3462
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

19 Inlägg
31 oktober 2017
Tjena! Någon som vet hur man ska koppla för att det ska bli som bäst av dom här altarnativen? (Eller om ni har andra förslag)

1: https://images.crutchfieldonline.com/ca … ow-imp.jpg

2: https://images.crutchfieldonline.com/ca … m_mono.jpg

3: https://images.crutchfieldonline.com/ca … m_mono.jpg

Mitt specs:

Slutsteg: http://www.mds.se/t5xtr.html

Basar: http://www.mds.se/xtr80012d4.html

Väldigt tacksam för svar!

26 Inlägg
2 november 2017
Köpte en jbl baslåda nedan

https://www.crutchfield.com/S-revxjqknp … 204BP.html

Ja vill veta hur jag får ut basen utan att såga sönder lådan helst.  Tips? 

Tar man bort plexiglaset så kommer ja ändå inte åt skruvarna då de sitter på andra sidan...

Fotograf
1 319 Inlägg
4 november 2017
Tuningofroslagen skrev:
Köpte en jbl baslåda nedan

https://www.crutchfield.com/S-revxjqknp … 204BP.html

Ja vill veta hur jag får ut basen utan att såga sönder lådan helst.  Tips? 

Tar man bort plexiglaset så kommer ja ändå inte åt skruvarna då de sitter på andra sidan...

Har Dom Klätt lådan det sista dom gjorde. Eller limmat in framsidan som det sista. Då är det svårt att få till det snyggt

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

46 Inlägg
16 november 2017
Vad behöver man lägga ut för att få ett bra ljudsystem i bilen egentligen? 2 diskanter på instrumentpanelen, 2 högtalare i dörrarna fram samt bak, en  baslåda, ett slutsteg och en stereo? Vill inte ha nåt monstersystem utan bara något där man kan spela hög volym och som har bra ljudrespons, inget där basen förstör helt.

Evildan
16 november 2017
LostMySelf skrev:
Vad behöver man lägga ut för att få ett bra ljudsystem i bilen egentligen? 2 diskanter på instrumentpanelen, 2 högtalare i dörrarna fram samt bak, en  baslåda, ett slutsteg och en stereo? Vill inte ha nåt monstersystem utan bara något där man kan spela hög volym och som har bra ljudrespons, inget där basen förstör helt.

Vad som är "bra" är som du läst av tidigare inlägg i tråden väldigt personligt.
Någon tycker att 10000kr räcker långt för ett "bra" ljud enligt din specificering medan någon annan enkom köper slutsteget för den summan.
Senast redigerat av Evildan (16 november 2017)

1 Inlägg
20 november 2017
Någon som kan ge förslag vad man kan ha för ljud i en 740?? Kan typ inget om märken och vilka som är bäst osv, men tänkte beställa från brl för de har bra erbjudande nu:) någon som har förslag? Helst inte över 6k, basar och steg ✌🏼

1 426 Inlägg
21 november 2017
Roooonja skrev:
Någon som kan ge förslag vad man kan ha för ljud i en 740?? Kan typ inget om märken och vilka som är bäst osv, men tänkte beställa från brl för de har bra erbjudande nu:) någon som har förslag? Helst inte över 6k, basar och steg ✌🏼

Vi får inte så mycket info från dig.
744/745? Dvs sedan elr kombi?
Vad har du just nu i dörrar, vad för huvudenhet/stereo.

Bara att slänga in bas och slutsteg i skuffen funkar nästan aldrig på en sedan om man vill ha ljudet in i kupe`n.

Kablar dragna i bilen/ räknas hela ljudbygget i den budgeten?

Släng iväg pm så kan jag guida dig till något vettigt.

/peace

2 Inlägg
24 november 2017
Hej på er, som total nybörjare har jag sökt mig hit till vad som verkar vara den perfekta platsen för mig.
Har nyligen köpt en A3a - 05, med concert 2 stereon. Ville byta så jag kunde ha bluetooth och aux, och tittade först på att beställa en dmc 4 vilket jag lätt skulle kunna installera själv. https://www.eftermontering.se/musik-int … 4-vag.html
Nu är det så att jag har lite dåligt tålamod så bestämde mig för att åka ut idag och köpa något i butik som man kunde installera direkt.
Slutade med att jag köpte pioneer MVH-S300, vilket jag sen när jag kom hem fått lite aningar om är snäppet mer avancerat att installera?
Så frågan är om det är möjligt för en nybörjare med hyfsad förståelse kring elektronik att installera denna eller behöver man professionell hjälp? Vad kostar denna isåfall och tar hur lång tid?
Är det helt enkelt enkelare att installera dmc i originalstereon och ska jag lämna tillbaks pioneern jag köpte idag?
Vet ej om det är en dum fråga men är ju därför denna tråd finns så all hjälp uppskattas

