4032
Sök

Grå olja efter att bilen stått still ett drygt år

12 Inlägg
onsdag 00:47
Trådstartare
#1
Hejsan!
Jag införskaffade mig en 244 1980 b21a för ett tag sen men den har stått still utomhus i ett drygt år. Innan start ska man ju såklart byta olja men när det skulle göras så hade jag såklart fel verktyg till pluggen? och bilen skulle bara köras ca 5 min för där kunde inte längre vara kvar på samma parkering som den stod på. Då var jag dum nog att starta upp den och köra hem den. Ett tecken på att jag inte borde gjort det var nog att det kom så sjukt mycket rök ur den, hade en polare som åkte bakom mig och det gick inte ens att se bakdäcken pga den otroliga mängden vit rök. Dock så luktade inget konstigt, som en vanlig gammal bil (antar att de kanske är förgasar motorer som luktar så). Men sådär en dag senare när jag bara skulle kika in i motorn för att titta på oljan så är den grå. Är det pga av dålig gammal olja eller måste det vara toppen som gått?
Otroligt tacksam för svar smile
MVH En väldans förvirrad 240 ägare som gärna lär sig smile

3 350 Inlägg
onsdag 06:03
#2
Ett fordon som stått länge brukar jag alltid känna på oljan mellan fingrarna.
Är det vatten i botten tex, så känns det när man gniggst den mellan fingrarna. För annats tvärsom, brukar jag byta olja först eftet att den gått lite så det där spola mer allt skit i oljetråget först.
Och då har vissa stått 20år eller mer. Ibland ute i skogen.

Ryka brukar dom göra. Vissa kollossalt, men då har vissa också fått olja i cylindrarna för dom stått så otroligt länge.
(1år är inte så länge)
Allt från fukt till musbon i avgasröret som ska ut. Men avtar efter en stund om inte motorn har stått så oljeringar och annat måste komma loss först.
Men då snackar vi länge.

Om det är kondensfukt I oljan eller kylvätska går inte att avgöra just nu.

Oljan blir inte grå bara av tid.
Var den grå INNAN start?
(För jag antar oljan kollades innan start?)
För olja blir bara grå om den blandas med vatten, som i att den pumpas runt.  Kommer vatten in i motorn lägger sig vattnet i botten av oljetråget med oljan ovanpå.
Var och hjälpte en som köpt en dödsbotraktor som stått ute gud-vet-hur-länge, och det hade regnat in i motorn via avgasröret. (Uppåt)
Flera liter i botten som vi fick tappa ur först. Syntes på att oljan föreföll vara kraftigt överfylld och kändes märklig mellan fingrarna. Men svart som vanligt eftersom den inte pumpats runt.

Antar den inte överhettade längs vägen, även om Volvis Rödblockare inte är så jättekänsliga för det som senare motorer.
Senast redigerat av Mossan1 (onsdag 06:08)

12 Inlägg
onsdag 21:24
Trådstartare
#4
Hmm de lät intressant ju, men asså oljan va brun, visst lite åt det svarta hållet men så blir ju gammal olja men så grå som den är nu var den verkligen inte. Men den va ju igång max 15 min så kanske inte var igång tillräckligt länge för att saker ska få försvinna om det mot all förmodan inte skulle vara toppen ?
Jag är lite för kass på sånt här för att lista ut saker men skulle det vara farligt att låta bilen bli lite varm för att sen byta olja och testa en tur med den eller riskerar jag att paja motorn ännu mer då? Låter kanske rätt dum men vill lära mig mer om bilar så tänker denna är en bra att börja med smile

6 228 Inlägg
torsdag 10:32
#5
Jag skulle byta olja direkt! Kostar inte mer än några hundra!


Fri fart för ett fritt folk!
14 301 Inlägg
torsdag 11:17
#6
det är en b21:a den bryr sig inte om olja  den kan vara 20år gammal den går inte sönder för det.. 

därimot kan ju topppackningen gått sönder pga den rostat sönder. och börjat blanda vatten men det brukar vara mer kaffe med grädde färgad och inte grå ...

men skulle absolut inte oroa mig för olja i en b21   har den olja så räcker det i regel..

Kör fort så hinner inget hända...

