2742
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 426 Inlägg
30 januari 2015
Jonnee skrev:
Tjena. Har en Saab 9-3 -00 med AS1. Tänkte slänga in en baslåda och ett slutsteg, och använda originalstereon.

Kan någon förklara hur jag ska koppla slutsteget mot stereon? Behöver jag en hög-lågnivå-omvandlare?
Vart ska denna kopplas isåfall?

Har sökt en jävla massa men inte blivit klokare av de.

Mvh

Den kopplas in på bakre högtalarkablarna

28 Inlägg
30 januari 2015
@Jonnee

Du kopplar Hög till lågnivå adapter från en utav högtalarna bak sen kan du kan tjuva in remote till något utav baklyset så steget vet när han han ska slå igång.

Sen brukar man ju få med instruktioner

Mvh

34 Inlägg
30 januari 2015
DreadAce skrev:
@Jonnee

Du kopplar Hög till lågnivå adapter från en utav högtalarna bak sen kan du kan tjuva in remote till något utav baklyset så steget vet när han han ska slå igång.

Sen brukar man ju få med instruktioner

Mvh

Okej, tack för svar!

Är den adaptern de enda jag behöver för att få det att fungera? Tips på någon bra adapter?

Mvh

1 224 Inlägg
30 januari 2015
Vad är det för skillnad på en vanlig RCA-kabel och en Lågnivå-kabel?
Snabbt svar uppskattas

i-vtec Do you?

1 426 Inlägg
30 januari 2015
Lowpass skrev:
Snabbt svar uppskattas

rca är själva kontakten som sitter på lågnivåkabeln.
men står det rca kabel så är det en lågnivåkabel.

Har jag fel fårnån rätta mig

1 224 Inlägg
30 januari 2015
Jockk3 skrev:
Lowpass skrev:
Snabbt svar uppskattas

Ja, alltså jag undrar varför man kan köpa en vanlig rca (röd,vit) för 39:- och "bil lågnivåkabel" är ju bra mycket dyrare

i-vtec Do you?

Avstängd
10 388 Inlägg
30 januari 2015
Lowpass skrev:
Jockk3 skrev:
Lowpass skrev:
Snabbt svar uppskattas

Ja, alltså jag undrar varför man kan köpa en vanlig rca (röd,vit) för 39:- och "bil lågnivåkabel" är ju bra mycket dyrare

Där i just det exemplet har du nog en hel del kvalitetsskillnad.

Finns ju lågnivåkabel som inte säljs som "bilkabel" som kostar mångdubbelt mot de där 39:-
Senast redigerat av it_mutt (30 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 224 Inlägg
30 januari 2015
it_mutt skrev:
Lowpass skrev:
Jockk3 skrev:

Finns ju lågnivåkabel som inte säljs som "bilkabel" som kostar mångdubbelt mot de där 39:-

Hittade något om avskärmning. Kan det vara huvudsaken? Att man har dubbelavskärmat för mindre störningar i just "bil-RCA-kablar"?

i-vtec Do you?

Avstängd
10 388 Inlägg
30 januari 2015
Lowpass skrev:
it_mutt skrev:
Lowpass skrev:

Hittade något om avskärmning. Kan det vara huvudsaken? Att man har dubbelavskärmat för mindre störningar i just "bil-RCA-kablar"?

Det är väl inte otänkbart att det är så. Som exempel kan jag ta kabeln som följde med backkameran i ena bilen; en "vanlig" (billig) RCA-kabel. När denna drogs drogs även ny antennkabel, dessa drogs som ett par (för att underlätta vid genomförningar osv). Dessa särades senare ifrån varandra.

Men, innan detta gjordes testade jag så att systemet fungerade. När den billiga RCA-kabeln ligger bredvid antennkabeln och backkameran går igång, så blir radiomottagningen helt horribel. ("Problemet" försvann sen när kablarna, som planerat, delades upp).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 494 Inlägg
30 januari 2015
Lowpass skrev:
it_mutt skrev:
Lowpass skrev:

Är väl lite knas med hela sladd frågan inom ljud och bild industrin, vissa säger att det blir märkbar skillnad i ljud/bild medans andra säger att det är skitsnack. Är väl dock en större fråga inom ''hemma ljud/bild'' än billjud, går ju spendera hur mkt pengar som helst på sladdar hehe. tongue

1 224 Inlägg
30 januari 2015
Saken är den att jag ska in med en ny RCA i bilen, jag behöver lätt nästan hela dagen för att öppna upp den integrerade stereon (främst) trösklar mm. Så man vill ju inte börja om för att man köpt fel kabel. Blir att byta ut min vanliga RCA mot en avskärmad. Bara för säkerhets skull. Tack för era svar.

i-vtec Do you?