Avstängd
10 388 Inlägg
24 november 2017
Oliverr97 skrev:
Hej på er, som total nybörjare har jag sökt mig hit till vad som verkar vara den perfekta platsen för mig.
Har nyligen köpt en A3a - 05, med concert 2 stereon. Ville byta så jag kunde ha bluetooth och aux, och tittade först på att beställa en dmc 4 vilket jag lätt skulle kunna installera själv. https://www.eftermontering.se/musik-int … 4-vag.html
Nu är det så att jag har lite dåligt tålamod så bestämde mig för att åka ut idag och köpa något i butik som man kunde installera direkt.
Slutade med att jag köpte pioneer MVH-S300, vilket jag sen när jag kom hem fått lite aningar om är snäppet mer avancerat att installera?
Så frågan är om det är möjligt för en nybörjare med hyfsad förståelse kring elektronik att installera denna eller behöver man professionell hjälp? Vad kostar denna isåfall och tar hur lång tid?
Är det helt enkelt enkelare att installera dmc i originalstereon och ska jag lämna tillbaks pioneern jag köpte idag?
Vet ej om det är en dum fråga men är ju därför denna tråd finns så all hjälp uppskattas

Enklare....ptja? Mindre att koppla in. Billigare? Absolut.

Kör själv DMC och är mer än nöjd.

- - - Edit - - -

För att förtydliga biten med "billigare".

Ska du göra det där så smidigt/enkelt som möjligt ska du ha en canbusadapter, ram så att stereon passar i originalhålet osv osv. Bara där har du väl utan några större problem vad en DMC kostar.
Senast redigerat av it_mutt (24 november 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 Inlägg
24 november 2017
it_mutt skrev:

- - - Edit - - -

Ska du göra det där så smidigt/enkelt som möjligt ska du ha en canbusadapter, ram så att stereon passar i originalhålet osv osv. Bara där har du väl utan några större problem vad en DMC kostar.

Ok, tack!

Avstängd
10 388 Inlägg
24 november 2017
Oliverr97 skrev:
it_mutt skrev:

- - - Edit - - -

Ok, tack!

DMC:n är så enkel att koppla in som det påstås;

Ut med originalstereon, i med sladdarna från dmc:n i stereon, i med sladdarna som satt i stereon i dmc:n. Eventuellt jorda en kabel eller två. Klart.

Eller ja, du ska väl rimligen sätta dmc:n i handskfacket eller liknande. Men ja, du förstår säkert vad jag menar.

Canbus osv är inte så svårt att koppla in; det är i princip samma procedur som för dmc:n.

Och ja, den nya stereon kommer antagligen prestera lite bättre, låta lite bättre osv. Men, om du inte är missnöjd med ljudet idag,  så är jag personligen tveksam till om det är värt (kanske rent av mer än) det dubbla priset.

Sen kan jag personligen också tycka att det ser "snyggare" ut med en originalstereo (ja, om man nu inte köper en modellanpassad eftermarknadsenhet, men, då ser det ju mer eller mindre ut som originalstereon iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

11 Inlägg
26 december 2017
Hej, undrar hur man installerar in en större baslåda till en BMW 330 e90 från 2006.

Har kollat runt på olika videor på nätet, och dom flesta visar att man ska koppla in kablarna till förstärkaren där kablarna till subwoofern från stolarna är kopplade till. Den förstärkaren ska va under ett plastfack vänster sida av bagaget. Men på min bil är det ingenting där, kanske är annorlunda på olika års modeller.

1 426 Inlägg
26 december 2017
Undrar om någon använder kopparskenor till sin batteribank och vart går det att köpa smile ?
har hittat 5mm tjocklekar och bred variationer på bredd  10-40mm bredd / 5mm tjocklek
dock känns ju 5mm lite klent om jag vill göra gängor för m8 skruv (dvs lätt att gängorna går sönder)

köra på aluminium skenor på t.ex 30x10 bör ju gå men frågan är när aluminiumskenan blir en strypning i strömtillförseln, om man leker med tanke att jag har ett slutsteg som behöver 650-800A vid drift.

1 494 Inlägg
27 december 2017
Jockk3 skrev:
Undrar om någon använder kopparskenor till sin batteribank och vart går det att köpa smile ?
har hittat 5mm tjocklekar och bred variationer på bredd  10-40mm bredd / 5mm tjocklek
dock känns ju 5mm lite klent om jag vill göra gängor för m8 skruv (dvs lätt att gängorna går sönder)

köra på aluminium skenor på t.ex 30x10 bör ju gå men frågan är när aluminiumskenan blir en strypning i strömtillförseln, om man leker med tanke att jag har ett slutsteg som behöver 650-800A vid drift.

Elfirmor har ju men frågan är ju bara om du som privatperson får köpa. Har en del 5mm skenor med m6 gängor och det har funkar bra för mig, visst du kanske inte ska ta ett 1m spärrhandtag när du ska dra det men kablarna sitter där. Men till det du ska göra med dom så är ju 10mm såklart bättre, lägre motstånd och tåligare gängor.

En fördel med 5mm är dock att dom är smidiga att arbeta med, du kan ganska enkelt göra 90 graders vinklar och även skruva dom. Använder dom som polplintar i min bil där det är tight med utrymme. Men för strömmatningen till stegen har jag 30x10mm skena.

1 426 Inlägg
27 december 2017
Fjong skrev:
Jockk3 skrev:

Elfirmor har ju men frågan är ju bara om du som privatperson får köpa. Har en del 5mm skenor med m6 gängor och det har funkar bra för mig, visst du kanske inte ska ta ett 1m spärrhandtag när du ska dra det men kablarna sitter där. Men till det du ska göra med dom så är ju 10mm såklart bättre, lägre motstånd och tåligare gängor.

En fördel med 5mm är dock att dom är smidiga att arbeta med, du kan ganska enkelt göra 90 graders vinklar och även skruva dom. Använder dom som polplintar i min bil där det är tight med utrymme. Men för strömmatningen till stegen har jag 30x10mm skena.

Får stapla kablar tills jag hittar på en lämplig skena. Blir att glida in och kolla på metallskroten också.

Annars kan man ju alltid kolla om nån firma köper loss en kopparskena på ahlsell ^^

1 426 Inlägg
30 december 2017
någon kanske har samma problem?

när jag blir vild på volymen så vill konsolen i taket för belysningen/backspegel skapa redigt med oljud, sitter inte nå vidare på volvo 854 efter lite bas. någon som har tips? dämpmatta är redan lagd dock hjälper det ej.
plocka ner och låta det se förjävligt ut i taket utan den eller kanske köra overkill varianten med "stripstång"

151 Inlägg
1 januari 2018
Hej jag har ett problem med min baslåda.
Basen är en aktiv PhoenixGold 12 tummare med ett ab steg eller vad det heter.  Problemet är att jag får mer/djupare bas om jag stänger av subwoofer på huvudenheten. Jag är verkligen en nybörjare  på det här med bilstereo så jag undrar om detta är skadligt?
Senast redigerat av isrally (1 januari 2018)

1 777 Inlägg
1 januari 2018
Basen är förmodligen fasvänd. Antingen är basen felkopplad (fel polaritet), eller så kan du fasvända den i stereon eller på slutsteget om den funktionen finns. Det är bara skadligt för hörseln och upplevelsen i stort.

151 Inlägg
1 januari 2018
Jag har för mig att jag kan fas vända basen i huvudenheten så jag ska kolla på det

1 777 Inlägg
1 januari 2018
Jockk3 skrev:
någon kanske har samma problem?

när jag blir vild på volymen så vill konsolen i taket för belysningen/backspegel skapa redigt med oljud, sitter inte nå vidare på volvo 854 efter lite bas. någon som har tips? dämpmatta är redan lagd dock hjälper det ej.
plocka ner och låta det se förjävligt ut i taket utan den eller kanske köra overkill varianten med "stripstång"

Stripstång? Det här måste utredas. Inte vet jag hur du ska använda en sån, men tjejer brukar generallt föredra växelspaken. Om de inte är flator som vill impa på andra tjejer och dansa loss på stången.  Eller helt galna sprutluder som tror att du menar strips-tång. Klämkäckt! Got a nose to feed lixom. Tror du att de kör upp strips med mansås i näsan eller snortar nåt annat?

Sök