12 Inlägg
torsdag 13:05
Trådstartare
#7
Okej så nu tror att det kan räcka med att byta olja? Annars som jag har förstått det så ska det inte vara sååå svårt att byta topplockspackningen? Och fick veta från förra ägaren att den har kokat så det borde väl med allt i tanke vara att toppen måste bytas? Kollade vad allt med packningar, kamrem, vatten pump och lite små grejer skulle landa på och de va bara ca 2500kr och det är ju egentligen inte så mycket ändå

3 350 Inlägg
torsdag 18:13
#8
Börja med oljebyte är ju helt klart.
Såvida inte kylvätska försvann OCKSÅ samtidigt, men antar att det är oklart.

Köp billig motorolja precis varsomhelst.
(Inget oljesnobberi till en rödblockare)
Typ 10w 40 semisyntet.
Och byt filtret givetvis.

Sen låt den sen gå en bra stund och ha koll på motortemp och oljelampa.
Sen en ny koll på oljan.  Blir oljan svart snabbt är det inget särskilt konstigt. Motorn är gammal och säkert full av goja.
Så ett ganska tätt oljebyte är bra för rens.

Du kan alltid kolla på Youtube efter hur det ser ut med kylvätska i oljan.
Finns massor av filmer på sådan sörja....
Senast redigerat av Mossan1 (torsdag 18:16)

12 Inlägg
Igår 10:42
Trådstartare
#9
Okej tack för alla svar. Alla verkar ju hålla med varandra om att byt olja först och sen byta toppen om det behövs smile så får ta och göra det ikväll

* Voff voff *
10 715 Inlägg
Igår 12:02
#10
Twofortie skrev:
Och fick veta från förra ägaren att den har kokat så det borde väl med allt i tanke vara att toppen måste bytas?

Om den kokat och oljan blev gråaktig vid körning skulle jag nog säga att felsökningen är tämligen klar och det är dags att lyfta toppen (och eventuellt plana den om den visar sig ha tagit stryk).

Att byta olja för att testa utifrån det du så att säga vet nu skulle jag säga är bortkastade pengar. Troligen hade den olja du har i nu skiktat sig när bilen stått och såg därför helt okej ut när du kollade innan start.

Kör inte omkring med den i onödan. Även om rödblockare är tåliga mot det mesta så smörjer vattenblandad olja dåligt.

Och förstås, ta reda på varför den kokade för förra ägaren!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
Igår 16:12
Trådstartare
#11
Brådhis skrev:
Twofortie skrev:
Och fick veta från förra ägaren att den har kokat så det borde väl med allt i tanke vara att toppen måste bytas?

Om den kokat och oljan blev gråaktig vid körning skulle jag nog säga att felsökningen är tämligen klar och det är dags att lyfta toppen (och eventuellt plana den om den visar sig ha tagit stryk).

Att byta olja för att testa utifrån det du så att säga vet nu skulle jag säga är bortkastade pengar. Troligen hade den olja du har i nu skiktat sig när bilen stått och såg därför helt okej ut när du kollade innan start.

Kör inte omkring med den i onödan. Även om rödblockare är tåliga mot det mesta så smörjer vattenblandad olja dåligt.

Och förstås, ta reda på varför den kokade för förra ägaren!

Den kokade pga motorvärmarens uttag (eller vad det heter) hade rostat sönder så all vatten/glykol bara rann rakt ut så den fick inte i sig vatten för nerkylning för allt åkte ju såklart ut. Det sitter en sprillans ny där nu dock så inget vatten som rinner ut där längre. Men du tror att det är en dum idé att testa byta olja och bara låta den typ stå på tomgång och se om glykolen försvinner för att då veta till 100% om toppen är paj?
Har inget garage så hade gärna sluppit byta allt ?

3 350 Inlägg
Igår 17:16
#12
Nja, B21 är inte så känsliga för att överhetta. Men allt har en gräns.

Typ 4 liter billig motorolja och ett filter kostar inte så mycket.
Byta toppackning är väl inte så svårt på en B21 heller, det blir alltid merjobb när man börjar.

Sprucken topp är väl inte uteslutet, men...

12 Inlägg
Igår 17:45
Trådstartare
#13
Mossan1 skrev:
Nja, B21 är inte så känsliga för att överhetta. Men allt har en gräns.

Typ 4 liter billig motorolja och ett filter kostar inte så mycket.
Byta toppackning är väl inte så svårt på en B21 heller, det blir alltid merjobb när man börjar.

Sprucken topp är väl inte uteslutet, men...

Okej, då byter jag ikväll så får vi se vad som händer, kan man på något sätt se om vattnet beter sig som det ska genom att typ känna på nån slang eller nåt? Eller är det bara att ha kolla på vattnet och se om det sjunker?
Hoppas verkligen inte toppen är här spräckts för då e väl motorn paj?

