2859
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

24 Inlägg
11 oktober 2018
it_mutt skrev:
N1VLA skrev:
Spelar kabelarea stor roll? Har ett par Gas 100W rms, 200W max högtalare som jag vill sätta in i bilen. Behövs det dra nu kabel eller kan man använda den gamla. Antar inte att den är jättekraftig. Min stereo ger ut 100Wx4

Vilken huvudenhet ger 4x100wrms ut?

Sony Mex XB100BT. Sen är jag inte jättekunnig så vet inte om 4x100W menas med rms eller max
Senast redigerat av N1VLA (11 oktober 2018)

Avstängd
10 388 Inlägg
11 oktober 2018
N1VLA skrev:
it_mutt skrev:
N1VLA skrev:
Spelar kabelarea stor roll? Har ett par Gas 100W rms, 200W max högtalare som jag vill sätta in i bilen. Behövs det dra nu kabel eller kan man använda den gamla. Antar inte att den är jättekraftig. Min stereo ger ut 100Wx4

Vilken huvudenhet ger 4x100wrms ut?

Sony Mex XB100BT. Sen är jag inte jättekunnig så vet inte om 4x100W menas med rms eller max

Hi-power 100 watt x 4 Digital Amp (40W x 4 CEA RMS wattage)*

* Rated Power: CEA2006 Standard Power Output: 40 Watts RMS × 4 at 4 Ohms 1% THD+N SN Ratio: 80 dBA (reference: 1 Watt into 4 Ohms).

Det bidrog inte till att besvara din fråga, men då jag var "tvungen" att titta närmare på vilken huvudenhet du har, så tänkte jag att jag kunde lika bra posta infon smile

https://docs.sony.com/release//specs/ME … T_mksp.pdf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

24 Inlägg
11 oktober 2018
ännu en fråga, lär nog komma en del då jag äntligen påbörjat mitt projekt men inte är super kunnig.
Har precis köpt ett "Gas Pro 64k" kit. Där är två midbasar och två diskanter. Där medföljde också något som dom kallar "crossover networks". Man kopplar, enligt deras manual, matning i ena änden sen kan man koppla både diskant och bas i andra änden. Jag kollade även upp min stereo som är en Mex-GS8220BT (sa fel i förra inlägget). Räcker den stereon eller bör jag köpa ett fyrvägs slutsteg som kan mata 4x 100W rms. Isåfall kan jag köra 4 högtalare på slutsteget och diskanterna på stereon väl?

Förlåt för ett så kluddigt inlägg. Försöker bara få reda på info. Svara på vad ni kan och ge gärna tips. Tacksam för all hjälp man får på detta forum smile

PS. slutsteget jag tänkte mig är JBL GTR-104 4-vägs slutsteg
Senast redigerat av N1VLA (11 oktober 2018)

1 777 Inlägg
12 oktober 2018
N1VLA skrev:
ännu en fråga, lär nog komma en del då jag äntligen påbörjat mitt projekt men inte är super kunnig.
Har precis köpt ett "Gas Pro 64k" kit. Där är två midbasar och två diskanter. Där medföljde också något som dom kallar "crossover networks". Man kopplar, enligt deras manual, matning i ena änden sen kan man koppla både diskant och bas i andra änden. Jag kollade även upp min stereo som är en Mex-GS8220BT (sa fel i förra inlägget). Räcker den stereon eller bör jag köpa ett fyrvägs slutsteg som kan mata 4x 100W rms. Isåfall kan jag köra 4 högtalare på slutsteget och diskanterna på stereon väl?

Förlåt för ett så kluddigt inlägg. Försöker bara få reda på info. Svara på vad ni kan och ge gärna tips. Tacksam för all hjälp man får på detta forum smile

PS. slutsteget jag tänkte mig är JBL GTR-104 4-vägs slutsteg

Gas är ingen midbas, det är ett mellanregister. Ja, Gas försöker luras genom att skriva midwoofer i manualen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 oktober 2018
N1VLA skrev:
Är alla bilbatteri jordade till chassit? Ska snart börja koppla och mecka. ej med att jag ska jorda slutsteget så undrar jag. För jag inte ser någon kabel som går från batteriet till chassit. Där ska väl vara en kabel från minuspolen till chassit. Är den gömd eller de e jag som e dum?

