3937
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
24 oktober 2010
JimmyAndersson skrev:
nu kommar en dum fråga, kommar säkert  bli utskrattad men är sugen på att veta smile
Om jag har dubbla tolvor på säg 500watt och 300rms
Spelar då dubbla tior likadant om även dom har 500watt och 300rms?

kör samma slutsteg till detta då smile
Känns som tolvorna ska spela högre men är osäker?
Nån som vill svara på detta? big_smile

Om det är exakt samma modell så borde 12" spela högre eftersom dom har större konarea och flyttar mer luft. Skillnaden blir inte överdrivet stor.

Däremot om det är en annan modell på 12" kan dom vara mer trögdrivna och därför spela lägre med lite effekt. Det går att få en uppfattning om om man kollar på högtalarens känslighet där man ser hur högt en högtalare spelar med 1w, 1 meter ifrån elementet utan låda. Däremot kan detta skillja om den sitter i låda och du matar den med 300w. Alltså kan den som är mest trögdriven med 1w vara mer lättdriven med 300w..

Men om vi säger som såhär 12" Spelar oftast högre än 10" och känsligheten kan man oftast lita på.

Säger du vilka element det handlar om så finns det många här som kanske direkt kan svara på hur det är med just dessa.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
24 oktober 2010
I teorin borde 2 st 12" kunna spela högre än 2 st 10", men det finns fler saker som avgör om det blir så eller inte. Exempelvis basarna kan ha olika känslighet (verkningsgrad) och då kan 10" spela högre än 12" i vissa lägen, men även lådtypen har betydelse. Sitter 12" i sluten och 10" i basreflex så kommer troligen 10" att spela högre, åtminstone vid ett visst frekvensområde.

Din fråga är inte alls dum, men den är lite knepig att svara på eftersom man inte tvärsäkert kan säga att "så blir det". smile

1 679 Inlägg
24 oktober 2010
Drönirettab skrev:
I teorin borde 2 st 12" kunna spela högre än 2 st 10", men det finns fler saker som avgör om det blir så eller inte. Exempelvis basarna kan ha olika känslighet (verkningsgrad) och då kan 10" spela högre än 12" i vissa lägen, men även lådtypen har betydelse. Sitter 12" i sluten och 10" i basreflex så kommer troligen 10" att spela högre, åtminstone vid ett visst frekvensområde.

Din fråga är inte alls dum, men den är lite knepig att svara på eftersom man inte tvärsäkert kan säga att "så blir det". smile

Jag kör just nu med dubbla gas tolvor, finns det nån dubbla tior som man ska byta ut mot?
Både portat eller slutet, om det är portad så vill jag ha basporten i mitten av lådan så jag kan vända den in mot kupen genom skidluckan.

Får väl kosta ca 2000kr men tipsa på, eller är det bara onödigt och ska jag bara vara nöjd med dubbla tolvor tills jag orkar kosta på nytt steg och nya basar senare smile

1 679 Inlägg
24 oktober 2010
eller om ni har nå tips på dubbla tolvor som passar bättre till mitt rockford p300-1 steg än dessa Gas 1225x big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 oktober 2010
Mitt tips, köp nya lösa basar (eller använd dom du har) och bygg låda som passar i bilen så du tvingar in ljudet i kupén. Funkar bra i dom allra flesta sedaner. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (24 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
24 oktober 2010
JimmyAndersson skrev:
Drönirettab skrev:

Jag kör just nu med dubbla gas tolvor, finns det nån dubbla tior som man ska byta ut mot?
Både portat eller slutet, om det är portad så vill jag ha basporten i mitten av lådan så jag kan vända den in mot kupen genom skidluckan.

Får väl kosta ca 2000kr men tipsa på, eller är det bara onödigt och ska jag bara vara nöjd med dubbla tolvor tills jag orkar kosta på nytt steg och nya basar senare smile

2000kr är väääääääldigt tajt budget för 2st basar och en låda..

Jag tycker du ska vänta tills du har mer pengar och börja med ett bra steg.

