2358
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

11 Inlägg
18 maj 2018
#26041
Bassiehof skrev:
Eftersom det verkar vara lite plug and play med inbyggt slutsteg, och att samma sak händer när du kör med annat steg skulle jag gissa på basen. Kan du inte testa med en annan högtalare/bas för att se om den fungerar i denna setup?

Har testat med två olika basar, samma problem på båda. Basen går igång bara om jag drar bort en av dom blå kablarna.
Senast redigerat av rmpyro (18 maj 2018)

1 777 Inlägg
19 maj 2018
#26042
rmpyro skrev:
Bassiehof skrev:
Eftersom det verkar vara lite plug and play med inbyggt slutsteg, och att samma sak händer när du kör med annat steg skulle jag gissa på basen. Kan du inte testa med en annan högtalare/bas för att se om den fungerar i denna setup?

Har testat med två olika basar, samma problem på båda. Basen går igång bara om jag drar bort en av dom blå kablarna.

Men byt rca kabel då! Hinner inte skriva mer, det är ju en royal wedding på gång åsså ba!

24 Inlägg
13 juni 2018
#26043
Om min stereo ger ut exempelvis 4x100W. Men mina högtalare kanske är 50W rms. Kan det gå illa då?

1 777 Inlägg
13 juni 2018
#26044
N1VLA skrev:
Om min stereo ger ut exempelvis 4x100W. Men mina högtalare kanske är 50W rms. Kan det gå illa då?

Bara om du spelar på högsta volym under en längre tid, men det gör du aldrig för det låter illa med mycket distorsion. Det är faktiskt en amerikansk filosofi, att alltid ha "dynamic headroom", en effektreserv som behövs vid crescendon i musiken. I verkligheten är dessa 100 watt inte mer än 20-30 "rena" watt, med låg distorsion, så det är ingen fara att koppla högtalare som har en EFFEKTTÅLIGHET på 50 watt RMS. Din stereo från biltema är specad till 45 watt per kanal, men det är bara runt 10 rena watt. Den ger 45 watt vid 10% THD. En kanal driven.

24 Inlägg
13 juni 2018
#26045
Bassiehof skrev:
N1VLA skrev:
Om min stereo ger ut exempelvis 4x100W. Men mina högtalare kanske är 50W rms. Kan det gå illa då?

Bara om du spelar på högsta volym under en längre tid, men det gör du aldrig för det låter illa med mycket distorsion. Det är faktiskt en amerikansk filosofi, att alltid ha "dynamic headroom", en effektreserv som behövs vid crescendon i musiken. I verkligheten är dessa 100 watt inte mer än 20-30 "rena" watt, med låg distorsion, så det är ingen fara att koppla högtalare som har en EFFEKTTÅLIGHET på 50 watt RMS. Din stereo från biltema är specad till 45 watt per kanal, men det är bara runt 10 rena watt. Den ger 45 watt vid 10% THD. En kanal driven.

Det sket sig med den stereon. Blir en enkeldin istället med lite mer kräm för dom framtida högtalarna. Var bara lite orolig att det kunder skada dom högtalarna jag har i just nu. Tack så jättemycket för hjälpen

1 777 Inlägg
13 juni 2018
#26046
N1VLA skrev:
Bassiehof skrev:
N1VLA skrev:
Om min stereo ger ut exempelvis 4x100W. Men mina högtalare kanske är 50W rms. Kan det gå illa då?

Bara om du spelar på högsta volym under en längre tid, men det gör du aldrig för det låter illa med mycket distorsion. Det är faktiskt en amerikansk filosofi, att alltid ha "dynamic headroom", en effektreserv som behövs vid crescendon i musiken. I verkligheten är dessa 100 watt inte mer än 20-30 "rena" watt, med låg distorsion, så det är ingen fara att koppla högtalare som har en EFFEKTTÅLIGHET på 50 watt RMS. Din stereo från biltema är specad till 45 watt per kanal, men det är bara runt 10 rena watt. Den ger 45 watt vid 10% THD. En kanal driven.