Titta mer noga. Vart tar kabeln från minuspolen vägen? Det ska sitta en kabel mellan minuspolen och bilen/chassit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 oktober 2018
Tråd rensad på trams och påhopp, varning utdelad. Nu återgår vi till grundfrågan, annars är det någon som får vila en period.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

24 Inlägg
18 oktober 2018
Hej nu ska de fan igång! Har lite frågor. (sorry om ni e trötta på mig, försvinner förhoppningsvis efter denna posten)

Lite info,
Kör en Volvo S60 årsmodell 2004.

Högtalare som ska in :
-2st diskanter (40W rms) i sidodörr
-2st 6.5” Gas “Midbass woofers” (100W rms, 200W peak, 4ohm) i sidodörr
-2st 6x9 Avant CS-320 (80W rms, 300W peak, 3,2ohm) i hatthyllan

Min stereo är en Sony MEX-GS820BT (sitter redan i)

Mitt slutsteg som ska monteras : JBL GTR-104.

Frågor :
-I det Gas kit jag köpte (diskanterna och midbasarna) följde det även med 2 st “crossover network”. I deras instruktion står det att man kopplar från slutsteg till crossover, sen från crossovern till både diskant och “basen”. Frågan är. Om jag kopplar båda dom på en kanal från mitt slutsteg. Kommer jag fortfarande få ut 100W rms till “basen” eller det kommer delas med diskanten. Bör jag istället koppla diskanterna direkt från min stereo, de andra fyra högtalarna från slutsteget och skita i “crossover” grejen?
-Är det någon som har någon rekomendation på var bästa placering av slutsteget är (har betteriet bak)?
-Vad ska jag har för area på min matningskabel till slutsteget? Det står i quickguiden till slutsteget att man kan använda 8mm^2 men många jag frågat säger att det låter klent.
-Storlek på Jordkabel?
-Är “silent coating” värt pengarna?

Kan ladda upp bilder om jag förklarar dåligt.
Tack på förhand för alla svar

1 777 Inlägg
18 oktober 2018
Du kan driva 6x9 med slutsteget (eventuellt bryggat), och mellanregister i dörren (det är ingen bas) med stereon. Frekvensomfånget börjar vid 150 hz, så du måste använda ett brant hpf vid minst 200 hz för att de inte ska börja låta illa. Konstruktionen klarar helt enkelt inte av att spela bas enligt specen. Så kolla om stereon har nåt inbyggt hpf, för stereons 100 w borde räcka till ett mellanregister och en diskant. Diskanten kräver nästan ingen effekt. Impedansen förblir 4 ohm. Du måste använda det passiva delningsfiltret om stereon inte har ett inbyggt digitalt filter. Om slutsteget har både hpf och lpf kan du använda det som ett bandpassfilter till mellanregister (och hpf till 6x9) . Om slutsteget är placerat nära batteriet så kan du använda en klenare kabel. Det finns guider så googla. Försök med engelska också. Det är bortkastade pengar att inte använda stereons effekt när den är så pass hög.
Senast redigerat av Bassiehof (18 oktober 2018)

24 Inlägg
18 oktober 2018
Bassiehof skrev:
Du kan driva 6x9 med slutsteget (eventuellt bryggat), och mellanregister i dörren (det är ingen bas) med stereon. Frekvensomfånget börjar vid 150 hz, så du måste använda ett brant hpf vid minst 200 hz för att de inte ska börja låta illa. Konstruktionen klarar helt enkelt inte av att spela bas enligt specen. Så kolla om stereon har nåt inbyggt hpf, för stereons 100 w borde räcka till ett mellanregister och en diskant. Diskanten kräver nästan ingen effekt. Impedansen förblir 4 ohm. Du måste använda det passiva delningsfiltret om stereon inte har ett inbyggt digitalt filter. Om slutsteget har både hpf och lpf kan du använda det som ett bandpassfilter till mellanregister (och hpf till 6x9) . Om slutsteget är placerat nära batteriet så kan du använda en klenare kabel. Det finns guider så googla. Försök med engelska också. Det är bortkastade pengar att inte använda stereons effekt när den är så pass hög.