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
25 oktober 2010
M_icke_ skrev:
JimmyAndersson skrev:
Drönirettab skrev:

finns säkert nått gas kitt han kan köpa för 2 lax..
inte de bästa men de funkar om han har tajt budget smile

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

297 Inlägg
25 oktober 2010
Nomenia skrev:
M_icke_ skrev:
JimmyAndersson skrev:

vrf köpa ngt han redan har? roll

3 466 Inlägg
25 oktober 2010
Jonathan_lindgren skrev:
Nomenia skrev:
M_icke_ skrev:

vrf köpa ngt han redan har? roll

Precis, ska han köpa nytt så ska han la köpa något som är bättre än det han har? O för övrigt tror jag att det han har har kostat mer än 2000kr..

1 679 Inlägg
25 oktober 2010
Men har ni inga tips på nå basar?
tänkte mig hur är MDS x-ite tio basarna?
vet ni vilka jag menar?
dom verkade billiga så tror dom spelar nog sämre än det jag redan har:)
Men ni har inga tips på basar som spelar mer bas och tryck än dessa dubbla gas tolvorna till mitt rockford p300-1 steg smile
behöver ju inte kosta 2000kr, kosta 3000kr om det vill det, bara jag får tips så får jag se smile

3 466 Inlägg
25 oktober 2010
JimmyAndersson skrev:
Men har ni inga tips på nå basar?
tänkte mig hur är MDS x-ite tio basarna?
vet ni vilka jag menar?
dom verkade billiga så tror dom spelar nog sämre än det jag redan har:)
Men ni har inga tips på basar som spelar mer bas och tryck än dessa dubbla gas tolvorna till mitt rockford p300-1 steg smile
behöver ju inte kosta 2000kr, kosta 3000kr om det vill det, bara jag får tips så får jag se smile

Med ett bättre steg kommer du få ut en hel del mer från dina basar som du redan har..
Steget är ALLTID det viktigaste!!! Otroligt hur många som missar det..

1 679 Inlägg
25 oktober 2010
Jag vet att steget gör jobbet smile
Men nu frågade om jag om det finns basar så jag spelar med mitt befintliga steg?

Designer.
1 260 Inlägg
25 oktober 2010
JimmyAndersson skrev:
Jag vet att steget gör jobbet smile
Men nu frågade om jag om det finns basar så jag spelar med mitt befintliga steg?

Köp ett steg begagnat för 3000kr istället.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

-
121 Inlägg
25 oktober 2010
Har en 12" Bas, och tänkte bygga låda till den. Har inga mått alls och letat som en tok efter dem, utan framsteg. Vilken volym borde jag använda? Tänkte ha en portad låda med dämpull.
//T

//Tobias

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 oktober 2010
Och vad är det för bas? Omöjligt att ge en bra rekommendation utan parametrar på basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

-
121 Inlägg
25 oktober 2010
Det är en orginal bas som sitter i vissa V70´s osv. Har ingenting, bara högtalaren, tyvärr.

//Tobias

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
25 oktober 2010
Vilken kvadrat mm kabel får man in i slustegs plinten, Om hålet är 8mm i diametern.??

Diesel is the blood of satan.

4 693 Inlägg
25 oktober 2010
radie*radie*pi= arean smile
4*4*3,14= 50,25mm²

Så 50mm² är svaret
Senast redigerat av Softis (25 oktober 2010)

Booyakasha!

3 466 Inlägg
25 oktober 2010
4x4x3,14= 50,24

Dock får man räkna in att det finns en del luft mellan kardelerna med så jag tror att en 35mm2 är max om man vill slippa kapa kardeler.
Senast redigerat av M_icke_ (25 oktober 2010)

Elektriker
25 Inlägg
29 oktober 2010
Hejsan!

Jag letar efter en ny huvudenhet till min S40.

Jag har tittat ut två sycken som verkar vara vettiga, men jag vet inte vilken av dom jag ska välja.
HU:n ska driva en MDS FR12W + Torque T3 till att börja med, sen kommer något nytt frontsystem också.

Alpine CDE-111R (Pris: 1350:-)
http://blekingebilradio.nordicshops.com … e-cde-111r

Kenwood KDC-5047U (Pris: 1600:-)
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=318451

Vilken av dessa skulle ni valt och varför? Eller kan ni rekommendera någon annan huvudenhet för runt 1500?

Med vänliga hälsningar
Kalle Wiberg

Sök