inte varit för kravet på bluetooth skulle jag rekomendera den jag ska sälja

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 426 Inlägg
1 juni 2014
http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kdc-bt92sd.html

riktigt prisvärd och du har bra mycket finesser på den tongue

Sök