1 494 Inlägg
30 januari 2015
Lowpass skrev:
Saken är den att jag ska in med en ny RCA i bilen, jag behöver lätt nästan hela dagen för att öppna upp den integrerade stereon (främst) trösklar mm. Så man vill ju inte börja om för att man köpt fel kabel. Blir att byta ut min vanliga RCA mot en avskärmad. Bara för säkerhets skull. Tack för era svar.

Hela dagen? Oo Dra den så långt ifrån all annan ström du kan tongue

1 426 Inlägg
30 januari 2015
Lowpass skrev:
Jockk3 skrev:
Lowpass skrev:
Snabbt svar uppskattas

rca är som sagt bara kontakten på ändarna

det är inte priset som bestämmer om det heter rca elr lågnivåkabel

Fjong skrev:
Lowpass skrev:

Hela dagen? Oo Dra den så långt ifrån all annan ström du kan tongue

borde ju inte ta hela dagen :S ? + har den stereon som sitter i bilen nu rca utgångar?
köper man vettiga lågnivåkablar så kan man dra dom hur man vill.
har då aldrig fått störning när jag dragit dom i samma stam
Senast redigerat av Jockk3 (30 januari 2015)

28 Inlägg
30 januari 2015
@Jonnee

Ja den och sen sladdar givetvis. BRL har nog någon som funkar. Men man uppnår aldrig samma kvallite om man kopplar riktigt (via stereon). Men de är inget du kommer lägga märket till, men dom som håller på med ljud 24/7 typ dom hör de.

@Lowpass

ang vanliga rca kablar så skulle jag helst lägga ut några kronor mer till en riktig lågnivå, dom vanliga röd/vita använder man mest inom hemma ljud, desutom är det bättre signal i lågnivå.

Mvh

Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
30 januari 2015
DreadAce skrev:
@Jonnee

Ja den och sen sladdar givetvis. BRL har nog någon som funkar. Men man uppnår aldrig samma kvallite om man kopplar riktigt (via stereon). Men de är inget du kommer lägga märket till, men dom som håller på med ljud 24/7 typ dom hör de.

@Lowpass

ang vanliga rca kablar så skulle jag helst lägga ut några kronor mer till en riktig lågnivå, dom vanliga röd/vita använder man mest inom hemma ljud, desutom är det bättre signal i lågnivå.

Mvh

Det du har hemma är också lågnivå.... Skillnaden är som sagt avskärmningen

16 Inlägg
30 januari 2015
Vad tycker alla om Crunch slutstegen?
Är det något prisvärt och håller?

Funderingar på att köpa detta http://www.rsaudio.se/bilslutsteg/mono/ … px20001d-1

2 Inlägg
30 januari 2015
Har en eftermarknadsstereo i bilen som inte behåller minnet eller startar igång när man startar bilen. Måste då såklart byta på 12V kablarna. Har ingen iso-kontakt på den så har endast de direkta kablarna från bilen så jag funderar lite på om det är värt att bara dra till biltema och köpa en iso-kontakt eller om man ska dra bort kablarna från batteriet och sen skarva och sätta skarvstift för att skifta kablar? Frågan är iofs också om biltema har iso-kablar för en gammal saab 9-3og.

Hur hade ni gjort? Skarvat och satt stiftkontakter eller latat er och åkt till biltema/brl?

1 494 Inlägg
30 januari 2015
Tozs skrev:
Har en eftermarknadsstereo i bilen som inte behåller minnet eller startar igång när man startar bilen. Måste då såklart byta på 12V kablarna. Har ingen iso-kontakt på den så har endast de direkta kablarna från bilen så jag funderar lite på om det är värt att bara dra till biltema och köpa en iso-kontakt eller om man ska dra bort kablarna från batteriet och sen skarva och sätta skarvstift för att skifta kablar? Frågan är iofs också om biltema har iso-kablar för en gammal saab 9-3og.

Hur hade ni gjort? Skarvat och satt stiftkontakter eller latat er och åkt till biltema/brl?

Skulle inte skarva nått i bilens original kablage, bättre att köpa en adapter och skarva på den för är ju bara att ta bort den om man inte behöver det längre eller ska ändra nått annat. tongue

2 Inlägg
30 januari 2015
Fjong skrev:
Tozs skrev:

Skulle inte skarva nått i bilens original kablage, bättre att köpa en adapter och skarva på den för är ju bara att ta bort den om man inte behöver det längre eller ska ändra nått annat. tongue

Får bli till att åka till Biltema imorgon och skarva lite i dem då smile Tackar smile

34 Inlägg
31 januari 2015
Tack för svaren, de uppskattas! big_smile

Funkar denna eller är den lite overkill? http://www.brl.se/sv/artiklar/acv-hog-t … emote.html

Eller funkar denna lika bra? http://www.mds.se/fe1-loc.html
Senast redigerat av Jonnee (31 januari 2015)

Sök