Men har fått höra av andra att 4×100W var min stereos max effekt. Och att den egentligen inte ger ut mer än 4×40W rms. Det är väl lite klent när jag har 2 mellanregister som klarar 100W rms samt 2 diskanter pp 40W rms. Men om jag fattade dig rätt så är delninhsfiltret nödvändigt för att registret och diskanten ska spela bra tillsammans.

Jag har aldrig riktigt varit inne på frekvens delen av högtalare. Vad menas med hpf? Antar "high power frequency" men vad är det för ngt?

Om jag bryggar 6×9orna så får jag ut 120Wrms tror jag. Är det bra när det står dom klarar 80Wrms.

1 777 Inlägg
18 oktober 2018
N1VLA skrev:
Bassiehof skrev:

Men har fått höra av andra att 4×100W var min stereos max effekt. Och att den egentligen inte ger ut mer än 4×40W rms. Det är väl lite klent när jag har 2 mellanregister som klarar 100W rms samt 2 diskanter pp 40W rms. Men om jag fattade dig rätt så är delninhsfiltret nödvändigt för att registret och diskanten ska spela bra tillsammans.

Jag har aldrig riktigt varit inne på frekvens delen av högtalare. Vad menas med hpf? Antar "high power frequency" men vad är det för ngt?

Om jag bryggar 6×9orna så får jag ut 120Wrms tror jag. Är det bra när det står dom klarar 80Wrms.

Då har du lyssnat på folk som inte kan. För det första är 100 w högtalarens effektTÅLIGHET. Skit i de siffrorna. Högtalare använder inte och kräver inte heller 100 w hela tiden när du spelar musik. Sen ger stereon 100 w vid en viss distorsion. Vid 40 w är distorsionen lägre. Kolla manualen. Men 40 w räcker alltså för att få en normal högtalare att spela hyfsat högt. Du måste använda det PASSIVA delningsfiltret om stereon eller slutsteg inte har AKTIVA delningsfilter som du kan använda. Hpf är högpassfilter. Du ska inte brygga 6x9, du ska brygga slutsteget till 2 kanaler. Återigen: googla innan du ställer fler onödiga frågor. Varför? För att dessa myter fortfarande är vid liv trots att internet har funnits ungefär lika länge som du har levt.
Senast redigerat av Bassiehof (18 oktober 2018)

24 Inlägg
18 oktober 2018
Bassiehof skrev:
N1VLA skrev:
Bassiehof skrev:

Då har du lyssnat på folk som inte kan. För det första är 100 w högtalarens effektTÅLIGHET. Skit i de siffrorna. Högtalare använder inte och kräver inte heller 100 w hela tiden när du spelar musik. Sen ger stereon 100 w vid en viss distorsion. Vid 40 w är distorsionen lägre. Kolla manualen. Men 40 w räcker alltså för att få en normal högtalare att spela hyfsat högt. Du måste använda det PASSIVA delningsfiltret om stereon eller slutsteg inte har AKTIVA delningsfilter som du kan använda. Hpf är högpassfilter. Du ska inte brygga 6x9, du ska brygga slutsteget till 2 kanaler. Återigen: googla innan du ställer fler onödiga frågor. Varför? För att dessa myter fortfarande är vid liv trots att internet har funnits ungefär lika länge som du har levt.

Jag fattar att jag bryggar slutsteget till två kanaler. Men vad jag menade var att då får jag väl ut mer effekt? Och vad jag undrade var ifall den effekten blev för mycket för dom 6x9orna jag har. Jag har googlat på så mycket jag kan. Men varför ska jag spendera timmar på 1000 olika sidor där jag hittar lite info på varje sida när det finns forum där man kan diskutera allt med folk som är kunniga, intresserade och (oftast) trevliga.

24 Inlägg
18 oktober 2018
Varför kopplar jag inte bara allt på slutsteget? Såvidare det går att koppla ett delningsfilter på det

Wärmland
943 Inlägg
19 oktober 2018
Vad blir resultatet om man kopplar två baselement i 2ohm och sedan driver dessa på varsin kanal?

Ööööööööööööh.....