* Voff voff *
10 715 Inlägg
för 21 timmar sedan
#14
Mossan1 skrev:
Nja, B21 är inte så känsliga för att överhetta. Men allt har en gräns.

Typ 4 liter billig motorolja och ett filter kostar inte så mycket.
Byta toppackning är väl inte så svårt på en B21 heller, det blir alltid merjobb när man börjar.

Sprucken topp är väl inte uteslutet, men...

Eftersom du förespråkar att testa att byta oljan bara blir jag lite nyfiken, varifrån tror du att vattnet i hans olja kommer ifrån? Han vet att bilen har kokat och oljan blev grå under körning, men ändå föreslås att testa att bara byta olja. Jag förstår inte riktigt vad man tror att det ska lösa för honom? smile
Senast redigerat av Brådhis (för 21 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 350 Inlägg
för 8 timmar sedan
#15
@"Brådhis":

Hade bilen gått i trafik hade saken varit klar. Men den har stått.
Vi vet inte hur bilen har stått.
Har den stått ute blir det ofta vatten i oljan.
Kanske rent av stått ute utan motorhuv....?
Allmänna skicket på bilen är okänt.

Onormalt med rök när man startar bil som stått är mer regel än undantag. Bevisar inget för mig på en påstådd 5min färd.

Jag själv hade alla dagar I veckan lagt 199kr på olja och ca 100kr på filter för att testa. https://www.biltema.se/bilvard/motorolj … gJg4PD_BwE

Det istället för att ge sig på toppen så omedelbart. Uteslutet är det verkligen inte, men ändå inget man gör i onödan.
Hur grå är oljan nu? 
Grått klet under oljelocket är ingen fara.
Grå smet när man drar upp stickan är avsevärt värre.
Då ska man omvärdera det hela kanske, men så har inte jag uppfattat det hela.

Känns som omfattningen av "grått" är ganska okänd.

Samt, det kanske finns fler fel på bilen som man kanske finner under denna provkörning som gör att bilen eventuellt omvärderas som helhet?
Bra att veta innan man river isär den.

Känns som 300kr är värt det.

Men det är JAG!
Andras åsikter kan skilja och bör värderas individuellt av trådskaparen.

Blir nya oljan grå genast så avbryts det hela och man kan riva av toppen med vetskapen att det inte är i onödan.
Samt har bättre koll på bilen som helhet. Det kan lätt bli följdjobb av topplyft. Avdragna skruvar och annat man gärna slipper om man kan.
Det är "enkelt" att byta, men bilen är nu jättegammal med allt negativt det innebär. Slippery slope!

Förutsätter att den kan köras, eftersom den kördes hem.
Senast redigerat av Mossan1 (för 8 timmar sedan)

12 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#16
Mossan1 skrev:
@"Brådhis":

Hade bilen gått i trafik hade saken varit klar. Men den har stått.
Vi vet inte hur bilen har stått.
Har den stått ute blir det ofta vatten i oljan.
Kanske rent av stått ute utan motorhuv....?
Allmänna skicket på bilen är okänt.

Onormalt med rök när man startar bil som stått är mer regel än undantag. Bevisar inget för mig på en påstådd 5min färd.

Jag själv hade alla dagar I veckan lagt 199kr på olja och ca 100kr på filter för att testa. https://www.biltema.se/bilvard/motorolj … gJg4PD_BwE

Det istället för att ge sig på toppen så omedelbart. Uteslutet är det verkligen inte, men ändå inget man gör i onödan.
Hur grå är oljan nu? 
Grått klet under oljelocket är ingen fara.
Grå smet när man drar upp stickan är avsevärt värre.
Då ska man omvärdera det hela kanske, men så har inte jag uppfattat det hela.

Känns som omfattningen av "grått" är ganska okänd.

Samt, det kanske finns fler fel på bilen som man kanske finner under denna provkörning som gör att bilen eventuellt omvärderas som helhet?
Bra att veta innan man river isär den.

Känns som 300kr är värt det.

Men det är JAG!
Andras åsikter kan skilja och bör värderas individuellt av trådskaparen.

Blir nya oljan grå genast så avbryts det hela och man kan riva av toppen med vetskapen att det inte är i onödan.
Samt har bättre koll på bilen som helhet. Det kan lätt bli följdjobb av topplyft. Avdragna skruvar och annat man gärna slipper om man kan.
Det är "enkelt" att byta, men bilen är nu jättegammal med allt negativt det innebär. Slippery slope!

Förutsätter att den kan köras, eftersom den kördes hem.

Uppskattar alla svar och kan ju hålla med om att det är en billig och ganska lätt felsökning med att byta olja för ett par hundralappar. Hann aldrig igår så får bli att jag gör det idag efter jobbet istället.
Angående oljan så är den gråaktig i färgen men inte kläggig dock, en rinnig grå färg. Så det kanske bara är kondens vatten av att ha ståt utomhus (dock med en huv) i ett år.

Fri fart för ett fritt folk!
14 301 Inlägg
för 4 timmar sedan
#17
fördelen med att testa med oljan är att man får ut väldigt mycket bös när man har ny olja  den löser upp en massa mög som ligger över allt..   men en b21 tål att misshandlas så skulle inte oroa mig till att börja med. 

nog vanligare att rost och skit tar blockpackningen än att den går sönder av överhättning.   enda gång jag sätt trasiga packningar är på turbo bilar där man helt enkelt spikat sönder packningen och den gått sönder  annars börjar dom inte läcka speciellt lätt   det är ett väldigt stadigt block och relativt stadig topp..  förvisso alu men dom tål rätt mycket. 

men om du ska byta packningen så byt även kamrem och sånt när du endå är där.. 


det enda jag itne får ihop är färgen på oljan    när du byter olja kan du ta kort på oljan då?  och posta här..

Kör fort så hinner inget hända...

3 350 Inlägg
för 4 timmar sedan
#18
Eftersom ingen vet hur oljan såg ut före motorstarten,  så är det okänt.
Borde inte bli jättemycket fukt på 12mån med huv på tyvärr. Så risken för topplyft är stor, som redan påpekats.

Men det kan ju vara ÄN värre också.
Kanske kördes så den varmnöp och cylindrarna är repiga.

När motorn går nu så passa på att notera hur stor BlowBy det är.

Notera också om det blåser från kompression ut i  kylsystemet.
Bubblar i expkärlet isf.

1år får inte några kolvringar att fastna nämnvärt. Har den stått längre och ev också satt fast först kan det ta en stund innan allt är igång igen och vara lite missvisande med blowby i början.

Men med tanke på hur mycket som är okänt med bilen överlag (antar jag) så skadar du knappast någonting med att köra den några minuter med bytt olja och samtidigt observera rök och annat och sen en koll på oljan igen innan någon färd företas.
Kommer en hel del ledtrådar om motorn och bilen under den tiden så du vet vad du har.

Jag anser det väl investerat.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

* Voff voff *
10 715 Inlägg
för 2 timmar sedan
#19
Mossan1 skrev:
Eftersom ingen vet hur oljan såg ut före motorstarten,  så är det okänt.

Trådskaparen skriver ju i inlägg #4 i tråden att den var brun/svart innan start...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
för 9 minuter sedan
Trådstartare
#20
Hejsan igen!
Jag skulle byta olja meeen det gick inte för skiten startade inte så den blev inte varm så orkade inte byta oljan kall. Men då kom såklart nästa problem, varför startar den inte?
Jo för förgasaren är inte tät, den puffade ur sig bränsle (?) ur två ställen, en packning på framsidan och vid en plastlåda på baksidan av den, länkar in bilden. Den typ pös/pustade ur sig bränslet och startade inte. Så jag skruvade av och rengjorde packningen på framsidan men kom fram till att den va dålig och behöver bytas men har ingen aning vilken det är dock. Plastbiten på baksidan kom jag inte åt med mina skruvmejslar, behöver en mindre bara.
Efter det så startade den men dog efter minut.

Nästa problem är att den stinker bränsle ur expansionskärlet nu när bilen har stått och varvat ur sig och den typ minut den va igång tills den dog av någon anledning jag inte fattar ?

Oljan var nu lite geggig med så toppen lär ju vara paj men förgasaren verkar ju också sämst nu, det är en Stromberg 175 CD

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-cab9201a480711b8b97511eddef52e45.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-a52c89503cf660c6c7958c481096bca1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-18c432635500699de4017485902ee198.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-1abaa5ef3b7ef5eff93447b6bd24f53e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-7aa346a64430e2fb194c0c4b4804cacc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-4d50bff21a540b63a172af3936eee0f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-3aee31771a258f52f96f73e2b4712170.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-0ae243ad18afec18deca302db778993a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250801/250801-893c192e11886aab6a10a2caa8b34460.jpg
Senast redigerat av Twofortie (för 5 minuter sedan)


Sök