Har i nuläget 2 st. 6x9 inkopplade på varsin kanal. Har beställt 2 st. till som jag tänkte driva på samma steg, men hur kopplar jag in dessa? Jag vill koppla in 4 högtalare och utnyttja stegets 2 Ch: 100 W x 2 (2Ω) för lite mer effekt.
Slutstegets specifikationer: 2 Ch: 65 W x 2 (4Ω) 2 Ch: 100 W x 2 (2Ω) 1 Ch: 200 W x 1 (4Ω)
Jag är inte helt nollad inom billjud men nu har jag fått totalt hjärnsläpp... Hur kopplar jag 4 st. 4Ohm's högtalare så att steget belastas i 2Ohm?? Hjälp mig
Du får inte mer effekt per högtalare när du lastar ner steget till 2 ohm. Tanken är att steget dubblar effekten, men som du ser gör det inte det. I så fall hade det blivit 130 w i 2 ohm. Eftersom du ansluter 2 högtalare PER KANAL halveras effekten till varje högtalare, så de matas bara med 50 w i stället för 65 w per högtalare.
Du får inte mer effekt per högtalare när du lastar ner steget till 2 ohm. Tanken är att steget dubblar effekten, men som du ser gör det inte det. I så fall hade det blivit 130 w i 2 ohm. Eftersom du ansluter 2 högtalare PER KANAL halveras effekten till varje högtalare, så de matas bara med 50 w i stället för 65 w per högtalare.
Men hade det varit möjligt att koppla 2 utav dessa högtalare i 2Ohm? Isf så hade det ju blivit 2Ohm per kanal och alltså 2x100w @2Ohm.
Hade dessa högtalare haft dubbla talspolar så borde det väl teoretiskt sett funkat? Får helt enkelt uppgradera slutsteget om jag vill kunna driva dessa högtalare fullt ut
Men hade det varit möjligt att koppla 2 utav dessa högtalare i 2Ohm? Isf så hade det ju blivit 2Ohm per kanal och alltså 2x100w @2Ohm.
Hade dessa högtalare haft dubbla talspolar så borde det väl teoretiskt sett funkat? Får helt enkelt uppgradera slutsteget om jag vill kunna driva dessa högtalare fullt ut
Ja, det är möjligt, men om du lastar ner steget till 2 ohm och ansluter TVÅ basar per kanal HALVERAS effekten till varje bas, alltså matas varje enskild bas med HÄLFTEN av den specade effekten i 2 ohm, dvs 50 w PER BAS, vilket är MINDRE än 65 w i 4 ohm. Om basen har dubbla talspolar råkar du lasta ner steget till 1 ohm, och då måste steget vara stabilt i 1 ohm.
Ja, det är möjligt, men om du lastar ner steget till 2 ohm och ansluter TVÅ basar per kanal HALVERAS effekten till varje bas, alltså matas varje enskild bas med HÄLFTEN av den specade effekten i 2 ohm, dvs 50 w PER BAS, vilket är MINDRE än 65 w i 4 ohm. Om basen har dubbla talspolar råkar du lasta ner steget till 1 ohm, och då måste steget vara stabilt i 1 ohm.
Jag har 2st Gas silver 5.25or, 2st gas sliver 6x9or och 2st MDS Fanatic XT40012D4. Duger detta slutsteg http://www.mds.se/t1xtr.html (MDS Torque T1 XTR) eller ska jag lägga några hundra till på ett steg med flera kanaler?.
Jag har 2st Gas silver 5.25or, 2st gas sliver 6x9or och 2st MDS Fanatic XT40012D4. Duger detta slutsteg http://www.mds.se/t1xtr.html (MDS Torque T1 XTR) eller ska jag lägga några hundra till på ett steg med flera kanaler?.
Köp ett steg för framsystem/6.9orna, eller så kör du värre framsystem o skiter i 6.9orna! Och kör de där slutsteget för basarna, och kör dem i 1 ohm, så kommer de där att bli bra
Tjenare, jag är en nybörjare när det kommer till ljudbygge så skulle behöva lite hjälp av er att räkna ut ohm på detta och samt se vad för slutsteg som krävs!
Tjenare, jag är en nybörjare när det kommer till ljudbygge så skulle behöva lite hjälp av er att räkna ut ohm på detta och samt se vad för slutsteg som krävs!
min fråga är då vilken som är mest bas för pengarna och om mitt steg duger! har ni några bättre förslag i ungefär samma prisklass är det bara länka eller om någon har nåt begagnat MVH Jacob
Man brukar ange effekttåligheten i 4 ohm för att undvika missförstånd. Du anger förstärkareffekten i 1 ohm. Annars är de rätt likvärdiga på papper. GZ har lite lägre fs, DD lite högre qms. GZ har högre effekttålighet men det säger inte ett skit om ljudkvalitet! DD anger inte känsligheten (SPL) men eftersom effekttålighheten inte är hög borde den ligga på samma nivå eller högre än GZ. Du får väl räkna lite på lådvolymen.
min fråga är då vilken som är mest bas för pengarna och om mitt steg duger! har ni några bättre förslag i ungefär samma prisklass är det bara länka eller om någon har nåt begagnat MVH Jacob
DD är helt klart ett prisvärt märke, men jag tycker ska du lägga massa pengar på bas så skulle jag rekommendera dds 715 redline ist, visst lite mer pengar är det men du behöver inte uppgradera dig något isf
tjenare! Jag behöver hjälp med val av slutsteg. Jag har köpt dessa högtalare då de passade min budget men jag har hört att det spelar bättre med ett slutsteg till. Jag antar att jag ska ha ett 4-kanals steg men mer än så vet jag inte
tacksam om någon skulle kunna rekommendera ett som inte är allt för dyrt, men jag vill samtidigt inte ha skräp
Leta efter ett slutsteg med så högt signal/brusförhållande (S/N ratio) som möjigt för priset. Denna Pioneer http://www.mds.se/gm-d8604.html ligger på 95 db, vilket är lågt med tanke på stereon så steget tillför brus. Ett av de bättre för det priset jag hittat är detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2633874 S/N ratio ligger på 110 db och effekten räcker till för att driva det du har i bilen. Låt dig inte luras av effektsiffror för DLS anger 4x70 i 2 ohm medan Pioneer anger 4x100 w i 4 ohm.