2686
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

27 Inlägg
30 september 2015
Tjena, jag hade nu tänkt att "bygga" ihop mitt första ljudsystem i bilen, vilket är en SAAB 900 -97. Jag hade då tänkt att utnyttja bilens alla original-platser för högtalare, det vill säga; Instrumentpanelen (2x 3,5"), Framdörrar (2x 5.25"), Hatthylla (2x 6x9"). Tillsammans blir detta alltså 6 högtalare.

Jag hade även tänkt mig att införskaffa en baslåda med 2x12" basar.

Till allt detta hade jag då tänkt att ha ett slutsteg till bara basarna (antar att detta skall vara ett mono?) och sedan ett slutsteg till alla de 6 högtalarna.

Det är där det börjar bli klurigt. Vad exakt för slutsteg är det som behövs för att driva dessa 6 och kan man koppla 2 högtalare till samma kanal på ett slutsteg?

Budget för ett slutsteg ligger runt 1,500 - 2000 kronor.

Musiken jag lär lyssna på varierar enormt, från grov metal till house och elektronisk musik.

Jag är (vilket är uppenbart) väldigt ny inom detta ämne och all hjälp som får mig att bli ännu ett snäpp kunnigare är extremt uppskattat.

/Oskar

Saab 9000 Aero -94 Vit
Saab 9000 Aero -94 Svart
Saab 9-3x Biopower XWD 2010

12 Inlägg
30 september 2015
Oskar464 skrev:
Tjena, jag hade nu tänkt att "bygga" ihop mitt första ljudsystem i bilen, vilket är en SAAB 900 -97. Jag hade då tänkt att utnyttja bilens alla original-platser för högtalare, det vill säga; Instrumentpanelen (2x 3,5"), Framdörrar (2x 5.25"), Hatthylla (2x 6x9"). Tillsammans blir detta alltså 6 högtalare.

Till allt detta hade jag då tänkt att ha ett slutsteg till bara basarna (antar att detta skall vara ett mono?) och sedan ett slutsteg till alla de 6 högtalarna.

Det är där det börjar bli klurigt. Vad exakt för slutsteg är det som behövs för att driva dessa 6 och kan man koppla 2 högtalare till samma kanal på ett slutsteg?

Musiken jag lär lyssna på varierar enormt, från grov metal till house och elektronisk musik.

Jag är (vilket är uppenbart) väldigt ny inom detta ämne och all hjälp som får mig att bli ännu ett snäpp kunnigare är extremt uppskattat.

/Oskar

Skulle tro att ett 4-kanaligt steg skulle passa bäst för ditt ändamål
Ja det går att koppla 2 högtalare till samma kanal, men antar att du ska byta stereon också? Isf borde stereon utan problem orka driva högtalarna i instrumentpanelen
så kan du låta 5.25" & 6*9" drivas på slutsteget
Skulle tro att detta är enklaste och bästa lösningen för dej, men jag är som sagt också ganska ny inom billjud så någon som är mer erfaren får gärna rätta mej eller komma med bättre förslag på hur du kan göra smile

27 Inlägg
30 september 2015
AdrenalinHunter skrev:
Oskar464 skrev:

/Oskar

Ja det går att koppla 2 högtalare till samma kanal, men antar att du ska byta stereon också? Isf borde stereon utan problem orka driva högtalarna i instrumentpanelen
Skulle tro att detta är enklaste och bästa lösningen för dej, men jag är som sagt också ganska ny inom billjud så någon som är mer erfaren får gärna rätta mej eller komma med bättre förslag på hur du kan göra smile

Okej, alltså ett mono till basen och ett 4-steg till 4 av högtalarna och de i instrumentbrädan med stereon? smile

Saab 9000 Aero -94 Vit
Saab 9000 Aero -94 Svart
Saab 9-3x Biopower XWD 2010

12 Inlägg
30 september 2015
Oskar464 skrev:
AdrenalinHunter skrev:
Oskar464 skrev:

/Oskar

Okej, alltså ett mono till basen och ett 4-steg till 4 av högtalarna och de i instrumentbrädan med stereon? smile

Ja precis, tror det blir bäst så! smile
Skulle även rekommendera att montera 6*9:orna i lådor (ser inte ut som baslådor) för att de inte ska interferera med baslådan om de monteras i hatthyllan. Och att även dämpa bagageluckan & dörrarna med vibrationsdämpande material har jag nyss fått lära mej kan göra ganska stor inverkan på ljudet smile

24 Inlägg
30 september 2015
Hej!
Har precis köpt en audi a4 b6 1,8ts. Sitter en fusion 12'' aktiv baslåda i den och någon alpine stereo. Resten är utav ljudet är audis concert original ljud. Det innefattar en diskant plus en högtalare i alla dörrar plus en liten baslåda i bagageutrymmet .

Problem är nu dock att diskanterna i bakdörrarna ger ifrån sig ett lågt pippigt (högfrekvent?) ljud. Hur kan jag lösa detta på bästa och enklaste sätt? Varför blir det ett sådant ljud? Behöver ni veta exakt vilken baslåda och stereo som sitter i den så fixar jag det!

Citera gärna om ni svarar så jag hittar tillbaka smile
Mvh Funck

Avstängd
10 388 Inlägg
30 september 2015
Fuunck skrev:
Hej!
Har precis köpt en audi a4 b6 1,8ts. Sitter en fusion 12'' aktiv baslåda i den och någon alpine stereo. Resten är utav ljudet är audis concert original ljud. Det innefattar en diskant plus en högtalare i alla dörrar plus en liten baslåda i bagageutrymmet .

Problem är nu dock att diskanterna i bakdörrarna ger ifrån sig ett lågt pippigt (högfrekvent?) ljud. Hur kan jag lösa detta på bästa och enklaste sätt? Varför blir det ett sådant ljud? Behöver ni veta exakt vilken baslåda och stereo som sitter i den så fixar jag det!

Citera gärna om ni svarar så jag hittar tillbaka smile
Mvh Funck

Man har antagligen här satt en Högnivå->Lågnivåadapter. Då blir det så tyvärr (eller ja, ofta). KAN möjligen lösas med en adapter i högre kvalite, eller att man skaffar en kabel som du kopplar originalsystemet till Alpinens lågnivåutgång (istället för som nu antagligen; högtalarutgången).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

46 Inlägg
1 oktober 2015
Har ett problem med min bil, det är så att när jag startade stereon häromdagen så gick inget ljud igång. Är inte jättebra på detta med ljud. Men har felsökt först genom att kolla så alla säkringar är hela, och alla ser bra ut. Det går fram 12V till slutsteget. Men antar att slutsteget sen inte funkar eftersom säkringen är hel och den har ström fram och alla högtalarkablar sitter i korrekt. Har testat med en annan stereo och fortfarande inget ljud även om stereon går igång.

Har 4 högtalare och en bas inkopplat på slutsteget. Är det något vanligt fel på Alpine slutsteg? Vet inte exakt modell just nu.

Edit: Visade sig att remoten var dålig.
Senast redigerat av -bUDDHA- (10 oktober 2015)

320 Inlägg
3 oktober 2015
har en snabb fråga.. har en saab 9-3 med vad jag tror är ett AS2 paket och högtalarna i dörrarna fram är tokslut men är osäker på om vad som passar bäst ett par nya midd'ar eller om man ska sätta i ett par 6,5" subbasar, iom att jag inte lyckas hitta någon information om vilket frekvensomfång som originalsteget har ?

ända jag lyckats hitta är att det är 2 ohm som gäller man inte mycket mer..
Senast redigerat av Norrby89 (3 oktober 2015)

29 Inlägg
9 oktober 2015
Hej,

Mitt monoblock är stabilt ner i 1ohm, men eftersom jag har 2dvc 2x2 basar så kan jag bara välja att köra dom i 2ohm till steget eller 0.5ohm. Jag har av misstag råkat köra dom i 0.5ohm ett tag och undrar hur skadligt det är för steget? Om det blir för varmt så går det in i protect, annars kan man spela på riktigt ordentligt. Kan man då fuska och montera en fläkt och sedan fortsätta köra 0.5ohm? Någon som överlastat sitt steg på det sättet förut?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
12 oktober 2015
r0ck skrev:
Hej,

Mitt monoblock är stabilt ner i 1ohm, men eftersom jag har 2dvc 2x2 basar så kan jag bara välja att köra dom i 2ohm till steget eller 0.5ohm. Jag har av misstag råkat köra dom i 0.5ohm ett tag och undrar hur skadligt det är för steget? Om det blir för varmt så går det in i protect, annars kan man spela på riktigt ordentligt. Kan man då fuska och montera en fläkt och sedan fortsätta köra 0.5ohm? Någon som överlastat sitt steg på det sättet förut?

Att köra i för låg last är inget jag skulle rekommendera då du har stor risk att elda upp steget. (Grymt mycket större risk att elda steget i lägre last än vad den är stabil för) Kör i 2Ohm eller köp ett likadant steg till och kör 1 bas per slutsteg.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

29 Inlägg
14 oktober 2015
Streethawk skrev:
r0ck skrev:
Hej,

Att köra i för låg last är inget jag skulle rekommendera då du har stor risk att elda upp steget. (Grymt mycket större risk att elda steget i lägre last än vad den är stabil för) Kör i 2Ohm eller köp ett likadant steg till och kör 1 bas per slutsteg.

Tackar för svaret! smile

14 Inlägg
19 oktober 2015
Har en saab 9-3 2.8 sedan 2006.
Har fel på ljudet, har 150 systemet med 7 högtalare, förstärkaren sitter där bak och inte under förar stolen och jag har bara en, den driver troligtvis alla högtalare vet att den driver alla fem där framme men dem två högtalarna i hatthyllan fungerar inte har tagit ut högtalarna och de fungerar,
vad kan felet vara? är det svårt att sätt in en ny som inte är original

Tack på förhand

502 Inlägg
22 oktober 2015
Jag är på jakt efter en dubbel DIN enhet för en billig slant (max 1500), det jag önskar är bluetooth samt att kunna spela upp tex filmer osv (om det är en mechless så kan den väl spela upp filmer ändå eller vad är det för skillnad mot en med DVD spelare?)

Vad kan vara det bästa tipset, tex märke och modell namn så kan man kika på ebay osv också smile

8 Inlägg
22 oktober 2015
Tjena! Jo jag har tänk bygga en baslåde till min 940 och hade tänkmig en 10¨ bas till detta och nu till min fråga villket märke skulle ni rekomendera? pris allt ifrån 0-4000kr

Jubelidiot
196 Inlägg
24 oktober 2015
Hej jag fick med en 10" Mds fanatic Power bas på 500w  i en bil affär. Jag får den inte att spela alls. Inte ens om jag lägger kablarna på från bakhögtalarna direkt på polerna på basen. Och bakhögtalarna spelar så jag vet att det finns signal dit. Vad är det för fel på basen? Går det att laga den eller är det bara att hiva den på skroten?

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

3 173 Inlägg
24 oktober 2015
Har du tagit bort basen för att kolla satt högtalarkabeln mellan bas och kabelterminalen är intakt

2 712 Inlägg
24 oktober 2015
Wishmaster_ skrev:
Hej jag fick med en 10" Mds fanatic Power bas på 500w  i en bil affär. Jag får den inte att spela alls. Inte ens om jag lägger kablarna på från bakhögtalarna direkt på polerna på basen. Och bakhögtalarna spelar så jag vet att det finns signal dit. Vad är det för fel på basen? Går det att laga den eller är det bara att hiva den på skroten?

För det första. Har du ett slutsteg till basen?
Om du kör bakhögtalarna på original effekten från stereon så är det typ bara 20 watt. Och det är för lite. Kan ha med någon delning vid frekvens med. Vad är det för bil?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Avstängd
598 Inlägg
24 oktober 2015
amoreex skrev:
Wishmaster_ skrev:

För det första. Har du ett slutsteg till basen?
Om du kör bakhögtalarna på original effekten från stereon så är det typ bara 20 watt. Och det är för lite. Kan ha med någon delning vid frekvens med. Vad är det för bil?

Det räcker för att testa om basen fungerar. Men han kanske kan ta bort ljud från de andra högtalarna med balans och fader så att bara den kanal han kör basen på har signal. Ett litet batteri räcker för att testa basen, då räcker även en signal från en huvudenhet tillfälligt.

Jubelidiot
196 Inlägg
24 oktober 2015
Bilen är en Opel kaddet c från 79.  Pioneer huvudenhet kablar och 4 högtalare, finns inget som kan krångla.

Jag plockade lös basen från lådan för att kolla terminaler och kablar. Har en annan bas som jag vet fungerar som jag åxå provade på bakhögtalarna  och den spelade det ur. Så jag har nog effekt ur stereon för att få ljud och prova basen.

Självklart kan jag inte driva den fullt ut med bara huvudenhet en och det är inte tanken heller utan gjorde bara så för att se om den fungerade och kunna utesluta att det är steget det är fel på.

Så inte ett liv ur elementet varken med bakhögtalarna eller inkopplad på steget. Vad är det för fel på basen?

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

11 Inlägg
25 oktober 2015
Hej!

Jag har en golf 4 som jag tänkte byta stereo på.
Men jag funderar på vilken man ska välja.

Tänkte en 1din för max 1200kr
Har kollat mycket på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1665198 och undrar därför om det finns någon bättre i samma prisklass?

Måste man köpa något mer för att få det att passa? tänkte på t ex ISO kontakt?

Sök