GRH skrev:
Softis skrev:
GRH skrev:
Skall monoblocket vara konstruerat på sådant sätt att det kan resultera till den ihop plusade effekten av dom högtalarna man tänkt använda sig av?
Hur menar du nu?
Att om den effekten [W] som blocket är konstruerat för skall vara minst lika hög som den totala effekten hos dom högtalarna man kommer använda sig av? Eller om det räcker med att använda sig av ett block som är tillämpad en lägre effekt då man kör en eller felera användare genom samma kanal?
Ett slusteg levererar en viss effekt vid en viss last (motstånd) Ju lägre motsånd desto mer effekt lämnar steget(oftast).
Eftersom steget är det viktigaste så ska du alltså välja ett bra steg och efter det ska du välja basar som passar till ditt steg. Man brukar säga att du ska ha minst 2kr steg per krona bas. har du då 2st basar för 1000kr/st (listpris) så bör du ha ett steg för ca 4000kr och uppåt.
Ett högtalarelement tål en viss effekt och har ett visst motstånd.
Sen ska man tänka på att om du anstränger ditt slutsteg kommer det bli oren signal, sk. distorsion eller fyrkanstvåg. Detta dödar ett element betydligt lättare än att ge elementet för mycket effekt.
Du bör alltid ha mer effekt i steget än den sammanlagda effekttåligheten hos elementen du ska använda.
Alltså, har du 2 basar med en effekttålighet på 400wrms/st så bör du alltså ha MINST 800wrms ifrån steget i den last som du kommer att köra basarna. Helst så ska steget leverera närmare basarnas totala maxeffekt eller ännu mer. Du kan aldrig ha för mycket effekt.
Om steget motsvarar din motor i bilen och volymkontrollen din gaspedal. Ju större motor du har desto mindre behöver du anstränga den och på så sätt mindre risk att ngt går sönder.
Att du har mycket effekt innebär ju inte att du måste använda den, däcken (som i detta fallet får motsvara dina basar) måste ju klara av att föra din effekt vidare utan spinn(missljud).
Steget är hjärtat i din ljudanläggning på samma sätt som motorn i din bil.