Det sket sig med den stereon. Blir en enkeldin istället med lite mer kräm för dom framtida högtalarna. Var bara lite orolig att det kunder skada dom högtalarna jag har i just nu. Tack så jättemycket för hjälpen

Är du säker på att Volvon inte har originalslutsteg? Då spelar uteffekten på stereon ingen större roll, för den driver inte högtalarna direkt.
Senast redigerat av Bassiehof (13 juni 2018)

24 Inlägg
14 juni 2018
#26047
Bassiehof skrev:
N1VLA skrev:
Bassiehof skrev:

Bara om du spelar på högsta volym under en längre tid, men det gör du aldrig för det låter illa med mycket distorsion. Det är faktiskt en amerikansk filosofi, att alltid ha "dynamic headroom", en effektreserv som behövs vid crescendon i musiken. I verkligheten är dessa 100 watt inte mer än 20-30 "rena" watt, med låg distorsion, så det är ingen fara att koppla högtalare som har en EFFEKTTÅLIGHET på 50 watt RMS. Din stereo från biltema är specad till 45 watt per kanal, men det är bara runt 10 rena watt. Den ger 45 watt vid 10% THD. En kanal driven.

Det sket sig med den stereon. Blir en enkeldin istället med lite mer kräm för dom framtida högtalarna. Var bara lite orolig att det kunder skada dom högtalarna jag har i just nu. Tack så jättemycket för hjälpen

Är du säker på att Volvon inte har originalslutsteg? Då spelar uteffekten på stereon ingen större roll, för den driver inte högtalarna direkt.

Jag har ingen aning. Hur kan jag ta reda på det? Är dom slutstegen värda att behålla. Jag ska ändå in med baslåda i framtiden så hade planerat att köpa ett.

5 Inlägg
19 juli 2018
#26048
Tjena. Är helt oerfaren vad det gäller ljud i bil. Skulle vilja ha en guide eller nåt. Steg för steg typ. Har tänkt bygga ljud länge men vet ej vad man ska ha. Varken vart man börjar.

Wärmland
943 Inlägg
5 september 2018
#26049
Hur påverkas signalerna till slutstegen av EQn på stereon? T.ex. om jag ställer LPF på 80 på stereon, skickar den inte högre frekvenser till slutstegen?

Ööööööööööööh.....

1 777 Inlägg
5 september 2018
#26050
Delningsfilter är inte en equalizer-funktion. Hur mycket frekvenser över 80 hz som skickas till slutsteget beror på filtrets branthet per oktav.

Wärmland
943 Inlägg
5 september 2018
#26051
Bassiehof skrev:
Delningsfilter är inte en equalizer-funktion. Hur mycket frekvenser över 80 hz som skickas till slutsteget beror på filtrets branthet per oktav.

Om jag pillar på EQn då, påverkas signalerna till slutsteget? Jag har två midbasar 5,25” fram som jag driver på stereon och ett tvåvägskit 6,5” bak och två 8” basar på varsitt steg.

Ööööööööööööh.....

1 777 Inlägg
6 september 2018
#26052
Givetvis, det är en analog signal från stereon till slutsteg. Du ska använda stereons HPF till midbasarna. Du får testa och lyssna med alla andra högtalare avstängda så framhögtalarna låter "rent", sen ska du nivåjustera varje högtalare så att inte den ena spelar högre än en annan. När du gjort det börjar du justera eq. Du börjar alltså med allting på noll, och bassboost och loudness och allt vad det heter off.