12 Inlägg
20 oktober 2018
tjena allihopa, har en del frågor angående högtalare och slutsteg på min saab 9-3 og. Jag inskaffade nyligen ett par midbasar till dörrarna på saaben och tänkte använda mig utav sabbs orginal slutsteg som ligger på 2 ohm medans högtalarna jag köpte har 4 ohm. Jag testade de nya och det var inte tillräckligt med kraft utan blev hälften eller minde än orginalarna. mitt alternativ nu är antingen att få tag på ett par oginalare 6.5 saab 2 vägs 2 ohm koaxialer eller installera ett slutsteg. Går det paralellkoppla båda högtalarna så jag får 2 ohm? kanske farligt för orginalsteget?  Jag har absolut ingen aning när det gäller slutsteg. jag vet bara att min nya stereo har två rca utgångar lågnivå 2 volt där bak. vit och röd. lGas dörrhögtalarna jag köpte använder sig 60 watt rms. går det koppla ett slutsteg till rca utgångarna på stereon? tusen tack!
Senast redigerat av tomteblosset (20 oktober 2018)

1 426 Inlägg
21 oktober 2018
christAfer skrev:
Vad blir resultatet om man kopplar två baselement i 2ohm och sedan driver dessa på varsin kanal?

Nu får du förklara vad du menar ^^.
Vilka basar gäller det och vilken förstärkare är det som ska driva?

Wärmland
943 Inlägg
21 oktober 2018
Jockk3 skrev:
christAfer skrev:

Det gäller två åttor som är parallellkopplade i lådan och respektive plus och minus går till en varsin kanal på slutsteget. Alltså ej bryggade.

Ööööööööööööh.....

1 426 Inlägg
22 oktober 2018
christAfer skrev:
Jockk3 skrev:
christAfer skrev:

Det gäller två åttor som är parallellkopplade i lådan och respektive plus och minus går till en varsin kanal på slutsteget. Alltså ej bryggade.

Så det är 2x4 ohm talspolar  på vardera bas som är kopplade till 2 ohm.

Sen är det ett 2 kanalssteg eller är det ett mono slutsteg som har dubbla högtalarterminaler?
De flesta slutstegen klarar att gå ner till 2 ohm.

Återkom med vad för grejer det gäller och vad du vill göra. Ganska otydlig fråga smile

Wärmland
943 Inlägg
22 oktober 2018
Jockk3 skrev:
christAfer skrev:
Jockk3 skrev:

Sen är det ett 2 kanalssteg eller är det ett mono slutsteg som har dubbla högtalarterminaler?

Återkom med vad för grejer det gäller och vad du vill göra. Ganska otydlig fråga smile

Ett två-kanals. Det jag undrar egentligen är om man måste brygga när man kopplar i 2ohm eller om det går att driva på varsin kanal. Steget är stabilt i 2ohm. Tack för svar!

Ööööööööööööh.....

1 426 Inlägg
22 oktober 2018
christAfer skrev:
Jockk3 skrev:
christAfer skrev:

Ett två-kanals. Det jag undrar egentligen är om man måste brygga när man kopplar i 2ohm eller om det går att driva på varsin kanal. Steget är stabilt i 2ohm. Tack för svar!

Nej du behöver inte brygga, det är väl isf om du får mer effekt i 4ohm bryggat än 2 ohm var kanal

2 712 Inlägg
22 oktober 2018
tomteblosset skrev:
tjena allihopa, har en del frågor angående högtalare och slutsteg på min saab 9-3 og. Jag inskaffade nyligen ett par midbasar till dörrarna på saaben och tänkte använda mig utav sabbs orginal slutsteg som ligger på 2 ohm medans högtalarna jag köpte har 4 ohm. Jag testade de nya och det var inte tillräckligt med kraft utan blev hälften eller minde än orginalarna. mitt alternativ nu är antingen att få tag på ett par oginalare 6.5 saab 2 vägs 2 ohm koaxialer eller installera ett slutsteg. Går det paralellkoppla båda högtalarna så jag får 2 ohm? kanske farligt för orginalsteget?  Jag har absolut ingen aning när det gäller slutsteg. jag vet bara att min nya stereo har två rca utgångar lågnivå 2 volt där bak. vit och röd. lGas dörrhögtalarna jag köpte använder sig 60 watt rms. går det koppla ett slutsteg till rca utgångarna på stereon? tusen tack!

Jag hade köpt ett par 2 ohms högtalare.
Audison har ett par, och några fler tillverkare.

Detta är den vägen jag hade gått om jag inte orkat koppla eftermarknads steg etc.. smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Sök