3337
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
24 september 2010
redey skrev:
Kanske inte hör hemma här men vart kan man få tag i kabelskoklämma för 10 kvmm strömkabeln?
Har kollat igenom alla sidor på google.

Finns det nått annat sätt man kan få på kabelskon på?

Undrar också det här med krympslang, Är det viktigt.
Vad gör den för nytta egentligen?

http://tinyurl.com/32ky2bn

Eller menar du ett verktyg till att pressa kabelskor?

http://tinyurl.com/39cwqpj

Krymslang värmer du på vid skarven mellan kabel och kabelsko. ger ett bättre utseende och skyddar lite.
gör också så inga kardeler kan smita undan och få kontakt med andra kablar eller ytor.

Biljudsveteran sen 1984!

40 Inlägg
24 september 2010
Okej, men jag hittade en kabelskopress/tång/klämma i skolan och jag drog något varv eltejp runt för att skydda lite extra vid kabelskorna.

Men nu har jag stött på några andra problem.

genomföringen från dörren till själva bilen, där är det nån kontakt, man kan inte bara dra igenom kabel, utan nu måste man ha några flatstift och hålla på.

Sen har jag dragit alla kablar på samma sida i bilen förutom strömkabeln som jag drog på andra sidan.

Jag har hört att man inte ska ha remote och lågnivå kabeln inte ska va så nära varandra, vet inte om detta stämmer eller om det är nån myt?

Sen kan jag passa på att fråga vad för säkring jag ska ha, måste köpa ny då jag var lite klantig och brände av min.
Jag har en 10mm2 kabel, säkringen innan var 40A. Är de det jag ska ha eller ska jag ha ännu högre? 50A?
Senast redigerat av redey (25 september 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 september 2010
Den där kabelgenomföringen ut till dörren kan du borra hål i för kablarna, så slipper du hålla på med kontakter. Remoten kan du dra med strömkabeln, men den går att dra med lågnivån också, risken för störningar är minimal.

Till 10mm2 kabel kan du ha 50A säkring ja, men inte större.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

40 Inlägg
25 september 2010
Okej, men vad rekommenderar ni? Att göra en kontakt eller borra? Känns som det är bäst att borra så minskar man risken för glapp och sånt.

okej bra, då slipper jag dra om.

Thedriftking
25 september 2010
har en liten fråga.

funderar på att köpa nya högtalare till våran opel manta.
går det att sätta i nya mds 5,25" ? orkar org stereon osv driva det? eller ska man skita i det och sätta nya högtalare i nån annan bil?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
26 september 2010
Hej, tänkte bygga en tillfällig låda till min bas "Hertz ES300D" Och undrar ifall någon med ett sånt där uträknings program kanske har någon bra ritning på hur man gör en så pass simpel låda som möjligt till den?
Tänkte bygga den i 13mm's osb skiva. och som port bara borra upp ett hål i skivan..

/Tribbe.

21 761 Inlägg
26 september 2010
Thedriftking skrev:
funderar på att köpa nya högtalare till våran opel manta.
går det att sätta i nya mds 5,25" ? orkar org stereon osv driva det? eller ska man skita i det och sätta nya högtalare i nån annan bil?

Originalstereo?
Vad är det för stereo?

Tribbe skrev:
Hej, tänkte bygga en tillfällig låda till min bas "Hertz ES300D" Och undrar ifall någon med ett sånt där uträknings program kanske har någon bra ritning på hur man gör en så pass simpel låda som möjligt till den?
Tänkte bygga den i 13mm's osb skiva. och som port bara borra upp ett hål i skivan..

/Tribbe.

Det kommer inte att funka om du bara gör ett hål istället för att sätta en port, då blir det helt fel. Eftersom det är en tillfällig låda så föreslår jag slutet, vilket också basen verkar passa bra i. Tillverkaren rekommenderar tex ca 29 liter slutet, gör en sån. smile

Thedriftking
26 september 2010
Drönirettab:  det är nån gammal! alltså bilen är från -79 och stereon med.. så antagligen måste den bytas va? för att orka med nya 5,25"

21 761 Inlägg
26 september 2010
Det brukar väl vara så att "originalhögtalarna" ofta är mycket lättdrivna och när en modern högtalare sätts in så kan det spela lägre pga att de har lite lägre känslighet. Med tanke på att en så där gammal stereo kanske ger ut 2x5-10 WRMS så vill man förstås ta vara på allt ljud som finns.

Om du nu redan har MDS 5,25" så är det ju bara att prova hur resultatet blir med originalstereon, ingenting exploderar bara för det. Visar det sig att ljudet blir märkbart lägre så får du väl byta stereo eller sätta högtalarna i en annan bil, som du föreslog. smile

Thedriftking
26 september 2010
Drönirettab skrev:
Det brukar väl vara så att "originalhögtalarna" ofta är mycket lättdrivna och när en modern högtalare sätts in så kan det spela lägre pga att de har lite lägre känslighet. Med tanke på att en så där gammal stereo kanske ger ut 2x5-10 WRMS så vill man förstås ta vara på allt ljud som finns.

Om du nu redan har MDS 5,25" så är det ju bara att prova hur resultatet blir med originalstereon, ingenting exploderar bara för det. Visar det sig att ljudet blir märkbart lägre så får du väl byta stereo eller sätta högtalarna i en annan bil, som du föreslog. smile

okej smile

har inte högtalarna än, men imorgon har mds kvällsöppet o säljer ut billigare så tänkte passa på då lixom. men får väl chansa, för nu låter det inte bra ^^
Senast redigerat av Thedriftking (26 september 2010)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
26 september 2010
Drönirettab skrev:
Tribbe skrev:

/Tribbe.

Det kommer inte att funka om du bara gör ett hål istället för att sätta en port, då blir det helt fel. Eftersom det är en tillfällig låda så föreslår jag slutet, vilket också basen verkar passa bra i. Tillverkaren rekommenderar tex ca 29 liter slutet, gör en sån. smile

Okej. Hur tät måste den vara? Tänkte på kabelgenomförningen? kan man ha några mm öppet där? Eller blir allt förstört då? Eftersom att den är tillfällig så gör det inte mig om det inte låter helt perfekt..

R1 driver!
5 128 Inlägg
26 september 2010
Du måste ha lådan helt tät! Och om du borrar upp ett hål för kablarna, täta skarven med t.ex. silicon eller något! För läcker den, då blir lådan mycket sämre! smile

21 761 Inlägg
26 september 2010
Thedriftking skrev:
okej smile

har inte högtalarna än, men imorgon har mds kvällsöppet o säljer ut billigare så tänkte passa på då lixom. men får väl chansa, för nu låter det inte bra ^^

Det du kan göra, för att utnyttja det lilla ljud som högtalaren kan ge, är att få monteringen mot dörrsidan helt tät och stabil. Behövs bara att du sätter någon form av tätningslist eller eventuellt silikon när du skruvar fast dem, sedan försöker du låta skruvarna gå genom innerplåten i dörren istället för att endast skruvas i själva dörrsidan.

Då har du på ett enkelt sätt underlättat för högtalaren att kunna arbeta på ett bra sätt och du har heller inte behövt göra en massa avancerade saker med dörrsidan. smile

Thedriftking
26 september 2010
Drönirettab skrev:
Thedriftking skrev:
okej smile

Det du kan göra, för att utnyttja det lilla ljud som högtalaren kan ge, är att få monteringen mot dörrsidan helt tät och stabil. Behövs bara att du sätter någon form av tätningslist eller eventuellt silikon när du skruvar fast dem, sedan försöker du låta skruvarna gå genom innerplåten i dörren istället för att endast skruvas i själva dörrsidan.

Då har du på ett enkelt sätt underlättat för högtalaren att kunna arbeta på ett bra sätt och du har heller inte behövt göra en massa avancerade saker med dörrsidan. smile

tack som fan för tipset! smile
får se ifall jag hittar några bra/billiga högtalare på mds imorgon smile

DLS
1 147 Inlägg
26 september 2010
Någon som har testat dls OA12 basar och kan ge något omdömme?

41 Inlägg
26 september 2010
tänkte ha 1 kicker zx300.1 som driver 2 comp 10or och ett zx350.4 som ska driva ett 6.5 ks kitt å ett par 5.25 koaxialer å kanske ett par ks 6*9.
har i nuläget bara 300 steget å basarna i bilen med en 21 mm2 kabel bak.

undrar nu om man behöver ha grövre kabel bak till delnings block å sne 21 te steget eller om man ska ha ett batteri därbak med, behöver man iså fall byta 21mm kablen om man ska ha batteri bak?

4 693 Inlägg
26 september 2010
coccakalle skrev:
tänkte ha 1 kicker zx300.1 som driver 2 comp 10or och ett zx350.4 som ska driva ett 6.5 ks kitt å ett par 5.25 koaxialer å kanske ett par ks 6*9.

undrar nu om man behöver ha grövre kabel bak till delnings block å sne 21 te steget eller om man ska ha ett batteri därbak med, behöver man iså fall byta 21mm kablen om man ska ha batteri bak?

Hur hade du tänkt koppla 6 högtalare på ett 4-kanals steg?

Booyakasha!

41 Inlägg
26 september 2010
Softis skrev:
coccakalle skrev:

Hur hade du tänkt koppla 6 högtalare på ett 4-kanals steg?

de orkar nog de. kanske bara ska ha 6*9orna bak eller bara 5.25orna, det vet jag inte än det va inte de som va frågan wink

4 693 Inlägg
26 september 2010
Nej det var inte det som var frågan. Men lika bra att säga det nu innan du pajar steget. Ha 4 st istället

Booyakasha!

41 Inlägg
26 september 2010
Softis skrev:
Nej det var inte det som var frågan. Men lika bra att säga det nu innan du pajar steget. Ha 4 st istället

okej tack för tippset. big_smile men någon ide om jag behöver grövre kablar eller ett till batteri osv? som jag har de nu får jag max i 21 i stegena

Sök