12 Inlägg
9 september 2018
#26053
Hejsan hoppsan, jag har en fråga angående min Saab 9-3 2001 as3 dörrhögtare . Dörrhögtalarna dras tydligen av en förstärkare och original högtalare ligger på 2 ohm och max 50 watt om det stämmer. Jag letar efter ett par 4 ohmare nu men svårt att hitta på max 50 watt. Skulle de inte palla med att om jag exempelvis skulle köpa ett par med max 150. Hade det låtit skit då? Sen det där med tvåvägs eller tre vägs vet jag inte riktigt heller. Tack på förhand!! smile

1 777 Inlägg
9 september 2018
#26054
Effekttåligheten har ingenting med ljudkvalité att göra. Högre effekttålighet är ingen nackdel. 4 eller 8 ohm går också bra. Basen i dörren drivs av en förstärkare med inbyggt delningsfilter, så den spelar bara bas, och då behöver du inte tänka på två- eller trevägs. Du behöver en bas med hög känslighet i dörren. Jag har två https://www.hifikit.se/komponenter/hogt … 31g00.html i en Saab 9-5. Och två https://www.ljudia.se/produkter/hogtala … b-80-8-ohm i brädan. Drivna direkt av en Alpine med inbyggt delningsfilter osv.

12 Inlägg
10 september 2018
#26055
Bassiehof skrev:
Effekttåligheten har ingenting med ljudkvalité att göra. Högre effekttålighet är ingen nackdel. 4 eller 8 ohm går också bra. Basen i dörren drivs av en förstärkare med inbyggt delningsfilter, så den spelar bara bas, och då behöver du inte tänka på två- eller trevägs. Du behöver en bas med hög känslighet i dörren. Jag har två https://www.hifikit.se/komponenter/hogt … 31g00.html i en Saab 9-5. Och två https://www.ljudia.se/produkter/hogtala … b-80-8-ohm i brädan. Drivna direkt av en Alpine med inbyggt delningsfilter osv.

Okey! Tack. Ska byta ut båda vid dörren. Båda vid instrumentpanelen har lagt av men får se om jag orkar lägga tid på att. Kan tänka mig att de är betydligt krångligare att byta än de i framdörrarna.

1 777 Inlägg
10 september 2018
#26056
Nej, det är inte krångligare att byta i brädan. Ditt största problem blir nog kontakten, som är Saab, inte standard.

12 Inlägg
10 september 2018
#26057
Bassiehof skrev:
Nej, det är inte krångligare att byta i brädan. Ditt största problem blir nog kontakten, som är Saab, inte standard.

Aha, perfekt! Tur det finns gryma människor som dig i forum som hjälper! big_smile   Har funderat på billiga Gas Beat "6,5" två vägs koaxial till dörrarna med 89 dB känslighet och 4 ohm impedans. Effekt/maxeffekt 60/120 watt.                                                 Högtalarna vid instrumentbrädan blir nog "3,5" tvåvägs koaxial 4 ohm impedans, 92 dB känslighet effekt/maxeffekt 30/60 watt.   Vill inte lägga mycket pengar men lär bli bra ändå. Nu fungerar bara en högtalare vid instrumentbrädan av alla fyra där fram så lär inte bli sämre lol  lol lol
Senast redigerat av tomteblosset (10 september 2018)

1 777 Inlägg
10 september 2018
#26058
Som sagt, om du ska driva med Saabens slutsteg behöver du en bas, ingen tvåvägs koaxial. Dessutom en bas som spelar ner till 40 Hz för det gör originalbasen.

24 Inlägg
10 oktober 2018
#26059
Spelar kabelarea stor roll? Har ett par Gas 100W rms, 200W max högtalare som jag vill sätta in i bilen. Behövs det dra nu kabel eller kan man använda den gamla. Antar inte att den är jättekraftig. Min stereo ger ut 100Wx4

Avstängd
10 388 Inlägg
10 oktober 2018
#26060
N1VLA skrev:
Spelar kabelarea stor roll? Har ett par Gas 100W rms, 200W max högtalare som jag vill sätta in i bilen. Behövs det dra nu kabel eller kan man använda den gamla. Antar inte att den är jättekraftig. Min stereo ger ut 100Wx4

Vilken huvudenhet ger 4x100wrms ut?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök